تعداد بازدید : 245
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۵/۵
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۵/۵
کاربران آنلاین : 0
decorland
۱۴۰۱/۵/۵ ۱۴:۵۷:۱۱
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ۱۶:۱۴:۴۶

ثبت تغییرات شرکت ها در ایران

(ویرایش)

ثبت تغییرات شرکت چیست؟

اولین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم و در موردش اطلاعات کافی و واضحی را به دست‌آوریم، مربوط به ثبت تغییرات شرکت می‌شود. ثبت تغییرات شرکت چیست و نیاز به گذراندن چه مراحلی دارد؟ هر گونه تغییری که در هر کدام از بخش‌های شرکت صورت گیرد و به موجب آن یک موضوع مرتبط با شرکت، دیگر در حالت قبلی خود رخ ندهد و وجود نداشته باشد، تغییرات شرکت محسوب می‌شود. به گذراندن مراحل مختلف برای انجام این تغییرات نیز ثبت تغییرات شرکت گفته می‌شود. فراموش نکنید که ثبت کردن این مراحل و تغییرات الزامی است و در صورتی که این کار را انجام ندهید، دچار جرم شده و احتمالاً جریمه‌هایی برای مدیر عامل شرکت را به همراه خواهد داشت.

در ادامه این مقاله سعی کرده‌ایم تا تمام مدل‌های تغییر شرکت را به صورت کامل و واضح برای شما شرح دهیم و از این طریق بتوانیم به شما بگوییم که کدام یک از موارد فوق دارای مراحل بیشتر و پیچیده‌تری برای ثبت تغییرات شرکت خواهد بود.

انواع تغییرات شرکت‌ ها

حالا که متوجه شدیم که ثبت تغییرات شرکت چیست، بهتر است انواع تغییرات ثبتی شرکت‌ها را نیز بشناسیم. به طور مثال ممکن است شما صرفاً در خصوص عوض کردن نام شرکت خود تصمیمی را گرفته باشید، این در حالی است که احتمالاً نیاز باشد تا زمینه کاری شرکت خود را نیز عوض کنید. برای آن که بتوانید جلوی این مشکل را بگیرید، بهتر است ابتدا انواع این تغییرات را بشناسید و سپس به دنبال جزئیات هر کدام از این موارد باشید.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که تغییرات شرکت را در رده‌های تغییر نام، تغییر موضوع، الحاق به موضوع کاری شرکت، تغییر دادن آدرس شرکت، نقل و انتقالات مربوط به سهام، بالا بردن و افزایش سرمایه کلی شرکت، کم کردن سرمایه، ورود شریک جدید و یا خروج یکی از شرکای شرکت، تغییر پیدا کردن حق امضا، تغییر دادن ترکیب هیئت مدیره، تأسیس و یا انحلال نمایندگی و شعب مختلف، انحلال کلی شرکت، تصویب و یا تغییر ترازنامه و سال مالی شرکت، انتقالات و پرداخت مالیات‌ها، تغییر دادن میزان سهم اعضا و موارد دیگری که به این اندازه اهمیت ندارند، می‌توانیم مشاهده کنیم.

ثبت تغییرات شرکت در کاهش سرمایه

اولین مورد مربوط به کاهش سرمایه می‌شود. کم کردن سرمایه‌های یک شرکت در شرایط خاصی می‌تواند رخ دهد که معمولاً به نفع کل شرکت خواهد بود. گاهی اوقات بدهی‌های مالی شرکت بالا رفته و یا شرکت به طور کلی در وضعیت مالی خوبی قرار ندارد، با کاهش سرمایه می‌توان شرکت را از بروز بحران در ‌امان نگه داشت و آن را به یک وضعیت پایدار رساند.

گاهی اوقات نیز شرکت در حالت سود دهی قرار دارد اما به دلیل ضرر و زیان‌هایی که قبلاً کرده است، دارای بدهی می‌باشد با کاهش دادن سرمایه‌های شرکت می‌توان این بدهی‌ها را کم کرد. در صورتی که چنین کاری انجام شود و سپس شرکت به سود دهی برسد، سود حاصل شده از این کار میان سهام‌داران شرکت تقسیم خواهد شد.

ثبت تغییرات شرکت در کاهش اختیاری سرمایه شرکت

این مورد معمولاً زمانی رخ می‌دهد که شرکت دارای سرمایه بیش از حدی باشد. در این شرایط سرمایه را کاهش داده و آن را به شرکا باز می‌گردانند. برای انجام این کار باید به طور حتم مجمع فوق‌العاده این تصمیم را مورد تأیید قرار دهد، وگرنه امکان آن کار وجود نخواهد داشت. یکی دیگر از نکات مهم آن است که زمانی که سرمایه شرکت را به صورت اختیاری کاهش می‌دهید، نباید مقدار سرمایه از حداقل مقدار مجاز برای سرمایه شرکت کمتر شود.

معمولاً کاهش دادن اختیاری سرمایه شرکت برای انجام تغییرات شرکت را از طریق کم کردن تعداد سهام‌ها و یا کاهش قیمت اسمی سهام‌ها انجام می‌دهند. حدود یک ماه و نیم پیش از برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تأیید این تصمیم، هیئت مدیره شرکت بایستی پیشنهاد خود را مبنی بر این موضوع به مجمع اعلام کند. در بطن این پیشنهاد، هیئت مدیره نیاز دارد تا هم میزان تغییر سرمایه و هم دلایل این کار را توضیح دهد.

در ضمن بایستی گزارشات مربوط به یک سال مالی شرکت را نیز به هیئت بازرسی تحویل دهد تا بازرسان بتوانند پس از بررسی نظرات خود، تصمیم نهایی را به مجمع فوق‌العاده اعلام کنند. اگر این تغییر سرمایه اختیاری توسط مجمع فوق‌العاده تأیید شود، بایستی در مدت زمانی کوتاه‌تر از یک ماه، این موضوع را به صورت یک آگهی در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ برسانند. این روزنامه باید همان روزنامه‌ای باشد که تمام آگهی‌های شرکت شما در آن چاپ می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است شرکت دارای طلبکارانی باشد. در این صورت طلبکاران می‌توانند تا حدود ۲ ماه پس از زمانی که آگهی منتشر شده است، به این تصمیم اعتراض کنند. در صورتی که اعتراض آن‌ها پذیرفته شود، شرکت بایستی بدهی این طلبکاران را پرداخت کرده و یا یک وثیقه را در دادگاه به ‌امانت بگذارد.

ثبت تغییرات شرکت در کاهش اجباری سرمایه شرکت

این موضوع معمولاً زمانی رخ می‌دهد که شرکت دچار خسارت‌های زیادی شده است. خسارت‌های زیاد شرکت در صورتی که سبب شود تا نیمی از سرمایه شرکت از دست برود، تنها راه باقی مانده برای دوام و بقای شرکت، کاهش دادن اجباری سرمایه شرکت خواهد بود. در این مورد نیز مجمع باید تصمیم بگیرد که آیا شرکت به کارش ادامه دهد و یا منحل گردد.

دو حالت وجود دارد. یا مجمع تصمیم به انحلال شرکت می‌گیرد و یا تصمیم می‌گیرد که شرکت به کار خودش ادامه دهد. اگر قرار باشد تا فعالیت‌های شرکت ادامه پیدا کند، در همان جلسه تأیید این موضوع، سرمایه شرکت به صورت اجباری به حداقل مقدار خودش کاهش پیدا می‌کند. این موضوع تنها زمانی امکان‌پذیر است گه سرمایه باقی مانده از شرکت، از حداقل سرمایه تعیین شده برای شرکت در همان ابتدای تأسیس آن، کمتر نشده باشد. اما در صورتی که قرار بر انحلال شرکت باشد، طبق موازین و قوانین و مقرراتی که وجود دارد، تصمیم بر آن می‌شود که سرمایه شرکت به طور کل از شرکت خارج شده و پس از پرداخت بدهی‌ها، بین سهام‌داران تقسیم شود.

ثبت تغییرات شرکت در افزایش سرمایه

میزان سرمایه‌ی به کار رفته در شرکت‌های سهامی متفاوت است و این مورد نیز بعد از ثبت شرکت‌ها امکان تغییر دارد.

به منظور افزایش سرمایه شرکت باید به مواردی توجه داشت.

در درجه‌ی اول این امر باید توسط مجمع عمومی فوق‌العادع مورد تصویب قرار گیرد. سپس لامز است تا تمامی سرمایه قبلی شرکت نیز تایید شود. و همچنین نیاز به تاییدیه‌ای بر مبلغ موردنظر برای افزایش سرمایه می‌باشد.

راه‌های افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت از راه صدور سهام جدید و یا از راه بالا بردن مبلغ اسمی سهام آن انجام پذیر است و به یکی از طرق زیر امکان‌پذیر است:

ثبت تغییرات در تعداد شرکا ثبت شرکت

یکی دیگر از انواع ثبت تغییرات مربوط به تغییر پیدا کردن تعداد شرکایی می‌شود که در شرکت در کنار یکدیگر مشغول به کار بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای سهام مخصوص به خود هستند. به منظور انجام این تغییرات شرکت باید به طور حتم یک مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و در این مجمع از تمامی اعضا به وسیله یک آگهی دعوت شود. معمولاً این نوع از مجامع را با حضور اکثریت اعضا به انجام می‌رسانند تا بتوانند به خوبی در خصوص افزایش و یا کاهش تعداد شرکای شرکت تصمیم‌گیری کنند.

https://sarasa.ir/services/record-company-changes/

دکور خانه شما بخشی از شخصیت شماست.
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران