تعداد بازدید : 185
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۶/۱۲
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۶/۱۲
کاربران آنلاین : 0
depression
۱۴۰۱/۶/۱۲ ۱۴:۱۰:۴۴
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۶/۱۲ ۱۴:۱۰:۵۰

راه‌های درمان افسردگی ناشی از خیانت همسر

(ویرایش)

زوج درمانی

در فرایند زوج درمانی، افراد جلسات انفرادی و مشترک متعددی با روان‌درمانگر خود برگزار می‌کنند. این جلسات در صورتی مفید خواهد بود و کاربرد دارد که همسر پیمان‌شکن (فردی که خیانت کرده است) ابراز پشیمانی کرده و زوج تصمیم به بازسازی رابطه گرفته ‌باشند. چنانچه یکی از طرفین تمایلی برای ادامه رابطه نداشته باشند، زوج درمانی خیلی موثر نخواهد بود و بهتر است روان‌درمانی فردی انجام شود. در جلسات انفرادی، هر یک از طرفین مورد مصاحبه دقیق روانشناختی قرار می‌گیرند. این جلسات انفرادی بینش زیادی به افراد داده و هر کدام می‌توانند متوجه اشتباهات احتمالی خود بشوند و اگر لازم باشد تحت درمان انفرادی نیز قرار می‌گیرند. در جلسات مشترک مسائل زوج و نقاط آسیب‌پذیر رابطه برای طرفین شرح داده می‌شود و در مورد بازسازی رابطه و ایجاد صمیمیت تکنیک‌هایی به افراد آموزش داده می‌شود.

CBT یا درمان شناختی‌رفتاری

تمرکز عمده درمان شناختی‌رفتاری در درمان افسردگی بعد از خیانت همسر، ابراز هیجانات و اصلاح باورهای افراد است. همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد فردی که مورد خیانت قرار می‌گیرد و یا خیانت می‌کند، هیجانات زیادی را تجربه می‌کند. درمان شناختی رفتاری به افراد افسرده کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر بشناسند و بتوانند بیان کنند. علاوه بر این باورهای افراد در مورد پدیده خیانت مورد بررسی قرار می‌گیرد و سعی می‌شود به افراد کمک شود تا درک صحیحی از این اتفاق پیدا کنند. رفتار درمانی شناختی در فعال کردن افراد و ایجاد انگیزه در فرد افسرده نیز بسیار موثر خواهد بود.

زوج‌ درمانی گروهی

در زوج‌درمانی گروهی، تعدادی از افراد که تجربه مشترکی دارند در کنار هم قرار گرفته و در مورد مسائل خود زیر نظر یک روانشناس گفت‌وگو می‌کنند. مهم‌ترین مزیت یک گروه‌درمانی بیان تجارب و احساسات مشترک است. این کار باعث می‌شود احساس تنهایی و یا حس شرم از اتفاقی که افتاده است تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و پذیرش احساسات منفی و ناخوشایند برای افراد راحت‌تر اتفاق بیفتد. روانشناس شرایطی را در گروه فراهم می‌کند تا افراد آزادانه در مورد مشکل خود صحبت کنند و به تدریج با همفکری هم راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنند.

روانشناس فضای امنی برای فرد افسرده فراهم می‌کند تا بتواند به راحتی در مورد این اتفاق صحبت کند. روانشناس کمک می‌کند تا فرد با احساس خشم خود روبه‌رو شده و آن را سرکوب نکند، بلکه به شکل موثر  و سالمی آن را تجربه و مدیریت کند. در افسردگی ناشی از خیانت، روان‌درمانگران به افراد در مورد مشکلات و آسیب‌پذیری‌های شخصیتی که دارند بینش داده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند از خیانت‌های بعد پیشگیری کنند.

منبع: افراکلینیک

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران