جشن تولد مجلل نود سالگی ملکه الیزابت + عکس

نودمین سالگرد تولد الیزابت دوم به‌عنوان دیرپاترین ملکۀ تاریخ انگلستان مراسم ویژه و پرزرق‌وبرق نودمین سالگرد تولد ملکه الیزابت دوم به‌ عنوان دیرپاترین مقام سلطنت در تاریخ انگلستان از روز چهارشنبه آغاز شد.

 نودمین سالگرد تولد الیزابت دوم به‌عنوان دیرپاترین ملکۀ تاریخ انگلستان
 مراسم ویژه و پرزرق‌وبرق نودمین سالگرد تولد ملکه الیزابت دوم به‌ عنوان دیرپاترین مقام سلطنت در تاریخ انگلستان از روز چهارشنبه آغاز شد.


[نودمین سالگرد تولد الیزابت دوم به‌عنوان دیرپاترین ملکۀ تاریخ انگلستان]

به گزارش ایرنا، برای نودمین سالگرد تولد 'الیزابت آلکساندرا ماری ویندزور' ملکه انگلیس که در روز پنجشنبه 21 آوریل خواهد بود، مراسم‌های پرهزینه و تشریفاتی تدارک دیده‌ شده و از جمله آنها برگزاری ضیافت نهار با حضور باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا و همسرش در قلعه وینزور در روز جمعه آینده است.
ملکه الیزابت و همسرش 94 ساله‌اش دوک ادینبرگ امروز( چهارشنبه ) یک روز پیش از تولد نود سالگی، برای بزرگداشت پانصدمین سالگرد تأسیس اداره پست سلطنتی از دفتر آن در منطقه وینزور بازدید کردند.
مراسم سالروز تولد ملکه انگلیس قرار است روز پنجشنبه در کاخ وینزور برگزار شود و یکی از این مراسم رژه نظامی اسب‌سواران است.
برخی از مراسم‌ها به مناسبت سالگرد تولد وی قرار است در ماه های 'می' و ژوئن آینده برگزار شود و در آن میان ملکه میزبان هزاران نفر از نهادهای مختلف انگلستان و مقامات ارشد کشورهای مشترک‌المنافع خواهد بود.
ملکه الیزابت متولد 21 آوریل 1926 میلادی بوده و در پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در 6 فوریه 1952 میلادی به سلطنت رسیده است.
ملکه انگلیس در نهم ماه سپتامبر گذشته میلادی به‌رغم وجود برخی آشفتگی‌ها در خاندان سلطنتی و مواجه بودن با رویدادهای بسیار زیاد داخلی و خارجی، توانست با پشت سر گذاشتن 63 سال و 261 روز سلطنت، مبدل به دیرپاترین مقام سلطنت در تاریخ انگلستان شود.


تا قبل از نهم سپتامبر، این رکورد در اختیار 'ویکتوریا' مادربزرگش بود (زادهٔ 24 می 1819 - درگذشتهٔ 22 ژانویهٔ 1901) که 63 سال، هفت ماه و دو روز سلطنت کرد.
اما سووالی که در نودمین سالگرد تولد ملکه الیزابت در رسانه‌های گروهی انگلیس مطرح است بحث زمان کناره‌گیری وی از قدرت به دلیل کهولت سن و سپردن تخت و تاج پادشاهی به پسرش است.


در حال حاضر ملکه الیزابت، برخلاف ویکتوریا که در سن 81 سالگی از قدرت کناره گرفت، هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر کناره‌گیری به نفع پسر بزرگش پرنس چارلز، از خود نشان نداده است.
هرچند در سال‌های اخیر به دلیل کهولت سن، پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی در مورد آماده شدنش برای واگذار کردن اختیاراتش به پسرش چارلز منتشر شده اما هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها تاکنون به تحقق نپیوسته است.
اگرچه از وضعیت سلامتی ملکه الیزابت و دوک ادینبرگ که در ماه ژوئن آینده 95 ساله خواهند شد، بندرت گزارشی منتشر می‌شود اما براساس ظواهر امر فعلاً بعید است که ملکه انگلیس صرفاً به دلیل وضعیت جسمانی‌اش تصمیمی برای کناره‌گیری داشته باشد.
در زندگینامه جدید 'پرنس چارلز' که در سال گذشته منتشر شد، ادعا شده است که ملکه الیزابت نگران از آن است که انگلیس ممکن است آماده برای پادشاهی پسر بزرگش و اقداماتش نباشد.
'کاترین مایر' نویسنده این زندگینامه تحت عنوان ''چارلز – قلب یک پادشاه '' ادعا کرده است که ملکه الیزابت نگران از شیوه جدید و رادیکالی است که انتظار می‌رود از سوی چارلز پس از رسیدن به مقام پادشاهی، صورت بگیرد.
'کاترین مایر' می‌گوید که پرنس چارلز نسبت به مادرش ( ملکه الیزابت ) تمایل بیشتری برای دخالت در امور کشور و اعمال حاکمیت دارد .
در حال حاضر سه فرد در صف رسیدن به مقام سلطنت انگلستان به شمار می‌روند که شاهزاده چارلز (ولیعهد) که نخستین فرد در صف رسیدن به تاج‌وتخت این کشور به شمار می‌رود 67 سال سن دارد.
ویلیام پسر چارلز ( دوک کمبریج ) که در حال حاضر 33 سال دارد، دومین فرد در صف سلطنت به شمار می‌رود و جورج پسر یک‌ساله وی، نفر سوم در صف منتظران سلطنت در انگلیس بشمار می‌آید.
مقام سلطنت در انگلیس، براساس یک‌رویه پذیرفته‌شده ، جنبهٔ تشریفاتی و نمادین دارد. اگرچه بسیاری از نهادهای حکومتی به نام پادشاه یا ملکه این کشور فعالیت می‌کنند، اما او عملاً دارای اختیارات اجرایی و درنتیجه، مسوولیت سیاسی نیست.
بر این اساس، تصمیمات حکومتی، حتی در مورد بسیاری از موضوع‌های مربوط به خاندان سلطنتی و نهاد سلطنت، به نام پادشاه یا ملکه اما توسط دولت، پارلمان و سایر نهادها اتخاذ و اجرا می‌شوند.

'الیزابت آلکساندرا ماری ویندزور' در ششم فوریه سال 1952 میلادی پس از فوت پدرش 'جورج ششم' پادشاه انگلستان، درحالی‌که تنها 25 سال داشت به مقام سلطنت رسید.
اگرچه الیزابت روز 21 آوریل سال 1926 میلادی در لندن و در خانواده سلطنتی به دنیا آمد، اما اگر بخت یارش نبود و عمویش 'ادوارد هشتم' ازدواج با یک زن آمریکایی را به سلطنت ترجیح نمی‌داد، بسیار بعید بود روزی بتواند به تخت سلطنت بنشیند.
الیزابت ده‌ساله بود که 'جورج پنجم' پدربزرگش درگذشت و عمویش 'ادوارد هشتم ' بر تخت سلطنت نشست، اما وی پس از ازدواج با 'ویلیس سیمپسون ' زن مطلقۀ آمریکایی تاج‌وتخت را کنار گذاشت و به فرانسه رفت و پس از کناره‌گیری او بود که 'جورج ششم'، پدر الیزابت، بر تخت نشست.
در ششم فوریه 1952 میلادی، جورج ششم، پادشاه انگلستان براثر بیماری فوت کرد و خبر درگذشت پادشاه را در کنیا به شاهدخت رساندند و او به‌عنوان ملکه الیزابت دوم به کشورش برگشت. الیزابت اول چهارصد سال پیش از او حکومت کرده بود.
الیزابت دوم، چهلمین حاکم انگلیس در رأس نهاد سلطنتی در این کشور بشمار می‌آید. نخستین پادشاه 'ویلیام فاتح' بود که پس از پیروزی در جنگ 'هاستینگز' در سال 1066 میلادی به تخت نشست.
الیزابت پنج سال پیش از نشستن بر تخت (20 نوامبر 1947 میلادی) با 'فیلیپ مانت بتن' شاهزادۀ یونانی ازدواج‌کرده بود. ملکه الیزابت دوم به هنگام تاج‌گذاری دو فرزند داشت: شاهزاده 'چارلز' چهارساله و شاهدخت 'ان' دوساله. شش سال بعد شاهزاده 'اندرو' و چهار سال بعد از او شاهزاده 'ادوارد ' به دنیا آمدند.
الیزابت دوم زمانی به تاج‌وتخت رسید که انگلستان دیگر یک امپراتوری نبود، بلکه در رأس اتحاد کشورهای مشترک‌المنافع یا بقایای آن امپراتوری قرار داشت و نقش ملکه از چندوظیفۀ تشریفاتی فراتر نمی‌رفت.
الیزابت دوم که دوران جوانی‌اش شاهد جنگ جهانی دوم بود، در دوران سلطنت طولانی‌مدتش نیز شاهد تحولات زیادی در عرصه خارجی و داخلی انگلستان بوده است .
همکاری انگلیس با آمریکا در کودتای28 مرداد سال 1332 ( 19 آگوست 1953) علیه دکتر محمد مصدق که منجر به سقوط دولت ملی شد، اشغال کانال سوئز توسط انگلستان و فرانسه در سال 1965 میلادی، جنگ فالکلند در سال 1982 میلادی میان انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند و حمله انگلیس به عراق در سال 2003 میلادی ازجمله رویدادهای خارجی هستند که در دوران ملکه انگلیس به وقوع پیوسته است.
پایان درگیری‌ها در ایرلندشمالی به دنبال توافق سال 1998 میلادی میان دولت انگلیس و رهبران جدایی‌طلب ایرلندشمالی از جمله وقایع مهم داخلی است که ملکه انگلیس شاهد آن بوده است .
از دیگر وقایع مهم داخلی در دوران حکومت ملکه الیزابت دوم، انفجار چهار حمله انتحاری در ژوئیه سال 2005 میلادی در شبکه حمل‌ و نقل شهری لندن بود که در جریان این 52 نفر کشته و بیش از 770 نفر زخمی شدند.
اما زندگی خصوصی ملکه و اعضای خانوادۀ سلطنتی و نیز جایگاه پرهزینه سلطنت در نظام حکومتی انگلیس نیز در طول 63 سال گذشته همواره مورد توجه اصحاب رسانه‌ و برخی انتقادها بوده است.
وضعیت زناشویی شاهزاده چارلز، ولیعهد انگلستان و همسرش سابقش دایانا که در سال 1981 میلادی باهم ازدواج‌کرده بودند، و فرجام شوم دایانا پس از طلاقش از چارلز بیشتر از هر چیز دیگری نقل محافل مطبوعاتی بوده و همواره سایه آن بر روی زندگی ملکه انگلیس سنگینی می‌کرده است.
هرچند همچنان خبر و شایعاتی در مورد فساد اخلاقی و مشکلات داخلی در میان اعضای خانواده سلطنتی منتشر می‌شود.
الیزابت دوم با این‌ همه مسایل درحال حاضر ملکه تشریفاتی 16 کشور مستقل و رئیس اتحاد کشورهای مشترک‌المنافع که 54 عضو دارد، است و مسن‌ترین رئیس کشور انگلستان محسوب می‌شود.

 


دوران سلطنت ملکه الیزابت دوم از نگاه آماری :
- ثروت ملکه انگلیس در حدود 300 میلیون پوند برآورد شده است
- ملکه 270 بار سفر خارجی داشته است
- ملکه انگلیس از 116 کشور جهان دیدار داشته است.
بعضی از این سفرها تاریخی بوده‌اند، مثل سفر سال 1965 میلادی به آلمان که نخستین سفر مقام سلطنت انگلستان به این کشور پس از 52 سال بود.
ملکه انگلیس در طول دوران سلطنت خود یک‌بار و آن‌هم در سال 1339 به ایران سفرکرده است.
- ملکه الیزابت در سال 1945 میلادی گواهینامه رانندگی گرفته است
- ملکه انگلیس تنها فردی در انگلیس است که نیازی به پاسپورت ندارد
- در طول سلطنت ملکه 'اولین‌ها' زیاد بوده‌اند به‌طور مثال در سال 1979 میلادی او اولین نخست‌وزیر زن تاریخ انگلستان یعنی مارگارت تاچر را به حضور پذیرفت.
- در طول زمامداری الیزابت دوم، در کل 12 نخست‌وزیر در انگلیس روی کارآمدند. اولین نخست‌وزیر 'وینستون چرچیل' بود که در دوره وی بساط امپراتوری انگلیس که از کنیا تا هنگ‌کنگ امتداد داشت، برچیده شد و آخرین هم دیوید کامرون از حزب محافظه‌کار است.

منبع : ایرنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران