تعداد بازدید : 78
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
کاربران آنلاین : 0
ghazalpanah
۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۶:۲۱:۰۶
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۰۱:۱۷:۴۱

آیا شقاق یا زخم مقعدی خود به خود بهبود می‌یابد؟

(ویرایش)

مدفوع به طور موقت در رکتوم ذخیره می‌شود و از طریق مقعد از بدن خارج می‌شود. شقاق مقعدی یک پارگی یا شکاف در پوشش مقعد (مخاط مقعد) است. علائم و نشانه‌ها شامل درد هنگام دفع مدفوع، سوزش و خارش و خروج خون قرمز روشن از مقعد است.

آیا شقاق یا زخم مقعدی خود به خود بهبود می‌یابد؟

شقاق مقعدی در پوست دیواره مقعد ایجاد می‌شود. آنها معمولا به سمت پشت مقعد شما رشد می‌کنند، اما گاهی اوقات می‌توانید یکی را در جلو یا حتی هر دو را با هم داشته باشید. اگر شرایطی دارید که باعث ایجاد شقاق مقعدی شده است (به عنوان مثال بیماری کرون) ممکن است زخم‌ها در سمت چپ یا راست مقعد ایجاد شوند.

این مشکل در کودکان کمتر از یک سال شایع است و حساسیت فرد به شقاق مقعدی با افزایش سن کاهش می‌یابد. علل شایع در بزرگسالان شامل یبوست و ضربه به مقعد (مانند زایمان سخت یا رابطه مقعدی) است.

حدود نیمی از موارد با خودمراقبتی مناسب و اجتناب از یبوست خود به خود بهبود می‌یابند. با این حال، اگر فشار ناشی از دفع مدفوع دائماً شقاق را تحریک کند، می‌تواند مشکل ساز شود.

اگر شقاق مقعدی کمتر از شش هفته داشته باشید، به آن شقاق مقعدی حاد می‌گویند. اگر بیش از شش هفته طول بکشد، به عنوان شقاق مزمن مقعد شناخته می‌شود.

روش‌های درمان شقاق مقعد

در چند هفته اول ابتلا به شقاق توصیه می‌شود از روش‌های خانگی و دارویی برای درمان این بیماری استفاده کنید. روش‌هایی مثل مصرف فیبر و مایعات کافی، کمپرس یخ، گرفتن حمام سیتز و حتی استفاده از دارو و پماد شقاق (تحت نظر پزشک) می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند.

اما در صورتیکه این گزینه‌های درمانی به بهبود شقاق مقعدی شما کمک نکرده و یا دوباره عود می‌کند، ممکن است پزشک عمومی شما را به یک جراح کولورکتال ارجاع دهد. جراح شما در مورد گزینه‌های دیگر درمان با شما صحبت خواهد کرد. گزینه‌های درمانی شامل روش‌های زیر است:

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس)

در این روش، جراح شما بوتاکس را مستقیماً به عضله اسفنکتر در مقعد شما تزریق می‌کند. هدف این است که به طور موقت این عضله را شل کند تا شقاق شما بهبود یابد.

درمان شقاق با لیزر

روش نوین لیزر شقاق یا فیشر، یکی از جدیدترین و موثرترین راه‌های درمان این بیماری است. در روش درمان شقاق با لیزر، کانال مقعدی شما کمی شل می‌شود و با کمک اشعه لیزر زخم و ترک ناشی از این بیماری ترمیم می‌گردد. روش لیزر فیشر یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که با بی حسی موضعی انجام می‌شود اما نتایج آن قطعی است. همچنین هیچگونه عوارضی در روش لیزر شقاق وجود ندارد.

عمل جراحی شقاق با لیزر در مقایسه با جراحی فیشر مزایای بی شماری دارد و به همین دلیل تا این حد مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

فیشرکتومی

در این روش جراح پوست آسیب دیده شقاق را با برشی حذف می‌کند تا خود به خود ترمیم شود. برای کاهش درد و اثربخشی بیشتر این روش عمل جراحی شقاق یا فیشر، ممکن است تزریق بوتاکس هم همزمان با این روش انجام شود.

اسفنکتروتومی داخلی جانبی

این یک نوع جراحی است که شامل ایجاد برش در ماهیچه‌های اسفنکتر مقعد می‌شود. این روش اسپاسم و تنش اطراف مقعد را آزاد می‌کند و به شقاق اجازه می‌دهد بهبود یابد. پزشک شما معمولاً این را تنها پس از اینکه سایر درمان‌ها از جمله بوتاکس را امتحان کردید، پیشنهاد می‌کند.

فلپ‌های پیشرفته مقعدی

فلپ شامل برداشتن پوست سالم از پوشش مقعد و استفاده از آن برای جایگزینی پوست آسیب دیده در شقاق است. ممکن است پزشک آن را همزمان با اسفنکتروتومی یا بعد از آن انجام دهد.

آرگا مگ

آنچه خدا داده کاستی نمی پذیرد
برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران