تعداد بازدید : 184
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۴/۱۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۴/۱۴
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۴/۱۴ ۱۵:۴۵:۰۱
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

لومینیرز دندان چیست؟ + نقاط قوت و ضعف لومینیرز

(ویرایش)

احتمالاً نام لمینت را بارها در کلینیک‌های دندان‌پزشکی دیده و یا شنیده‌اید. لمینت‌ها نوعی ونیرند که پوشش‌های بسیار نازکی هستند که بر روی سطح خارجی دندان قرار می‌گیرند و زشتی‌ها و کمبودهای زیبایی دندان را برطرف می‌کنند. این پوشش‌های سطحی براق و شبیه دندان هستند و بسیار نازک‌اند.

لمینت‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و نیازمند انجام یکسری آماده‌سازی‌ها برای جای‌گذاری بر روی دندان هستند. مثلاً برای جای‌گذاری لمینت سرامیکی باید دندان اندکی تراشیده شود و سپس فرد منتظر بماند تا پرسلن ونیر مناسبش آماده شده و در جلسه‌ی بعدی بر روی دندان چسبانیده شود.

 یک نوع ونیر دیگر در دندان‌پزشکی زیبایی وجود دارد که لومینیرز نامیده می‌شود و آن‌ها نیز پوشش‌های بسیار نازکی هستند که بر روی سطح بیرونی دندان قرار گرفته و در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و مختص هر فرد هستند.

در کل بهتر است به این دو نکته توجه داشته باشید که؛

  • لمینت سرامیکی باعث می‌شود دندان شما سفیدتر و براق‌تر به نظر برسد. به طور دائم به دندان‌های شما متصل می‌شوند و جای‌گذاری آن‌ها اندکی زمان بر است.
  • لومینیرز نیازمند آماده‌سازی کمتری برای جای‌گذاری است و نسبت به لمینت‌ها کمتر عمر می‌کنند. همچنین پوشش‌دهی آن‌ها برای مشکلات زیبایی نسبت به لمینت کمتر است.

۱- لومینیرزها، پوشش‌هایی شفاف‌تر

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از استفاده‌های ونیرها پوشانیدن دندان‌هایی است که تغییر رنگ شدید داده‌اند. از طرفی گفته شد که لومینیرز نسبت به انواع لمینت، نازک‌تر و شفاف‌تر است.

برای این که درک درستی از شفافیت و نازکی لومینیرز داشته باشید می‌توانید به لنزهای رنگی چشمی بیندیشید. این پوشش‌های شفاف برای پوشانیدن لکه‌های بسیار پررنگ و تغییر رنگ‌های شدید مناسب نیستند.

۲- جای‌گذاری لومینیرز بدون نیاز به تراشیدن دندان

گفته شد که برای جای‌گذاری لمینت نیاز به تراشیدن دندان و اندکی نازک‌تر کردن آن است تا دندان آماده‌ی پذیرش لمینت بر روی سطح خارجی شود. از آن جایی که لومینیرزها بسیار نازک هستند، نیازی به نازک کردن دندان برای قرارگیری آنان و طبیعی جلوه‌دادن دندان نیست.

بنابراین همچنان نیازمند دو جلسه برای جای‌گذاری لومینیرز هستید. اما جلسه‌ی اول کوتاه‌تر از مراجعه‌ی اول برای جای‌گذاری لمینت است، زیرا دندان شما نیاز به آماده‌شدن ندارد. تنها کاری که در این مراجعه انجام می‌شود گرفتن قالب از دندان‌های شماست. سپس این قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

لومینیرز مختص شما طی ۱ تا ۳ هفته آماده می‌شود. در این مدت نیازی به پوشش‌های موقتی محافظ مینای دندان که معمولاً برای لمینت‌ها تجویز می‌شوند ندارید. هنگامی که لومینیرز شما آماده شد، برای اتصال آن‌ها به دندان به دندان‌پزشک خود مراجعه خواهید کرد.

۳- لومینیرز، پوششی نسبتاً دائمی

برخلاف لمینت که دائمی است و بعد از گذاشتنشان، نمی‌توان پشیمان شد، لومینیرزها به‌سادگی و بدون رسانیدن آسیبی به دندان‌های شما جدا می‌شوند. البته باید توجه داشت که همانند سایر ونیرها، باید به شست‌وشوی لثه و تمیزکردن محل اتصال ونیرها توجه بسیار نشان داد زیرا احتمال بیماری التهابی لثه افزایش خواهد یافت.

لومینیرز هم از طول عمر بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکات بهداشتی می‌توانند بیش از ۱۰ سال بر روی دندان‌ها باقی بمانند. توجه داشته باشید که باید پیوسته به دندان‌پزشک مراجعه کنید و با او در ارتباط باشید.

نقاط قوت و ضعف لومینیرز

۱-نقاط قوت لومینیرز

  • نیازی به آماده‌سازی و تراشیدن دندان ندارند.
  • ارزان‌تر هستند.
  • نسبتاً دائمی هستند. در واقع هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را بردارید.

۲-نقاط ضعف لومینیرز

  • به‌اندازه‌ی لمینت دوام ندارند.
  • شفافیت آن‌ها به‌قدری است که در پوشانیدن لکه‌های پررنگ دندان ناتوان عمل می‌کنند.

تا اینجا با نقاط قوت و ضعف لومینیرز آشنا شدیم اما ممکن است این سؤال مطرح شود که لومینیرز چه تفاوتی با لمینت دندان دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال مقاله تفاوت لومینیرز با لمینت سرامیکی نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک را مطالعه کنید. 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران