تعداد بازدید : 54
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
کاربران آنلاین : 0
vian1400
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۱۰:۲۲:۰۳
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۳:۱۰

تبعیض جنسیتی در سطح فرهنگی

(ویرایش)

 

فرهنگ تا حد زیادی می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید تبعیض جنسیتی شود. به خصوص در جوامع سنتی‌تر گرایش به تبعیض جنسیتی بیشتر می‌شود. فرهنگ جامعه به شکل‌های مختلفی می‌تواند تبعیض جنسیتی ایجاد کند.

1. انتظارات نابرابر فرهنگی

در خیلی از فرهنگ‌ها از دختران انتظار می‌رود رفتارهای اجتماعی آرام‌تر یا منفعلانه تری داشته باشند. قضاوت‌های اجتماعی در مورد رفتارهای دختران خیلی اوقات سختگیرانه‌تر است. برای مثال رفتار پرخاشگرانه در جمع یا رفتارهای پرخطر می‌تواند از سوی پسران پذیرفتنی‌تر باشد. ممکن است به خاطر یک مسئله مشابه مثل روابط خارج از چارچوب، دختران و زنان بیشتر مقصر شمرده شوند.

در خیلی فرهنگ‌ها از زنان انتظار می‌رود در مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی پایین تری قرار بگیرند یا در سایه مشاغل آقایان فعالیت کنند. در خیلی از جوامع مادران شاغل به خاطر نداشتن وقت کافی برای فرزندان یا زندگی زناشویی مقصر شناخته می‌شوند.

2. تبعیض جنسیتی فرهنگی پنهان

تبعیض جنسیتی می‌تواند به طور ظریف و پنهانی در اجتماع ایجاد شود. نگاه و قضاوت‌هایی در مورد زنان خیلی اوقات با مردان متفاوت است. در خیلی فرهنگ‌ها انتظار می‌رود زنان تا سن مشخصی ازدواج کنند، با وجودی که این انتظارات برای مردان خیلی کمتر وجود دارد. برچسب‌ها و اصطلاحات مختلفی که در این موارد زده می‌شود مثل واژه‌های ترشیده، زن بیوه، زن گرفتن یا ارزیابی‌های اخلاقی بر اساس ظاهر و نوع آرایش می‌تواند فشار روانی زیادی را ایجاد کند.

خیلی از جوک‌هایی که  افراد سهوا استفاده می‌کند، زنان و دختران را از نظر هوشی یا اهمیت داشتن پایین می‌آورد. خیلی از مواقع افراد و حتی زنانی که از آن‌ها استفاد می‌کنند از تاثیر آن آگاه نیستند، اما این شوخی‌های تبعیض آمیز به طور ناخودآگاه بر نگاه جامعه، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی دختران تأثیرات زیادی دارد. نبود و یا کمبود اعتماد به نفس در دختران نقش آن‌ها را در آینده به عنوان مادر و جهت تربیت فرزندان به خطر می‌اندازد و همین عامل در نهایت به خود فرهنگ و جامعه آسیب می‌زند.

 

روانپزشک خوب در تهران

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران