تعداد بازدید : 96
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۹/۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۹/۳
کاربران آنلاین : 0
لیلا گلی
۱۴۰۱/۹/۳ ۲۰:۰۳:۲۸
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۲۷ ۱۲:۳۱:۰۰

دلایل بی حسی نوک سینه پس از پروتز سینه

(ویرایش)

حدود ۵ درصد از زنانی که تحت عمل بزرگ کردن سینه قرار می گیرند، بعد از جراحی بی حسی دائمی نوک سینه را تجربه می کنند. معمولاً درصد بیشتری از بیماران در چند ماه اول پس از جراحی، دچار بی حسی نوک سینه بعد از پروتز سینه می شوند. برای اکثر افراد، احساس نوک پستان در عرض یک سال پس از عمل باز می گردد، با این حال بازسازی کلی عصب بسته به شرایط فردی تا دو سال طول می کشد.

کاهش احساس نوک سینه پس از عمل پروتز سینه، زمانی ایجاد می شود که اعصاب کشیده یا کبود می شوند. متأسفانه، بی‌حسی که بیش از ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد، معمولاً دائمی است. با این وجود، احتمال از دست رفتن عصب به شکل دائم، بعد از ایمپلنت پستان بسیار کم است.

علل تغییر شکل سینه در خانم ها چیست؟

  • فعالیت های بدنی شامل تغییر جهت ناگهانی، پریدن و حرکات شدید، بدون استفاده از سوتین ورزشی می تواند در دراز مدت منجر به تغییر شکل سینه شود.
  • بارداری و شیردهی می تواند باعث تغییر شکل سینه شود.
  • تغییرات ناگهانی در وزن بدن، که ممکن است پیامد مورد نظر تکنیک های کاهش وزن یا نتیجه یک بیماری باشد، می تواند باعث تغییر شکل سینه شود.
  • روند پیری باعث کاهش انعطاف پذیری در پوست سینه ها می شود که عامل اصلی افتادگی سینه است.
  • اضافه وزن یا چاقی می تواند باعث سنگین شدن سینه ها و تغییر شکل آن شود.
  • ژنتیک نیز می تواند باعث تغییر شکل سینه شود.

ماستوپکسی یا لیفت سینه

عوارض پروتز سینه

روش های متعدد و تکنیک های متفاوتی برای زیبایی اندام به ویژه فرم دهی سینه وجود دارد. با این حال، هر کدام از این اقدامات می توانند با عوارض و مشکلاتی همراه باشند. به عنوان مثال برخی از روش‌ های کوچک کردن سینه و لیفت سینه خطر بیشتری نسبت به پروتز سینه دارند. به ‌خصوص اگر بیمار مسن‌ تر باشد، سیگار بکشد یا از تنباکو استفاده ‌کند، یا دارای یک بیماری مزمن باشد که بر گردش خون و بهبودی زخم های جراحی تأثیر بگذارد، مانند دیابت یا بیماری قلبی.

جالب است بدانید برخی از بیماران پروتز سینه، ممکن است حساسیت بیش از حد را در نوک سینه و آرئول ها تجربه کنند. این عارضه نیز باید در ماه های بعد از جراحی کاهش یابد.

مهم است که هر گونه نگرانی در مورد این عوامل خطر را در مشاوره اولیه خود بیان کنید تا جراحان پلاستیک بتوانند بلافاصله به آن ها رسیدگی کنند.

عوارض پروتز سینه

پیشگیری از بی حسی نوک سینه بعد از عمل پروتز

زنانی که به دنبال بزرگ کردن سینه‌ های خود با کاشت سالین یا ژل سیلیکونی هستند، باید اندازه و شکل این پروتزها را متناسب با تیپ بدن خود انتخاب کنند. زنان ریزه اندام که تصمیم به ایمپلنت سینه های بزرگ تر گرفته اند، در معرض خطر بی حسی نوک سینه بعد ازپروتز سینه قرار دارند. این موضوع به دلیل کشیده شدن عصب سینه اتفاق می افتد.

زنانی که تحت روش بزرگ کردن سینه آرئولار قرار می گیرند، نیز در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن حس نوک سینه هستند.

زنانی که قبلاً بچه‌ هایی به دنیا آورده‌ اند و دوران شیردهی داشته اند، ممکن است در معرض کاهش خطر بی حسی نوک سینه بعد از بزرگ کردن سینه باشند. زیرا سینه ‌هایشان کمی کشیده شده است.

از دیگر روش های پیشگیری بی حسی نوک پستان بعد از پروتز سینه، ترک سیگار است. نیکوتین، رگ های خونی را منقبض می کند و گردش خون لازم برای التیام ناحیه جراحی و بازیابی حس را کاهش می دهد. سیگاری ها باید حداقل سه یا چهار هفته قبل و بعد از عمل بزرگ کردن سینه، سیگار خود را ترک کنند. کاندیداهایی که تنباکو می جوند یا ماری جوانا می کشند، نیز باید برای بهبود گردش خون، مصرف را متوقف کنند.

دوره نقاهت عمل ماموپلاستی

۶ روش درمانی برای بی حسی نوک سینه بعد از پروتز

بی حسی نوک سینه بعد از پروتز سینه به شکل ۱۰۰ درصد، قابل درمان نیست. زیرا اعصابی که نوک پستان و آرئول را پوشش می دهند، بسیار کوچک هستند و نمی توان آن ها را با جراحی ترمیم کرد. در ادامه به معرفی ۶ راهکار برای کم کردن بی حسی نوک سینه ها پس از جراحی پروتز سینه می پردازیم:

  1. بیمارانی که بی حسی نوک سینه بعد از پروتز سینه را تجربه می کنند، باید هر کاری که می توانند برای به حداقل رساندن تورم ناحیه جراحی انجام دهند. استفاده از کمپرس یخ یا لباس های فشرده می تواند از جمله روش های کاهش ورم بعد از جراحی پروتز سینه باشد.
  2. اگر چه هیچ نوع درمان قطعی برای بازگشت صد در صد حس نوک سینه بعد از جراحی وجود ندارد اما برخی از روش ها و تکنیک ها می توانند روند بازگشت عصب را سرعت ببخشند.
  3. بعد از سه یا چهار هفته، بهتر است تمرینات روتین را شروع کنید. حرکات کششی و تمریناتی که از عضلات سینه ای استفاده می کنند، ممکن است برای درمان بی حسی نوک سینه مفید باشند. این تمرینات شامل شنا، بلند کردن وزنه های سبک و یوگا می باشد. احتیاط کنید. چرا که زیاده روی در تمرینات می تواند تأثیر مضری بر بهبودی داشته باشد. از طرفی ورزش شدید می تواند کبودی و تورم را بدتر کند و مانع از بهبودی شود.
  4. ماساژ سبک می تواند برای درمان بی حسی نوک سینه، کمک کننده باشد. باز هم، ظریف بودن ماساژ، مهم است. فشار دادن بیش از حد می تواند باعث کبودی بیشتر بافت سینه و پارگی ایمپلنت شود.
  5. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین های B در ترمیم آسیب های عصبی مفید هستند. حتما آن ها را از طریق منابع غذایی و همچنین مکمل ها در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  6. با این حال، برگشت و بازیابی حس یا همان عصب نوک سینه می تواند دردناک باشد. برخی از بیماران برای این بازیابی، احساس گزگز یا سوزش را توصیف می کنند.

انجام جراحی ماموپلاستی

خدمات پروتز سینه دکتر ناصر یاهو

در این عمل یک بافت خارجی و مصنوعی برای اصلاح فرم و اندازه سینه ها به عنوان پروتز در ناحیه سینه قرار داده می شود. این پروتز به بدن آسیبی وارد نمی کند و باعث زیباتر شدن سینه ها می شود. از این رو اعتماد به نفس بانوان تا حد زیادی افزایش می یابد و از نتایج طبیعی این جراحی لذت می برند.
سلامت و زیبایی شما از هر چیز دیگری با ارزش تر است. پس آن را به دستان توانمند جراح عمومی دکتر ناصر یاهو بسپارید. دکتر یاهو پزشک متخصص و باتجربه در زمینه انجام عمل های جراحی از جمله پروتز پستان ، ماموپلاستی ، اسلیو معده و پیکرتراشی و بای پس معده می باشد که بیش از ۳۰ سال تجربه در حوزه عملهای زیبایی دارد.
جهت اطلاع از هزینه های عمل و سوالات متداول خود می توانید به صفحات مربوطه در این سایت وارد شوید و از طریق شماره های مندرج مستقیما با دکتر ناصر یاهو مشاوره نمایید.


بزرگ ترین نگرانی بعد از پروتز سینه چیست؟

یکی از بزرگترین نگرانی های بیماران در مورد پروتز سینه، احتمال بی حسی نوک سینه یا کل سینه است. به طور کلی، از دست دادن کمی از عصب، درست بعد از بزرگ کردن سینه چندان غیرعادی نیست. سینه ها معمولاً در طی چند ماه دوباره عصب خود را بازیابی می کنند.

یک مطالعه نشان داد که ۴۰ درصد از زنان پس از جراحی بزرگ کردن، عصب سینه را از دست دادند. همین مطالعه همچنین نشان داد که تنها ۲ درصد از بیماران، بی حسی مداوم را گزارش کردند. جالب است که نعوظ نوک پستان، صرف نظر از عصب و حس، به طور کلی تحت تأثیر این موضوع قرار نمی گیرد.

علل بی حسی سینه بعد از بزرگ کردن سینه

دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

۱- عدم تطبیق قطر سینه با قطر پروتز:

یکی از عوامل کلیدی در بروز بی حسی نوک سینه بعد از بزرگ کردن سینه،  قطر پروتز سینه است. هرچه ایمپلنت پهن تر باشد، اعصاب اطراف ممکن است بیشتر کشیده شوند. در نتیجه بیشتر آسیب  می بینند یا حتی قطع می شوند.

طبق تحقیقات بعمل آمده وبسایت marinaesthetics :

به عنوان مثال، خانمی که یک ایمپلنت با قطر ۱۴ سانتی‌ متر را در سینه ‌ای که قطر آن فقط ۱۳ سانتی ‌متر است، قرار می دهد، نسبت به خانمی با سینه های قطر ۱۵ سانتی ‌متر که دارای ایمپلنت ‌هایی با قطر ۱۴ سانتی ‌متر است، بیشتر در معرض خطر بی ‌حسی سینه قرار می ‌گیرد. علاوه بر این، ایمپلنت ‌هایی با قطر کمتر، به تشریح کمتری نیز نیاز دارند تا در داخل سینه قرار بگیرند. بنابراین در این نوع جای گذاری ها، خطر آسیب دیدن یا قطع شدن اعصاب سینه کمتر است.

۲- تکنیک برش نامناسب:

بی حسی نوک سینه بعد از پروتز سینه، ممکن است به محل قرارگیری ایمپلنت ها و اینکه آیا برش ها از نوک پستان و هاله اطراف آن می گذرند یا خیر، بستگی داشته باشد. تکنیک برش آرئول ممکن است بعد از جراحی باعث بی حسی نوک سینه شود. ایمپلنت هایی که با استفاده از روش زیر غده ای قرار می گیرند نیز در مقایسه با روش زیر عضلانی با بروز بی حسی نوک پستان بیشتری همراه هستند.

روند عمل لیفت سینه

 

بازیابی عصب سینه بعد از پروتز سینه

بی حسی سینه در مرحله بهبودی اولیه پس از بزرگ کردن سینه شایع است. ممکن است بیماران از چند هفته تا ۱۲ ماه پس از جراحی، دچار کاهش حس شوند. اگر بیمار بیش از یک سال پس از جراحی همچنان بی حسی سینه را تجربه کند، این احتمال وجود دارد که عصب کامل سینه ها را به دست نیاورد.

برخی از تکنیک ‌های ماساژ وجود دارند که بیماران می‌ توانند به امید بازیابی حس در سینه ‌و نوک سینه ‌ها انجام دهند. یکی از موثرترین آن ها استفاده از لمس سبک است که در آن بیمار به آرامی سینه و نوک سینه ها را با حرکات دایره ای به مدت چند دقیقه و چند بار در روز ماساژ می دهد.

اگر بیمار سینه های خود را ماساژ دهد، به بازسازی مسیرهای عصبی و بازیابی حس سینه ها کمک می کند. به همین ترتیب، این تکنیک ماساژ را می ‌توان برای نوک سینه‌ و سینه ‌هایی که بعد از جراحی بیش از حد حس دارند (به نوعی حساس شده اند) نیز استفاده کرد.

همکاری نزدیک بیمار با جراح خود برای کاهش احتمال بی حسی نوک سینه بعد از پروتز سینه بسیار مهم است. انتخاب جراح پلاستیک دارای گواهی بورد، اندازه صحیح ایمپلنت، محل مناسب ایمپلنت و تکنیک جراحی می تواند احتمال آسیب دائمی عصب سینه و نوک سینه ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

منبع مقاله: numbness-nipple-after-breast-prosthesis

عاشق گلهای باری
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران