تعداد بازدید : 198
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۶/۷
کاربران آنلاین : 0
bboomm6
۱۴۰۱/۶/۷ ۱۵:۴۷:۵۰
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۲/۷ ۱۴:۴۴:۳۰

معرفی کشور کانادا ؛ دانستنی های کانادا برای زندگی و مهاجرت

(ویرایش)

یکی از کشورهای زیبا، مدرن و فوق‌العاده که گردشگران و مهاجران بسیاری را که به دنبال زندگی بهتر هستند به سمت خود می‌کشاند، کانادا است. این کشور که به‌عنوان دومین کشور بزرگ جهان شناخته می‌شود، سرشار از منابع طبیعی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. همچنین دارای سیستم قدرتمند آموزشی بوده و از اقتصاد خوبی برخوردار است. پس جای تعجبی نیست افراد زیادی به سمت این کشور جذب شوند و دوست داشته باشند برای تفریح یا مهاجرت به اینجا بروند. اگر شما هم به این کشور جذاب و دوست‌داشتنی علاقه‌مند هستید و دوست دارید اطلاعات بیشتری به دست آورید، این مقاله را از دست ندهید! برای آشنایی بیشتر با این کشور، در این مقاله به‌صورت کامل و جامع به معرفی کشور کانادا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

کشور کانادا کجاست؟

کشور کانادا در قاره آمریکای شمالی واقع شده و دارای ده استان و سه قلمرو است که این پهنه از سمت شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب با کشور ایالات متحده همسایه است. همچنین مساحت ۹٬۹۸۴٬۶۷۰ کیلومتری این سرزمین، باعث معرفی کشور کانادا به‌عنوان دومین کشور پهناور جهان از نظر مساحت کلی و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی شده است. به‌علاوه، این کشور به‌صورت دموکراسی فدرالی مشروطه اداره می‌شود که ساختار آن از پادشاه (یا ملکه بریتانیا)، دولت فدرال، مجلس سنا و مجلس عوام تشکیل شده است. استان‌ها و سرزمین‌های کشور کانادا هم در ۵ منطقه قرار دارند که عبارتند از:

  • منطقه اطلس که استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرسن ادوارد آیلند و نیوفاندلند در آن قرار دارند.
  • کانادا مرکزی که متشکل از استان‌های انتاریو و کبک است.
  • منطقه علفزارها که استان‌های منیتوبا، سسکچوان و آلبرتا در آن واقع شده‌اند.
  • کرانه غربی که شامل استان بریتیش کلمبیا است.
  • منطقه شمال که دربردارنده سرزمین‌های سه‌گانه کشور کانادا، یعنی مناطق نورت وست تریتوریز، یوکان و نوناووت است.

 

تاریخچه کشور کانادا

در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی، برخی نقاط این کشور توسط سیاحان اروپایی کشف شد و اروپاییان در آن ساکن شدند. از جمله این مناطق برخی نواحی ساحل اقیانوس اطلس، پورت یورت که در سال ۱۶۰۵ کشف شد و شهرهای کبک و نیوفاندلند هستند. کشور کانادا توسط نیروهای فرانسوی و انگلیسی مورد استعمار قرار گرفته بود و همواره بین دو کشور فرانسه و انگلیس کشمکش جریان داشت. علاوه بر مسئله قبل باید یادآور جنگ‌های بومیان آمریکایی و نیروهای فرانسوی نیز شد که این جنگ‌ها در بازه سال‌های ۱۶۸۹ و ۱۷۶۳ رخ دادند. نتیجه این جنگ‌ها امضای تفاهم‌نامه‌ی پاریس در سال ۱۷۶۳ بود که طبق آن، بریتانیا تصرف مناطق تحت سلطه فرانسه در شرق رودخانه می‌‌سی‌سی‌پی به جز جزیره سنت پیر و جزیره ماژلان را به دست آورد.

در سال ‍‍‍۱۸۳۷ شورش‌هایی در این کشور رخ داد که هدف آن ایجاد دولتی پاسخگو در کشور کانادا بود. گر چه این امر باعث شد تا مقامات رسمی اقدام به تنظیم گزارشی در مورد امور مختلف آمریکای شمالی و بریتانیا کنند، اما نتیجه این گزارش مطلوب معترضان نبود و باز آن‌ها اقدام به شورش کردند. نتیجه شورش معترضان در کشور کانادا برابرسازی فرهنگی مناطق فرانکوفون و آنگلوفون بود. لرد دورهام در سال ۱۸۳۸ به‌عنوان فرماندار اضطراری کانادای شمالی و جنوبی منصوب شد. پیشنهاد او برای رفع و فصل مسائل این کشور، ادغام دو بخش جنوبی و شمالی کانادا زیر نظر یک نظام پارلمانی بود. در سال ۱۸۴۱ قانون اتحادیه، توسط کشور انگلیس تصویب شد که نتیجه آن معرفی کشور کانادا به‌عنوان کشوری یکپارچه بود.

در دهه اول قرن بیستم به دلیل الحاق استان‌های جدید به این کشور، جمعیت شهری کشور کانادا به بیش از ٪۵۰ رسید و در نتیجه انقلاب صنعتی و توسعه فناوری، کارخانه‌ها پیشرفت بسیاری کردند. تغییر وضعیت اقتصادی سرزمین کانادا از تولیدکننده مواد خام به محصولات صنعتی از جمله منسوجات، باعث افزایش اشتغال و تبدیل کشور کانادا از یک اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی بود.

در طول تاریخ کشور کانادا بین ایالت فرانسوی‌زبان کبک و سایر بخش‌های سیاسی این قلمرو، تنش‌های فراوانی وجود داشته است. با این حال پس از به قدرت رسیدن پیتر ترودو در سال ۱۹۶۸ قدری این تنش‌ها کاهش یافت؛ چرا که او خود دارای اصالت کبکی بود ولی اعتقاد داشت از آنجایی که در قانون اساسی این کشور از زبان و فرهنگ فرانسوی حمایت شده، می‌توان زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه کرد. در نهایت نیز در سال ۱۹۸۲ قانون اساسی جدید کانادا تصویب شد و نتیجه آن معرفی کشور کانادا، به‌عنوان کشوری انگلیسی - فرانسوی‌زبان بود.

 

پایتخت کانادا

پایتخت کشور کانادا، شهر اتاوا است که در استان اُنتاریو و در کنار شعبه‌ای از رودخانه سن‌لوران واقع شده و در بین شهرهای این کشور، چهارمین شهر بزرگ است. این شهر دارای ۲٬۷۷۸ کیلومترمربع مساحت است که طبق آمار سال ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد، بیش از ۹۹۴٬۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است. یکی از شاخصه‌های این شهر کشور کانادا، سطح بالای کیفیت زندگی است که باعث شده رتبه چهاردهم شهر برخوردار از استانداردهای زندگی را کسب کند. یکی از مراکز مهم اتاوا، دانشگاه این شهر است که بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسوی-انگلیسی زبان دنیا شناخته می‌شود.

 

پایتخت کانادا

مهم‌ترین شهرهای کانادا

نمی‌توان به معرفی کشور کانادا پرداخت و توضیحی در مورد شهرهای آن نداد. از جنبه‌های مختلف شهرهای این کشور استانداردهای بالایی را کسب کرده‌اند؛ رفاه و سطح زندگی، سلامت و پاکی هوا، آموزش، بهداشت، مسکن و بسیاری از مواردی دیگر که در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترینِ این شهرها، برای شما خواهیم پرداخت.

  • اتاوا:

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد اتاوا پایتخت کشور کانادا و شاید به‌نوعی مهم‌ترین شهر این کشور است. در ۳۱ دسامبر سال ۱۸۵۷ از آنجایی که از طرفی این شهر از مرزهای ایالات متحده دور بود و از طرفی در منطقه‌ای میان فرهنگ‌های فرانسوی و انگلیسی قرار داشت، برای سازش بین این دو فرهنگ به‌عنوان پایتخت برگزیده شد. همین امر باعث شده امروزه خدمات مختلف به‌صورت چند زبانه (انگلیسی و فرانسوی) در این شهر ارائه شود. در این شهر چند موزه مهم کشور کانادا از جمله موزه طبیعت کانادا، نگارخانه ملی کانادا و موزه جنگ این کشور، قرار دارد. یکی از مسائل مهم زندگی در اتاوا هزینه‌های زیاد زندگی در این شهر است که بیشتر از حد متوسط هزینه زندگی در سایر شهرها است.

اتاوا

  • کبک:

شهر کبک مرکز استان کبک کشور کانادا و بزرگ‌ترین شهرِ شرقِ این استان است و چهارمین شهر قدیمی این کشور محسوب می‌شود. اکثریت مردم این شهر به رغم توانایی تکلم به انگلیسی،‌ به زبان فرانسه صحبت می‌کنند و تعصب خاصی روی این زبان دارند. این شهر ۱۰/۴۸۴ کیلومتر مساحت دارد و طبق آمار سازمان ملل متحدد در سال ۲۰۱۷، ۵۴۲٬۲۹۸ نفر جمعیت را در خود جای داده است. به دلیل رقابتی بودن هزینه‌ها در این شهر از کشور کانادا، مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در کانادا و رایگان بودن خدمات درمانی، اینجا مکانی بسیار مناسب برای زندگی محسوب می‌شود. در لیستی که مجله Money منتشر کرد، شهر کبک در لیست ‍۱۰ شهر برتر گردشگری آمریکا شمالی جای گرفته است.

کبک

  • تورنتو:

این شهر که با جمعیتی قریب به ۳ میلیون نفر (طبق آمار سال ۲۰۱۷) پرجمعیت‌ترین شهر کشور کانادا محسوب می‌شود، مرکز استان انتاریو است. تورنتو در جنوب استان انتاریو و در غرب دریاچه انتاریو واقع شده و دارای مساحتی به ابعاد ۶۳۰ کیلومترمربع است. به‌واسطه پیشرفت‌هایی که این شهر داشته، تورنتو به یک قطب اقتصادی تبدیل شده است و به همین دلیل سالانه پذیرای مهاجرین بسیاری از سرزمین‌های مختلف بوده است. این امر باعث شده که در این شهر از کشور کانادا فرهنگ‌های مختلفی کنار هم جمع شوند و در کنار هم زندگی کنند.

تورنتو

  • مونترال:

یکی دیگر از شهرهای استان کبک و دومین شهر بزرگ کشور کانادا، مونترال نام دارد. به رغم سکونت تعداد زیادی مهاجر انگلیسی زبان در مونترال، پس از پاریس دومین شهر فرانسوی زبان جهان، این شهر است. شهر مونترال کانادا بزرگ‌ترین مرکز اقتصادی و نیز مرکز فرهنگی استان کبک است که مهاجران زیادی از جمله مهاجران ایرانی را به خود جذب کرده. طبق آمار سال ۲۰۱۷، مساحت ۱۵۴۵ کیلومتر مربعی این شهر، ۷۸/۱ میلیون نفر را در خود جای داده است. با توجه به وجود دانشگاه‌های متعدد در این شهر از جمله دانشگاه‌های مک گیل، کنکوردیا، مونترال و یوکم، این منطقه، منطقه‌ای دانشجو خیز محسوب می‌شود؛ به نحوی که این ناحیه‌ی کشور کانادا از نظر تمرکز دانشجویان تحصیلات عالی، رتبه اول را در بین شهرهای آمریکا شمالی کسب کرده است.

مونترال

جمعیت مردم کانادا

بر اساس داده‌های شاخص توسعه بانک جهانی، در سال ۲۰۱۹، ۵۹/۳۷ میلیون نفر در کشور کانادا سکونت گزیده‌اند که باتوجه به سرانه مهاجرپذیری این کشور، بیشتر این جمعیت را مهاجران تشکیل می‌دهند. طبق آمارهای جهانی معرفی کشور کانادا به‌عنوان مهاجرپذیرترین سرزمین، بی‌راه نیست؛ چرا که با داشتن بیش از ۳۴ جمعیت قومی، جمعیتی بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر در این کشور دارند. بزرگ‌ترین گروه‌های جمعیتی در این پهنه را به ترتیب مردم اهل انگلیس، فرانسه، اسکاتلند، ایرلند، آلمان، ایتالیا، چین و اوکراین تشکیل می‌دهند. حدود ۸۰٪ مردم سرزمین کانادا در کرانه جنوبی این کشور که عمده شهرهای این ناحیه «فاصله‌ای کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با ایالات متحده دارند» ساکن هستند. نرخ امید به زندگی در کشور کانادا ۸۲ سال است و نرخ مرگ‌ومیر نوزادان، ۹/۳ نوزاد به ازای هر ۱۰۰۰ نوزاد است که کیفیت بالای زندگی در این کشور را نشان می‌دهد.

 

زبان و مذهب مردم کانادا

به دلیل سیاست آزادی مذهبی و عدم دخالت دولت کشور کانادا در امور دینی، امروزه می‌توان شاهد تنوع مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف در این کشور بود. از بین جمعیت کانادا حدود ٪۷۷ مسیحی هستند که از بین این جمعیت ۴۳٪ مذهب کاتولیک را اختیار کرده‌اند و بزرگ‌ترین جمعیت مذهبی این کشور را تشکیل می‌دهند. در ادامه حدود ۱۶ درصد مردم این کشور نیز بیان کرده‌اند که گرایش به هیچ مذهبی ندارند. در آخر هم جمعیتی حدود ۶ درصدی از مردم کشور کانادا باور به سایر مذاهب دارند که جمعیت غالب آن، مسلمان هستند و جمعیت آن‌ها بیش از یک میلیون نفر است.

کشور کانادا به‌عنوان کشوری دوزبانه محسوب می‌شود که آن دو زبان انگلیسی و فرانسوی هستند. همچنین تنها ۶.۶ میلیون نفر از جمعیت این کشور به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. عمده جمعیت فرانسوی زبان کانادا در استان کبک ساکن هستند و پس از آن در استان‌های انتاریو و نیوبرانزویک، می‌توان شاهد جمعیت فرانسوی زبان بود.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کانادا

معرفی کشور کانادا به‌عنوان کشوری دارای تنوع فرهنگی، مورد قبول بسیاری از مردم است. به همین دلیل نمی‌توان به معرفی یک فرهنگ خاص و سبک زندگی، به‌عنوان جریان غالب در کانادا پرداخت. مانند مردم بریتانیا، مردم کانادا نیز هنگام صحبت با کسانی که صمیمی نیستند، از نام خانوادگی استفاده می‌کنند. مردم این کشور، مردمی اجتماعی هستند و زندگی شخصی و مسائل مربوط به آن را با دوستان و همکارانشان به اشتراک می‌گذارند. این زیست اخلاق‌مدارانه و مبادای آداب به فرهنگ تجاری کانادا نیز نفوذ کرده است و به همین دلیل کارفرمایان از نیروهای خود توقع دارند، اخلاق تجاری را در زمینه ارتباط با مشتریان رعایت کرده و در هنگام کار لباس رسمی به تن داشته باشند. به دلیل برخورد فرهنگ‌های مختلف، در بین مردم کشور کانادا روحیه برابری‌خواهی شکل‌گرفته و آن‌ها به برابری قومی باور دارند.

فرهنگ و آداب مردم کانادا

آب‌وهوای کشور کانادا

مناطق شمالی این کشور از آنجایی که در مجاورت نواحی قطبی است، دارای آب‌وهوایی سرد و خشن است. بر خلاف مناطق شمالی، در مناطق جنوبی کانادا دمای هوا بسیار معتدل‌تر است و در برخی نقاط حتی به ۲۰ درجه بالای صفر هم می‌رسد. به همین دلیل است که بیشتر جمعیت کشور کانادا، در نواحی جنوبیِ همجوار با مرز ایالات متحده سکونت دارند.

 

سفر به کانادا

کشور کانادا به دلیل برنامه‌های مهاجرتی مختلف و شانس بالای تابعیت، همواره کشوری مهاجرپذیر بوده است. اما سفر به کانادا به مهاجرت ختم نمی‌شود و در طول سال این کشور مقصد گردشگرانی از جای‌جای مختلف جهان است. شهرها و طبیعت بسیار زیبای این اقلیم، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • آبشار نیاگارا: نام بزرگ‌ترین آبشار جهان بوده و بعید است که به گوش کسی نرسیده باشد. این آبشار ۱۰ هزار ساله در ۱۵۰ کیلومتری شهر تورنتو و در مرز آمریکا و کانادا قرار دارد.
  • پارک ملی فوندی: این پارک به خلیج فوندی بسیار نزدیک است و در نیوبرانزویک واقع شده است. با سفر به کشور کانادا و این پارک می‌توانید شاهد بلند‌ترین جزر و مد جهان باشید.
  • ویکتوریا: در قسمت جنوبی ونکوور، مرکز بریتیش کلمبیا یعنی شهر ویکتوریا قرار دارد. اگر اهل پیاده‌روی هستید می‌توانید به قدم زدن در پارک بیکن هیل بپردازید یا اینکه مسیرتان را به سمت ساختمان پارلمان کج کنید.
  • وایت هورس: سفر به این شهر شمالی، فرصت تنفس پاکیزه‌ترین هوا در بین شهرهای جهان را برای شما فراهم می‌کند. این پایان ماجرا نیست و شما فرصت تماشای شفق‌ها قطبی را نیز خواهید داشت.
  • استمپید: این شهر کشور کانادا، میزبان رقابت بین بهترین سوارکاران است. اگر علاقه به ورزش دارید، سفر به این نقطه باعث تجربه خاطره‌ای به یاد ماندنی خواهد شد.

 

سفر به کانادا

نتیجه‌گیری:

کشور کانادا، کشوری با فرهنگ‌های مختلف است که تجربه سکونت در آن بسیار لذت‌بخش است. اگر از هوای سرد نقاط شمالی صرف‌نظر کنیم، جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارد که دیدن آن‌ها شورانگیز است. علاوه بر این کیفیت بالای استاندارد زندگی در این کشور، باعث شده همواره مهاجران زیادی در آن سکونت پیدا کنند.

 

منبع: 

معرفی کشور کانادا ؛ دانستنی های کانادا برای زندگی و مهاجرت

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران