تعداد بازدید : 563
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۷
تاریخ آخرین پست : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
کاربران آنلاین : 0
mitra_kh
۱۴۰۰/۶/۷ ۱۹:۳۰:۲۳
آخرین حضور: ۱۴۰۲/۷/۶ ۲۳:۱۷:۳۵

انواع رژیم لاغری پر طرفدار

(ویرایش)

روش‌های زیادی برای لاغری و کاهش شاخص توده بدنی در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی وجود دارد. اما معمولا همیشه در کنار هر روش لاغری دیگری، توصیه می‌شود که افراد رژیم بگیرند یا تابع دستورالعمل‌های تغذیه‌ای خاص باشند

1. رژیم غذایی وگان

رژیم وگان از جمله انواع رژیم لاغری بسیار سخت در سیستم گیاهخواری است. در واقع سخت ترین شکل گیاهخواری به شمار می رود. در این نوع رژیم افرادی که قصد لاغری دارند به دلیل مسائل اخلاقی، زیست محیطی و حتی سلامتی نباید هیچ گونه ماده غذایی حیوانی مصرف کنند.
افرادی که این رژیم را دنبال می کنند به جز کنار گذاشتن مصرف گوشت باید از مصرف موادی همچون لبنیات ، تخم مرغ و محصولات حیوانی مانند ژلاتین ، عسل ، آلبومین ، آب پنیر ، کازئین و برخی از انواع ویتامین D3 اجتناب کنند.

رژیم وگان چطور به کاهش وزن کمک می کند؟

اگر میخواهید بدونه کالری شماری وزن زیادی از دست دهید رژیم وگان برای شما گزینه بسیار مناسبی است. زیرا مشخصا شما غذاهای گیاهی میخورید که همگی کالری کمی دارند و به سرعت موجب سیری هم می شوند.

بنابراین احتمالا شما هم متوجه شدید که سازوکار این نوع رژیم لاغری به چه شکل است و روی چه چیزهایی تمرکز دارد. رژیم های غذایی وگان در مقایسه با سایر انواع رژیم لاغری به طور مداوم منجر به کاهش وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI) می شود که این در نوع خودش عالی است.

مزایای پیگیری رژیم وگان چیست؟

خوشبختانه رژیم های گیاهی از نظر سلامتی بسیار مفید هستند. ثابت شده که آن ها نقش بسیار مهمی در ابتلاء به بیماری های قلبی عروقی دارند و به کاهش دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس کمک زیادی می کنند. به جز این، محدود کردن گوشت فرآوری شده همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سرطان را کاهش دهد. بنابراین رژیم وگان از جمله انواع رژیم لاغری مفید و سالم با چشم انداز خوب است.

جوانب منفی یا عوارض رژیم وگان چیست؟

با اینکه پیگیری و دنبال کردن رژیم وگان از نظر اخلاقی ستوده شده است اما چون تمام منابع غذای حیوانی را از سفره خود خط زده ایم ممکن است با بدنمان با برخی کمبودها مواجه شود. به عنوان مثال ویتامین های B12 و D، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ که اغلب منشاء حیوانی دارند ممکن است به سختی به بدن برسند مگر اینکه از با روش دیگری این دریافت صورت بگیرد.

2. رژیم فوق العاده کم چربی

رژیم فوق العاده کم چرب یک رژیم لاغری سریع است و برای طولانی مدت جواب نمی دهد. تمرکز اصلی این نوع رژیم لاغری بر روی بحث کاهش مصرف چربی است. در یک رژیم غذایی که کم چرب خوانده می شود معمولا به صورت کلی باید تنها ۱۰ درصد از حجم کالری های دریافتی چربی باشند. (چربی حیوانی به شدت در این رژیم باید محدود باشد)

بیشتر کالری دریافتی افرادی که این رژیم را دنبال می کنند از کربوهیدارت ها است. تقریبا حدود ۸۰ درصد کالری دریافتی از کروبوهیدارت ها تامین می شود.

دنبال کردن رژیم کم چربی چه مزایایی دارد؟

پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب که در مقایسه با سایر انواع رژیم لاغری مورد توجه تر است می تواند موجب بهبود سطح سلامتی به شرط رعایت اصولی آن می شود. این رژیم می تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • التهابات
  • بیماری های قلبی

با کمال تعجب، این رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا و چربی کم همچنین می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در دیابت نوع ۲ شود

همچنین کند کردن روند بیماری مولتیپل اسکلروزیس یکی دیگر از فواید این نوع رژیم لاغری است

عوارض یا جوانب منفی رژیم های فوق العاده کم چربی چیست؟

باید درباره دنبال کردن رژیم فوق العاده کم چرب احتیاط کنیم زیرا بدن ما نمی تواند برای مدت طولانی از دریافت چربی ها چشم پوشی کند. زیرا چربی ها از مواد مغذی مورد نیاز و حیاتی بدن ما هستند. آن ها به ساخت غشای سلولی، تولید هورمون ها و حتی جذب ویتامین های محلول در چربی نقش اساسی دارند بنابراین نباید مصرف آن ها را بیش از حد کاهش داد.

3. رژیم روزه داری متناوب یا (Intermittent Fasting)

انواع دیگر رژیم‌های لاغری به شما می‌گویند چه غذایی بخورید و یا چه چیزی بنوشید، اما رژیمی داریم که پا را فراتر می‌برد و نه تنها به شما نوع غذایی که باید بخورید را دیکته می‌کند، بلکه به شما می‌گویید چه وقت بخورید یا نخورید.

این رژیم لاغری اصطلاحاً با نام رژیم روزه‌داری متناوب یا فستینگ متناوب شناخته می‌شود. فستینگ متناوب بدن شما را در یک چرخه متناوب روزه داری و خوردن قرار می دهد که البته با روزه داری که ما میشناسیم تفاوت هایی دارد.

برای مثال چند نمونه از چرخه های روزه داری و خوردن در این برنامه غذایی به این شکل است:

دوره های ۸/۱۶

دوره ۸/۱۶ یکی از انواع رژیم لاغری روزه داری است که دوره مصرف غذا و روزه داری را از هم جدا می کند. این برنامه به شما می گوید که ۸ ساعت می توانید به صورت محدود غذا بخورید (شامل صبحانه) و ۱۶ ساعت دیگر شبانه روز را ناشتا باشید. یعنی هیچ چیزی نخورید.

چرخه خوردن- روزه داری- خوردن

مطابق این نوع رژیم لاغری، شما ۱ تا ۲ هفته را به عنوان ایام پیگیری رژیم در نظر میگیرید. مثلا فرض می کنیم شما قصد دارید ۱ هفته این رژیم را دنبال کنید. طی این ۱ هفته، به صورت ۱ روز در میان شما برای ۲۴ ساعت روزه می گیرید. سپس روز بعد غذا می خورید.

دوره ۵: ۲ روزه داری

یکی از جالب ترین انواع رژیم لاغری روزه داری، برنامه ۵:۲ است. اگر بخواهید از چنین برنامه ای پیروی کنید باید در ۱ هفته، ۲ روز (که پشت سر هم نباشند) را انتخاب کنید. طی این ۲ روز شما باید کالری دریافتی خود را به ۵۰۰-۶۰۰ کالری در روز کاهش دهید. در ۵ روز دیگر هفته شما مثل همیشه غذا میخورید و هیچ مقداری از کالری دریافتی خود را محدود نمی  کنید.

رژیم جنگجو روزه دار!

در این نوع رژیم لاغری شما باید مانند جنگجوهای باستان غذا بخورید. آن ها در طو روز میجنگیدند بنابراین وقت چندانی برای غذا خوردن نداشتند. آن ها در طول روز میوه و سبزیجات میخوردند و در طول شب که وقت استراحتشان بود یک غذای حسابی تناول می کردند.

میزان کاهش وزن با رژیم فستینگ متناوب چقدر است؟

ثابت شده که روزه داری متناوب به طور کلی برای کاهش وزن بسیار موفق است. مطابق با نتیجه تحقیقات مشخص شده که طی یک دوره ۲ تا ۲۴ هفته ای افردی که انواع رژیم لاغری روزه داری را تجربه کرده اند به میزان ۳ تا ۸ درصد از اضافه وزن خود را از دست داده اند. دنبال کردند این برنامه های غذایی همچنین می  توان منجر به افزایش ۳.۶ تا ۱۴ درصدی سطح متابولیسم می شود.

فواید پیروی از انواع رژیم لاغری فستینگ چیست؟

روزه داری متناوب ممکن است مشکلاتی همچون التهاب، سطح کلسترول بالا، تری گلیسیرید خون و سطح قند خون را کاهش دهد

علاوه بر این، روزه داری متناوب با افزایش سطح هورمون رشد انسانی (HGH) ، بهبود حساسیت به انسولین ، بهبود ترمیم سلولی و تغییر بیان ژن در ارتباط است

مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که این رژیم ممکن است به سلول های جدید مغز کمک کند تا رشد کنند، طول عمر را افزایش دهند و افراد را از بیماری آلزایمر و سرطان محافظت کنند

عوارض رژیم لاغری روزه داری متناوب چیست؟

این رژیم هم مانند تمام رژیم‌های دیگر برای هر کسی مناسب نیست و ممکن است برای عده‌ای خطرآفرین باشد. برای مثال در ساده‌ترین حالت، دنبال کردن برنامه‌های غذایی روزه‌داری آنچنان که برای مردان مفید است برای خانم‌ها چندان توصیه نمی‌شود.

به جز این، افرادی که با مشکلات زیر مواجهند بهتر است که از دنبال کردن تمام انواع رژیم لاغری روزه داری پرهیز کنند:

  • افرادی که با افت سطح قند خون مزمن مواجه هستند
  • زنان باردار
  • مادران شیرده
  • نوجوانان
  • کودکان و افرادی که دچار سوء تغذیه ، کمبود وزن یا کمبود دریافت مواد مغذی همراه هستند.
۱۴۰۰/۶/۲۰ ۰۷:۵۰:۵۵
آخرین حضور: ۱۴۰۰/۶/۲۰ ۰۸:۲۰:۰۱
(ویرایش)

سلام عزیرم ممنون بایت پست عالی ، خیلی خوب بود ، اتفاقا منم عاشق رژیم غذایی وگان و لاغر شد به این روش هستم هستم و دکترم بهم گفته از محصولات گیاهی استفاده کنم ، منم با مشورت ایشون سویق جو خرید کردم که هم اشتهام رو بشدت کاهش داد و هم ماهانه تا 3 کیلو وزن کم میکنم ، اصلا احساس گرسنگی هم ندارم ، وب سایت طارونه از این سویق داره و طعمشم خیلی خوب بود ، با آب قاطی میکنم و میخورم ، امیدوارم همه مامانا وزن کم کنن و به تناسب اندام برسن valentine

عاشق بچه هام
۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ۱۳:۳۴:۳۹
آخرین حضور: ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ۱۳:۳۸:۵۱
(ویرایش)

برای درمان چاقی آسون به کلینیک ویستا سربزن

برای شرکت در گفتگو باید وارد سایت شوید.×

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران