تعداد بازدید : 55
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
کاربران آنلاین : 0
vian1400
۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۱۰:۲۲:۲۳
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۴:۴۳:۱۰

چگونه کودکان را به رشد مهارت های اجتماعی تشویق کنیم؟

(ویرایش)

 

راه های زیادی وجود دارد که والدین ، مراقبان و مربیان می توانند به مهارت های رشد کودک کمک کنند. برای بزرگسالان در زندگی کودک مهم است که در آموزش خود ثابت قدم باشند، بنابراین کودک درک روشنی از آنچه در یک محیط اجتماعی انتظار می رود به دست می آورد.   .برای مشاوره با روانشناس کودک خوب در تهران اینجا کلیک کنید

الگوی خوب بودن  

الگوسازی رفتار یکی از موثرترین روش هایی است که می توانید مهارت های اجتماعی را به کودک خود بیاموزید. در طول تعامل اجتماعی، با گفتن "لطفا" و "متشکرم" از آداب خود استفاده کنید. دیگران را مؤدبانه خطاب کنید تا فرزندتان رفتار شما را ببیند و کپی کند.  

اگر کودک از زبان مودبانه برای تقویت رفتار خوب استفاده نمی کند، حتما به او یادآوری کنید.  

علاوه بر این، در مورد اهمیت چیزهایی مانند کار گروهی و همکاری با کودک صحبت کنید. وقتی کاری را انجام می دهید، با فرزندتان در مورد اینکه چرا آن مهم است صحبت کنید. اگر همه اسباب‌بازی‌ها را تمیز کنند، خیلی راحت‌تر است، یا کمک به یک دوست می‌تواند آنها را خوشحال کند.  

نقش بازی با فرزندان خود  

یکی دیگر از راه های موثر برای تشویق توسعه مهارت های اجتماعی، ایفای نقش است. فرصت هایی ایجاد کنید که بتوانید آن مهارت ها را در عمل به کار ببرید.  

شما می توانید نقش بازی کنید که در یک رستوران هستید و چگونه چیزی را که دوست دارند بخواهید. می‌توانید از فاصله‌ی بازو برای آموزش فضای شخصی به کودک و نگه داشتن دست‌هایش برای خودش استفاده کنید.   

اگر داستانی می‌خوانید، از کودک بپرسید که چه چیزی را به خاطر می‌آورد تا مطمئن شوید که در حال رشد مهارت‌های گوش دادن است. هنگام گفتن داستان، تماس چشمی را تمرین کنید. می توانید در مورد احساس آنها پس از گذراندن سناریو صحبت کنید تا مطمئن شوید که چرا این سناریو مهم است.  

ستایش و تقویت مثبت ارائه دهید  

تقویت مثبت راهی عالی برای تشویق کودک به استفاده از مهارت های اجتماعی است. با گفتن عباراتی مانند «از اینکه اسباب‌بازی‌هایتان را همان طور که من خواسته‌ام کنار گذاشتید، متشکرم»، هنگام تعریف و تمجید مستقیم رفتار کنید. اینها کلمات تقویت کننده واضح و مستقیمی است که نشان می دهد آنها از قوانین پیروی می کنند.  

اگر کودکی در پیروی از دستورالعمل ها مشکل دارد، مهارت های گوش دادن و عملکرد او را تقویت کنید. شما می توانید این کار را با درخواست از فرزندتان برای انجام کاری و تحسین فوری او به خاطر گوش دادن و پیروی از دستورالعمل ها انجام دهید.  

این کار را تا زمانی که همکاری بیشتری پیدا کنند ادامه دهید.   

یادگیری از طریق بازی  

کودکان از طریق گوش دادن به دیگران، تقلید از رفتار و زبان یاد می گیرند. اما آنها همچنین از یادگیری از طریق بازی لذت می برند. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید مهارت های اجتماعی را از طریق بازی به کار ببرید.  

مهدکودک یا مهدکودک مکانی عالی برای کودکان است تا با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند و برخی از مهارت های اجتماعی خود را تمرین کنند. در اینجا آنها با چالش هایی روبرو می شوند که در آن باید مشکلات را حل کنند، به اشتراک بگذارند، اختلافات را حل کنند، رهبری را بر عهده بگیرند و با دیگران همدلی نشان دهند.  

راه های زیادی وجود دارد که کودک می تواند در این شرایط رشد کند و بیاموزد. این به ویژه مفید است زیرا خارج از محیط خانه است و به کودک اجازه می دهد با افراد خارج از خانواده خود ارتباط برقرار کند. این آنها را در یک محیط جدید چالش برانگیز قرار می دهد تا از مهارت های خود استفاده کنند و مهارت های سایر بچه ها را جذب کنند.   

برنامه های ویژه می توانند با حمایت و تشویق به تنظیم دقیق رشد اجتماعی کودک در محیط مناسب کمک کنند.  

آموزش تنظیم و درک هیجان  

یک راه موثر برای آموزش مهارت های اجتماعی کمک به کودک برای درک نقش احساسات است. این بدان معنی است که به آنها کمک کنید تا احساسات خود و دیگران را درک کنند.  

می توانید از فلش کارت هایی با چهره هایی استفاده کنید که احساسات خاصی را نشان می دهند. همچنین می توانید از کودک بخواهید چهره ای را به شما نشان دهد که نشان دهنده احساس خاصی است. 

با کودک صحبت کنید تا از او بخواهید توضیح دهد که این احساس چیست و چگونه می توانید آن را آرام کنید. برای برخی از کودکان، تنظیم هیجان می تواند دشوار باشد، و زمانی که احساسات شدید دارند به راهنمایی نیاز دارند.  

علاوه بر این، توانایی درک احساسات دیگران به کودک مهارت های اجتماعی مهمی مانند همدلی را آموزش می دهد.   

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران