تعداد بازدید : 66
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۰/۷
کاربران آنلاین : 0
mona1400
۱۴۰۱/۱۰/۷ ۱۳:۲۸:۰۸
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۸:۱۰

کاربرد روانشناسی تربیتی در آموزش

(ویرایش)

 

در این شاخه روانشناسی به موضوعات و سوالات متعددی پرداخته می شود وبه آن ها پاسخ داده می شود.حوزه روانشناسی تربیتی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد:

  • رشد و تکامل کودک.
  • مطالعه رفتار انسان.
  • نحوه یادگیری با بهترین روش
  • ماهیت شخصیت یک فرد
  • تفاوت های فردی
  • محیط تا چه اندازه به رشد یک فرد کمک می کند.

اینها نشان میدهد که روان شناسی تربیتی تا چه حد می تواند بر جامعه تأثیر بگذارد.

اما بیشترین کاربرد روانشناسی تربیتی در آموزش و یادگیری است .در واقع روان شناسی تربیتی به صورت کلی دو هدف دارد:

۱)چگونه دانش آموزانی تعلیم دهیم که در یادگیری ماهر و موفق باشند
۲)چگونه مربیانی آموزش دهیم که مسلط و تاثیر گذار باشند

برای تحقق این اهداف باید یک سری برنامه ریزی ها و آموزش ها صورت بگیرد که مهم ترین آن پرورش نیروی انسانی ماهر است. یعنی باید ابتدا مربیانی ماهر و مسلط پرورش دهیم تا بتوانند در امور تربیتی و آموزش به بهترین صورت ممکن عمل کنند.

موارد مهمی که در روانشناسی تربیتی به آن پرداخته می شود و مربیان مراکز آموزشی باید بدانند شامل:

  •  مربیان باید از تفاوت های فردی موجود بین یادگیرندگان آگاهی داشته باشند زیرا هرکسی شخصیت منحصر به فردی دارد و باید بر اساس ویژگی های خاصی که دارد تحت آموزش و تربیت قرار بگیرد از اینرو آگاهی مربیان از تفاوت ها می تواند کمک کند که آموزش اثر بخش و کار آمدی داشته باشد.
  •  مربی باید با مراحل رشدی کودک آشنا باشد تا دریابد او در هر مرحله چگونه می اندیشد و چه کارهایی را می تواند انجام دهد. تا مطالب درسی را با توجه به سطح یادگیری او آموزش دهد. این فرایند می تواند در پیشرفت تحصیلی و تکامل شخصیت یادگیرندگان موثر باشد.
  •  مربیان باید به جنبه شناختی افراد آگاه باشند زیرا خاطرات،عواطف،انگیزه ها و باورها می تواند بر روند یادگیری تاثیر گذار باشد و از طرف دیگر مربی درمی یابد که کودکان چگونه برای یادگیری ترغیب می شوند و چگونه مسائل را حل می کنند.
  •  مربیان باید به جنبه رفتاری افراد آگاه باشند. هدف روانشناسی تربیتی مطالعه رفتار نیست بلکه تغییر در رفتار است و در این رشته اعتقاد بر این است که تمامی رفتارها به وسیله شرطی سازی یاد گرفته می شوند. بنابراین مربیان با استفاده از روانشناسی تربیتی می توانند اصول شرطی سازی را فرا گرفته و با استفاده از آن به اصلاح رفتار بپردازند.
  •  مربی ها باید به فرایند یادگیری مسلط باشند.آنها باید از نظریه ها ،روش ها و راهبرهای مفید در یادگیری،پیشرفت های تحصیلی و دلایل آن،اختلال یادگیری و دلایل آن آگاهی داشته باشند.و از آن ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امور آموزشی خود استفاده کنند.
    برای مثال مربی باید در خصوص فناوری اطلاعات مطالعاتی داشته باشد تا بتواند از شیوه های تدریس نوین برای افزایش پیشرفت تحصیلی استفاده کند یا برای کار با کودکانی که مشکلات یادگیری دارند آموزش ویژه دیده باشد تا بتواند به همه افراد کلاس با هر سطحی کمک کند و بداند که در کنار آن ها چگونه دانش آموزان تیزهوش را مورد تشویق قرار دهد تا به پیشرفت خود ادامه دهند.
  •  معلمان باید برای طرح درسی خود دارای برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشند تا برنامه کلاسی مشخص باشد و مربی بداند که در هر مرحله باید چه کاری انجام دهد .
  •  معلم باید به روش های ارزیابی و سنجش یادگیرندگان برای پی بردن از میزان پیشرفت و موفقیت آنها آگاه باشد. روان شناسی تربیتی وسایل و آزمون های درسی استاندارد علمی گوناگونی را برای اندازه گیری میزان پیشرفت ارائه داده است و نحوه استفاده از این آزمون ها را در اختیار معلمان قرار داده است.

 

روانشناس نوجوان در تهران

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران