تعداد بازدید : 112
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۷/۲۱
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۷/۲۱
کاربران آنلاین : 0
نیاز غنی
۱۴۰۱/۷/۲۱ ۱۳:۱۹:۴۸
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۱۹ ۲۱:۰۱:۴۹

کشیدن دندان عقل درد دارد؟

(ویرایش)

برداشتن دندان عقل نیاز به جراحی دارد. ممکن است توسط دندان­‌پزشک شما انجام شود یا دندان‌پزشک شما را به متخصص جراحی ارجاع دهد. قبل از جراحی معمولاً پروسه‌ی برداشتن دندان عقل به شما توضیح داده می‌­شود و از شما تقاضا می‌­شود فرم رضایت پر کنید.

این پروسه با معاینه دندان آغاز می‌­شود. اگر درد داشته باشید یا نه دندان‌­پزشک معمولاً نیاز به یک عکس ایکس‌ری از دهان شما خواهد داشت تا وضعیت دندان عقل شما از جمله موقعیت آن و فضای خالی برای رشد و … را بررسی کند.

اگر از مشکلی رنج می­‌برید یا دندان‌پزشک احتمال ایجاد مشکل را پیش‌بینی کند، به شما وقتی برای جراحی داده می­‌شود. معمولاً جراحی را با یکی از سه روش تزریق بی­‌حسی موضعی، استفاده از آرام بخش و یا بی­هوشی کامل انجام می‌­دهند.

درد بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است!

در حالی که خود فرایند جراحی پروسه‌ه­ای تقریبا بی دردسر برای بیمار محسوب می‌شود، بسیار طبیعی است که بعد از آن بیمار درجات مختلفی از درد و ناخوشی را تحمل کند. اما

  • درد طبیعی پس از عمل جراحی چیست؟
  • این درد تا کجا طبیعی است و چه هنگام باید نگران آن بود؟

در ادامه برای یافتن پاسخ با ما همراه باشید.

در فرآیند جراحی دندان در بهترین شرایط و زیر دست بهترین جراح نیز بافت لثه و استخوانی که زمانی بستر دندان عقل بوده برش داده می‌شود و به اطراف کشیده می‌شوند.

بنابراین حداقل ناحیه‌ی جراحی حساس و دردناک است. بعد از این که اثر بی‌حسی از بین رفت این درد و ناخوشی بیشتر می‌شود که کاملاً طبیعی است. البته این میزان درد طبیعی برای هرکس متفاوت است و بستگی به پیچیده یا آسان بودن پروسه برداشتن دندان دارد.

عوارض بعد از کشیدن دندان عقل

متوجه شدیم درد در ناحیه تحت تاثیر جراحی طبیعی است. اما در ادامه با جزییات بیشتری این درد را توضیح می‌­دهیم.

به طور معمول در بیست­ و چهار ساعت اول به مرور درد تیز به همراه اندکی ناخوشی حس خواهید کرد که ناشی از آسیب وارد شده به استخوان است. خوبی این درد این است که سطحی است یعنی با ترمیم بافت بهبود می‌یابد و کمتر می‌­شود.

عمدتاً هر نوع درد در اثر جراحی دندان در ظرف شش ساعت بعد از انجام عمل به اوج خود می‌­رسد. همچنین ممکن است کبودی و کوفتگی و ورم در دهان شروع به پدیدار شدن کنند و آثاری از خون در دهان ظاهر شود.

درمان خانگی درد دندان بعد از کشیدن دندان عقل

در بیشتر موارد درد ناشی از این عمل جراحی را می‌­توان با مسکن­‌هایی که در کمد­های هر خانه­‌ای یافت می‌­شود، مانند ایبوپروفن، کنترل کرد.

البته که مسکن‌­هایی توسط خود دندان‌­پزشک تجویز می‌شود. عمدتاً توصیه می‌­شود که روزی دو یا چند قرص مصرف کنید تا هر نوع ناخوشی و درد را تسکین دهد.

علاوه بر این­‌ها دندان‌­پزشک به شما خواهد گفت که در فواصل منظم کیسه یخ بر روی محل جراحی قرار دهید تا ورم و کوفتگی را کاهش دهد.

اما اگر جراحی دندان شما پیچیده‌تر و شدیدتر بود نیاز به مسکن‌های قوی­تری خواهید داشت تا با درد‌های شدید­تر احتمالی مقابله کنید. در هر صورت درد ناشی از هر نوع جراحی دندان باید با مصرف قرص مسکن تحت کنترل قرار بگیرد.

درد کشیدن دندان عقل چه مدت ادامه دارد؟

اکثر بیماران بین ۳ الی ۴ روز پس از کشیدن دندان بهبود می‌­یابند و معمولاً بعد از این مرحله می‌توانند به فعالیت­‌های روزمره خود ادامه دهند. هرچند برای مواردی که عمل جراحی پیچیده بوده یا بیش از یک دندان برداشته شده است، التیام و بهبودی کامل می‌­تواند بین ۷ تا ۱۰ روز به طول انجامد.

درست مانند هر جراحی دیگر، استراحت بسیار واجب و ضروری است. استراحت به زخم‌ها کمک می‌کند تا سریع‌­تر التیام پیدا کنند. همچنین هنگام خواب بدن ما گلبول‌های سفید بیشتری تولید می‌کند که خود در ادامه با انواع عفونت مقابله می‌­کند.

  • حداقل در ۲۴ ساعت ابتدایی توصیه می‌شود از هرگونه فعالیت ورزشی یا تحرک شدید خودداری کنید.
  • در جایی راحت بنشینید یا دراز بکشید به صورتی که سرتان کمی بالاتر از بدنتان قرار بگیرد.
  • هر حرکت شدید بلافاصله بعد از عمل جراحی می‌­تواند درد را بدتر کند.

​منبع: جراحی دندان عقل درد دارد؟ نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران