تعداد بازدید : 83
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
کاربران آنلاین : 0
mona1400
۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۸:۰۷
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۸:۱۰

عزت نفس در کودکان: 1-8 سال

(ویرایش)

در مورد عزت نفس

عزت نفس یعنی دوست داشتن خود، احساس ارزشمند بودن، باور داشتن به خود و دانستن کارهایی که به خوبی انجام می دهید . برای مشاوره با بهترین روانشناس نوجوان در تهران اینجا کلیک کنید

عزت نفس به کودکان اعتماد به نفس می دهد:

  • چیزهای جدید را امتحان کنید و زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود دوباره تلاش کنید
  • کارهایی را انجام دهند که ممکن است از آنها لذت نبرند یا در حالت عادی در آنها خوب باشند
  • به جای اجتناب از آنها با چالش ها روبرو شوید.

هنگامی که کودکان چیزهای جدید را امتحان می کنند، با چالش ها روبرو می شوند و به عقب برمی گردند، یاد می گیرند و رشد می کنند. به همین دلیل است که عزت نفس می تواند بخش مهمی از رشد کودک باشد.

روابط گرم و محبت آمیز پایه و اساس عزت نفس کودکان است زیرا باعث می شود کودکان احساس ارزشمندی و ارزشمندی کنند. روابط بر اساس بسیاری از تعاملات پاسخگو و مراقبتی با فرزند شما ساخته می شود. تشریفات خانوادگی نیز مهم هستند، زیرا روابط خانوادگی شما را ایجاد می کنند و به کودک شما احساس تعلق می دهند.

 

نوزادان و عزت نفس

نوزادان تازه متولد شده و نوزادان بسیار جوان واقعاً عزت نفس ندارند. دلیلش این است که آنها هنوز خودشان را شخص خودشان نمی دانند. اما همچنان می‌توانید پایه‌های عزت نفس سالم را با موارد زیر بنا کنید:

  • به آرامی از کودک خود مراقبت کنید
  • پاسخ دادن به زمانی که کودک شما گریه می کند
  • نوازش و لبخند فراوان.

این تعاملات گرم و پاسخگو به کودک شما می گوید که دوست داشتنی و دوست داشتنی است.

کودکان نوپا و عزت نفس

کودکان نوپا شروع به ایجاد درک درستی از خود، آنچه که می توانند انجام دهند، و آنچه آنها را به آنها تبدیل می کند، دارند. در اینجا روش هایی وجود دارد که می توانید عزت نفس کودک نوپا خود را تقویت کنید :

  • به فرزندتان اجازه دهید بین گزینه‌های ایمن و مناسب برای کودک تصمیم بگیرد، مثلاً با کدام اسباب‌بازی بازی کند یا روی نان تست خود مربا یا سبزی داشته باشد. این به کودکان نوپا حس کنترل هیجان انگیزی می دهد که به رشد اعتماد به نفس و احساس خود کمک می کند.
  • به فرزندتان این فرصت را بدهید که «نه» بگوید. کودکان نوپا باید خود را اثبات کنند و یاد بگیرند که تصمیمات عواقبی دارد. به عنوان مثال، اگر فرزندتان وقتی از او می‌خواهید کت بپوشد، جواب منفی می‌دهد، اشکالی ندارد. سرد شدن به آنها آسیبی نمی رساند.
  • اجازه دهید فرزندتان محیط خود را کشف کند، اما در صورت نیاز برای پاسخ دادن به شما آماده باشید. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است مجذوب یک مورچه شود، اما وقتی مورچه روی پایش می خزد، می ترسد. فرزندتان به شما نیاز دارد که به او بگویید مشکلی نیست.
  • کودک خود را در موقعیت های اجتماعی پیچیده آموزش دهید. کودکان نوپا ممکن است برایشان سخت باشد که به اشتراک بگذارند و به نوبت بپیوندند، زیرا در حال یادگیری هستند که چه کسی هستند و مال آنها چیست. بنابراین می‌توانید بگویید: «اکنون نوبت من است که بلوک قرمز را داشته باشم. اشتراک گذاری عالی - آفرین!'

 

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران