تعداد بازدید : 147
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۷/۱
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۷/۱
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۱/۷/۱ ۱۳:۲۲:۲۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

هموروئید چیست؟ راه تشخیص و درمان بواسیر

(ویرایش)

بواسیر چیست

بواسیر چیست؟

هموروئید وریدهای بزرگ و متورم است که واریس نیز نامیده می شود. این وریدها در اطراف قسمت بیرونی مقعد یا در قسمت پایین رکتوم قرار دارند. رکتوم آخرین قسمت روده است و به مقعد منتهی می شود، مقعد نیز دهانه انتهای روده است که توسط آن مواد مدفوع از بدن خارج می‌شود.

همه افراد در این ناحیه دارای بافت هموروئیدی هستند که از عروق خونی، بافت همبند و مقداری ماهیچه تشکیل شده است. این «بالشتک‌ها» همیشه بزرگ یا متسع نیستند اما با افزایش سن، یبوست یا وارد شدن فشار، این عروق متورم و در نتیجه ی آن بیماری بواسیر ایجاد میشود.

بواسیر ممکن است دردناک و آزاردهنده باشد، اما خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست و علائم معمولا در عرض چند روز از بین می روند. راه‌های مؤثر زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد که مهمترین آن، لیزر هموروئید است.

انواع هموروئید: داخلی و خارجی

هموروئید یا داخلی یا خارجی است.

  • هموروئید داخلی : این هموروئیدها در داخل راست روده (بخشی از روده بزرگ که به مقعد منتهی می شود) ایجاد می شوند و معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. هموروئید داخلی معمولاً درد ندارد، اما اغلب بدون درد خونریزی می کند.در برخی موارد، بواسیر داخلی ممکن است از طریق مقعد بیرون بزند و دیده شود که این شرایط پرولاپس معروف است. هنگامی که این اتفاق می افتد، آنها معمولاً خود به خود به داخل راست روده منقبض می شوند یا می توانند به عقب رانده شوند.
  • هموروئید خارجی : این هموروئیدها در زیر پوست اطراف قسمت خارجی مقعد ایجاد می شوند. اینها ناراحت‌کننده‌ترین هموروئیدها هستند و می‌توانند خارش یا درد داشته باشند و ممکن است برآمدگی داشته باشند. هنگامی که یک لخته خون در یک هموروئید خارجی تشکیل می شود، به آن هموروئید ترومبوزه می گویند که می تواند منجر به درد شدید و مداوم شود. پزشک می تواند لخته را از بین ببرد.

هموروئید داخلی و خارجی

علائم و نشانه های هموروئید

به گفته سایت درمان کلینیک، نشانه‌های بواسیر زیاد است و توصیه می‌شود فرد تنها در صورت بروز یکی از نشانه های مذکور به پزشک متخصص مراجعه نماید، چرا که عدم توجه به علائم بواسیر و درمان نکردن آن می‌تواند منجر به پیشرفت و حاد شدن شرایط بیمار و شود.

  • ایجاد خونریزی: به طور کلی شایع ترین نشانه بیماری بواسیر یا هموروئید بروز خونریزی روشن است که در مراحل ابتدایی و یا خفیف به صورت قطره قطره اما با پیشرفت این بیماری شدت خونریزی نیز بیشتر خواهد شد به نوعی که در برخی از موارد این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا دچار کم خونی شود.
  • ایجاد زائده گوشتی: بیرون زدگی و یا پرولاپس نیز یکی دیگر از نشانه های این بیماری محسوب می شود که البته بیشتر به علت پیشرفت بیماری ظاهر می شود.
  • احساس درد: این نشانه تنها در صورت پیشرفت زیادی بیماری بروز خواهد کرد.
  • احساس خارش: این نشانه به ندرت ایجاد می شود.
  • ایجاد ترشح مخاطی (بلغمی) پس از اجابت مزاج
  • دفع ناقص مدفوع: فرد حتی پس از انجام عمل دفع احساس می کند تخلیه کامل انجام نشده است.

علل و عوامل خطر هموروئید

تصور می‌شود شرایط و عادت‌های متعددی باعث ایجاد هموروئید می‌شوند، که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • یبوست مزمن یا اسهال
  • زور زدن بیش از حد در هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت روی توالت
  • زور زدن، یبوست و نشستن طولانی‌مدت همگی می‌توانند بر جریان خون در ناحیه تأثیر بگذارند و باعث می‌شوند خون با سرعت مورد انتظار خود (به عنوان تجمع) در داخل رگ‌ها حرکت نکند و منجر به هموروئید شود.

عواملی که خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد:

  • کمبود فیبر در رژیم غذایی. 
  • چاقی: اضافه وزن می تواند بر بافت هموروئیدی فشار وارد کند.
  • افزایش سن: با افزایش سن، بافت همبند در راست روده و مقعد ضعیف‌تر می‌شود و به طور بالقوه منجر به هموروئیدهای برآمده می‌شود.
  • بارداری: با رشد جنین و فشار آوردن به شکم، وریدهای راست روده و مقعد ممکن است بزرگ شوند. این مشکل معمولا پس از تولد برطرف می شود.

بواسیر چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتلا پزشک از بیمار می خواهد که علائم خود را شرح دهد و سابقه پزشکی شما را بررسی میکند. آنها همچنین ممکن است به دنبال تحریک پوست، توده یا تورم، هموروئید خارجی، هموروئید داخلی افتادگی، تگ های پوستی (پوست اضافی باقی مانده در هنگام جذب لخته خون در یک هموروئید ترومبوز شده توسط بدن) و شکاف های مقعدی (پارگی های کوچک در مقعد باشند. می تواند منجر به خارش و خونریزی شود). همچنین ممکن است وجود خون در مدفوع را بررسی کند.

 برای تشخیص هموروئید داخلی یک معاینه رکتوم انجام میشود. معاینه دیجیتال رکتوم و آنوسکوپ از دیگر روشهای تشخیص این بیماری است. 

 

منبع جامعه خبری تحلیلی الف

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران