تعداد بازدید : 240
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۸/۲۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۸/۲۳
کاربران آنلاین : 0
mona1400
۱۴۰۱/۸/۲۳ ۱۴:۱۹:۲۰
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۸:۱۰

پیامد حسادت در کودکان چیست؟

(ویرایش)

 

حسادت احساسی منفی است و اثری منفی بر شخصیت کودک می‌گذارد. در اینجا بعضی از مشکلاتی که حسادت در کودکان بوجود می‌آورد، ذکر شده است:

  • کودک شما ممکن است پرخاشگر شود.
  • کودک شما ممکن است به یک زورگو تبدیل شود
  • کودک شما ممکن است منزوی و گوشه‌گیر شود
  • کودک شما ممکن است دچار درماندگی و ناتوانی شود
  • کودک شما ممکن است عزت نفس پایینی پیدا کند

 


دلایل حسادت در کودکان چیست؟

لوس کردن بیش از حد کودک

همه والدین عاشق این هستند که هر از گاهی بچه‌های خود را لوس کنند. اما اگر فرزند خود را بیش از حد لوس کنید، در این صورت ممکن است در او احساس برتری نسبت به دیگران ایجاد شود.

لوس شدن  باعث می‌شود اگر کودک با فردی بهتر از خود رو‌به‌رو شود یا کسی وسیله‌ای بهتر از آن‌چه او دارد، داشته باشد، احساس حسادت و ناامنی کند.

مقایسه کودک با دیگران

بسیار طبیعی است که والدین کودک خود را با دیگری یا فرزندان دیگر مقایسه کنند. اما نباید اجازه ندهند کودک از این موضوع باخبر شود. اگر شما این احساس مقایسه را بیان کنید و مدام کودک خود را با خواهر یا برادرش یا یک دوست مقایسه کنید، نه تنها در او حس رقابت  و حسادت ایجاد می‌کنید، بلکه باعث کاهش اعتمادبه‌نفس کودک نیز می‌شوید.

والدین بیش از حد محافظ

والدین، حامی و نگران سلامت و رفاه فرزندان خود هستند. اما مراقبت و رسیدگی بیش از حد باعث می‌شود کودک بدون حضور والدین، احساس گمگشتگی کرده و به کودکانی که از او اعتماد‌به‌نفس بالاتری دارند حسادت کند.

رقابت ناسالم

رقابت سالم برای هر کودکی مهم است اما ایجاد رقابت در مواردی که لازم نیست روی شخصیت کودک تاثیر منفی می‌گذارد و منجر به حسادت می‌شود.

این امر زمانی اتفاق می‌افتد که کودک را وادار به انجام دادن کاری کنید که دیگر همسالانش انجام می‌دهند. به عنوان مثال کودکی بسیار خوب می‌رقصد و شما از فرزندتان انتظار دارید مانند او این کار را انجام دهد اما ممکن است او نخواهد یا دوست نداشته باشد برقصد.

والدین مستبد یا کنترل‌گر

وقتی والدین بیش از حد سخت گیر یا کنترل‌گر هستند و انتظار دارند فرزندانشان قوانین و مقررات را بدون این‌که حتی دلیل آن را بدانند رعایت کنند، احساس کینه و حسادت را در کودکان پرورش می‌دهند.

این کودکان با حضور در محیطی مقرراتی و کنترل‌شده، نسبت به دوستان و همسالان خود احساس خود‌کم‌بینی می‌کنند.

حسادت آکادمیک یا مهارتی

استعداد و توانایی کودکان با یکدیگر متفاوت است. بعضی از آن‌ها ممکن است در ورزش عالی باشند و بعضی دیگر در تحصیل. حسادت در کودکان نسبت به آن‌هایی که درسخوان هستند و یا عملکرد فوق‌العاده‌ای در فعالیت‌های درسی دارند، بسیار متداول است.

حسادت خواهر و برادر

اغلب دیده می‌شود که کودک بزرگ‌تر به خواهر یا برادر کوچکترش حسادت کند. به این دلیل که والدین تمرکز خود را از فرزند بزرگ‌تر به کودک تازه متولد شده تغییر داده‌اند. کودک بزرگ‌تر ممکن است کنار آمدن با این شرایط برایش دشوار باشد و به خواهر یا برادرش حسادت کند.

 

 

روانشناس خوب کودک در تهران

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران