نازنینی که بعد از دربند دیگر نازنین نبود! +تصاویر

 

 نازنین بیاتی که در سن کم با فیلم «دربند» چهره شد، مهمان ایده‌آل بود تا از کارهای سینمایی‌اش بگوید؛ کارهایی که معمولا در آنها نقش اول یا دوم بوده و خوش درخشیده است. با او درباره کارهایش، خانواده و تفریحاتش حرف زدیم و او هم بدون هیچ رودربایستی جواب ما را داد؛ البته این روزها کمی از کار فاصله گرفته تا بهتر تصمیم بگیرد. او با چهره‌ای معصوم به سینما آمده و دوست ندارد تنها در همین قالب باقی بماند. حرف های او را بخوانید تا خودتان بیشتر دستگیرتان شود.
 

ز

 

گفتگو با نازنین بیاتی
آغاز با دربند
 

بعد از فیلم دربند در فیلم‌های متعدد دیگری هم حضور داشتید مثل فیلم «مردن به وقت شهریور»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» بعد از این کارها بیشتر گزیده‌کار و آرام‌تر شدید علت خاصی دارد؟

- بله. قطعا علتی دارد؛ هیچ کاری بدون علت نیست. بعد از فیلم دربند تجربه خیلی خوبی به‌دست آوردم؛ یک‌سری از اتفاق‌ها برایم خوب بود و یک‌سری دیگر بد. خب این تقریبا ثابت شده که یک فیلمنامه خوب یا یک کارگردان خوب قطعا نمی‌تواند یک مهر اطمینان برای انجام یک کار فوق‌العاده باشد. من یک نقش کوچک را در فیلم مردن به وقت شهریور تجربه کردم، این تجربه‌ها راه را برایم روشن‌تر کرد و توانستم تشخیص دهم که چه ژانری یا چه فیلمنامه‌ای را بیشتر دوست دارم و گرایش بیشتری به آن می‌توانم داشته باشم؛ البته این نکته را باید بگوییم که بیشتر از همه تاثیر‌گذاری فیلم‌ها برایم اهمیت دارد.  بعد از آن، سه فیلم دیگر در همان سال کار کردم اما برای سال بعد فیلم‌های من خلاصه شد به «طعم شیرین خیال» به کارگردانی آقای تبریزی و «رخ دیوانه» به کارگردانی آقای ابوالحسن داوودی که بعد از این دو فیلم به مدت یک سال و هفت ماه اصلا کار نکردم. صبر کردم تا انتظار‌ها از یک دختر ساده مظلوم دانشجو تغییر کند. خوشبختانه  این انتظار در فیلم سینمایی رخ دیوانه برایم اتفاق افتاد و من از یک دختر ساده دانشجو به یک دختر جسور تبدیل شدم. این کار به خودم ثابت کرد می‌توانم متفاوت‌تر در این عرصه ظاهر شوم؛ همین باعث شد تا سعی بیشتری برای انتخاب نقش‌هایم داشته باشم.

مخاطب‌های سینما شما را بیشتر از فیلم دربند می‌شناسند. دلیلش چه می‌تواند باشد؟
 

- البته مردم من را به غیر از دربند از فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند هم به خوبی می‌شناسند. شاید به خاطر اینکه این کار از تلویزیون هم پخش شد. اما درباره موفقیت نقش من در دربند باید بگویم آقای شهبازی توانایی بالایی در گرفتن بازی خوب از بازیگرانش دارد. از طرف دیگر ما قشر دانشجو در کشورمان بسیار زیاد داریم؛ دانشجوهای تهرانی که در شهرستان درس می‌خوانند و بالعکس. وقتی برای اکران فیلم دربند به دانشگاه‌ها می‌رفتیم، خیلی از دانشجو‌ها توانسته بودند با آن ارتباط برقرار کنند. این اتفاق برای  فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند هم افتاد و این فیلم توانسته بود ارتباط خوبی با مادرهای جوان برقرار کند. این دو موضوع در ذهن مردم ماندگار شد؛ البته یک اتفاق دیگری که در فیلم دربند رخ داد، حضور در جشنواره فیلم فجر بود.
 
تنها مشکلی یا شاید می‌شود گفت ریزبینی که بعد از این کار برایم پیش آمد این بود که توقع آدم‌ها از کارهای من بالا رفت. من باید فیلم‌های مختلفی را کار می‌کردم تا ایراد‌های کار خودم را متوجه شوم؛ به هر حال هر انسانی جایزالخطاست. نمی‌شود گفت من اشتباه نمی‌کنم؛ من هم باید امتحان کنم تا تجربیات جدیدی را به‌دست بیاورم.   یک اتفاق بدی که در سینما می‌افتد این است که از بازیگران انتظار دارند در هر فیلمی با هر فیلمنامه‌ای بهترین کارها را ارائه دهند اما به این فکر نمی‌کنند که شاید فیلمنامه یا شرایط خوب نبوده است که چنین اتفاقی افتاده است. بعد از «رخ دیوانه» حدود 18 فیلمنامه به من پیشنهاد شد اما سعی کردم گزیده‌کار باشم. بیشتر کارهای پیشنهادی من برای تئاتر بود که تا امروز قبول نکردم چون به‌شدت بر این باورم که  در کار تئاتر شما باید آنقدر عاشق نقش خودت باشی که بتوانی هر روز و نزدیک یک ماه آن را بازی کنی. به خاطر همین برای انتخاب تئاتر وسواس خیلی زیادی دارم؛ یک وسواس همراه با اشتیاق.

 

نازنین بیاتی

 

سخت گیر نیستم

آیا فکر نمی‌کنید که زیاد از حد سخت می‌گیرید؟ فکر نمی‌کنید که بین شما و کارتان فاصله زیادی بیفتد؟

- این موضوع را خیلی‌ها به من گفتند؛ مخصوصا سینمایی‌ها. اما نمی‌دانم یک‌سری می‌گویند اگر بازی نکنید فراموش خواهید شد و‌ سری دیگر می‌گویند فقط فیلمنامه‌های خوب را بازی کنم. واقعا نمی‌شود برای مسیر کاری روی نظر دیگران تصمیم گرفت. من آدم بسیار حسی‌ای هستم و سعی می‌کنم فیلم‌هایی را انتخاب کنم که بتوانم با تمام وجودم برای‌شان حس بگذارم و در نتیجه یک کار خوب به وجود بیاید. کار خانم توکلی هم به همین صورت بود؛ پر از حس که با روحیات من سازگاری داشت. درواقع فیلمنامه‌ای که بتوانم با آن برای مدتی زندگی و خودم را در آن نقش غرق کنم.
 

پارتی نداشتم

هر فرد رویکرد یادگیری متفاوتی داشته و از لحاظ هنری در جایگاه خود قرار دارد. من اگر قبل از دربند هفته‌ا‌ی دو بار فیلم می‌دیدم در حال حاضر آن را به چهار بار فیلم دیدن رسانده‌ام، اگر کتاب خواندنم کم بود آن را بیشتر کرده‌ام تا بیشتر به آن راهی که می‌روم آگاهی پیدا کنم. این گارد از مردم هم به سمت من همیشه بوده است. بیشتر آدم‌ها فکر می‌کنند نمی‌شود بدون اینکه در این هنر کسی را داشت، در تست‌ها قبول شد، ولی خدا را شکر وقتی که کم‌کم جلو رفتم مردم هم به این باور رسیدند که هیچ خبری نیست. هیچ پارتی برایم وجود نداشت. مردم مرا باور کردند و به بازی‌ام در دربند ایمان آوردند. بازیگری یعنی انعطاف‌پذیر بودن و اینکه به‌راحتی بتوان با کارگردان و نقشی که به تو متحول شده ارتباط خوبی برقرار کرد. بازیگری فقط کلاس رفتن نیست؛ بازیگری یعنی با نقش زندگی کردن.

 

نازنین بیاتی

 

با نازنین قبل از دربند چه تفاوتی کردید؟

- من با نازنین قبل از دربند خیلی فرق کرده‌ام. وقتی که شما به عنوان یک بازیگر و یک هنرمند در جامعه‌ای شناخته می‌شوید، قطعا باید متفاوت‌تر ظاهر شوید. توقع آدم‌ها از شما بالاتر می‌رود. من دیگر آن نازنین قبل از دربند نیستم. من بزرگ شده‌ام و پا به دنیای بزرگ‌تری گذاشته‌ام؛ دنیایی که شاید باید در آن متفاوت‌تر بود. من فقط دیگر نازنینی که طراحی لباس می‌کرد، نیستم. من مسئولیت‌پذیر‌تر شده‌ام. مردم مرا زیر ذره‌بین خود قرار می‌دهند. یک ماه طول کشید تا برای فیلم دربند انتخاب شدم. همیشه از این می‌ترسیدم که ممکن است اگر تصویر خودم را ببینم از خودم بدم بیاید و دیگر دوست نداشته باشم بازی کنم اما بعد که فیلم را دیدم، تصمیمم برای ادامه این کار جدی‌تر شد؛ نظرات مردم، خانواده‌ام و حتی تشویق‌های که می‌شنیدم باعث شد خیلی جدی‌تر به بازیگری فکر کنم.

 

عکسی از نازنین بیات

 

چشم‌اندازت از حضور خودت در سینما را چگونه متصور می‌شوی؟

دوست دارم اگر فیلمی بازی می‌کنم، حرفی برای گفتن داشته باشد؛ مثلا فیلم  «طعم شیرین خیال» را خیلی از آدم‌ها دوست نداشتند ولی من خودم خیلی آن را دوست داشتم چون حرف طبیعت را می‌زند اما کسی به آن زیاد توجه نمی‌کند. خیلی‌ها می‌گفتند این فیلم یک تیزر تبلیغاتی است یا اینکه مسائل مهم‌تر از این در دنیای ما وجود دارد اما من موافق این نیستم. از هر مسئله کوچک و بزرگی می‌توان شروع کرد تا دنیای زیباتری را برای خودمان بسازیم. اگر زمین از بین برود دیگر فکر نمی‌کنم موضوع خیانت آنقدرها هم مهم  باشد. اگر یک لیوان آب نباشد که بنوشید می‌مانید چه کار کنید. تمام قصد این فیلم گفتن همین حرف است اما خب شاید بعضی‌ها دوست دارند فیلمی ببینند که یک نفر به آن یکی خیانت کند یا اشک مخاطب را دربیاورد. به هر حال این یک مساله سلیقه‌ای است اما شکی نیست که مسائل مهمی مثل حفاظت از محیط زیست که ارتباط مستقیم و حیاتی با زندگی مردم دارد باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد.

دغدغه‌های مختلف اجتماعی برای‌تان چقدر اهمیت دارد؟

- هر جایی که فکر کنم باید در آن به عنوان یک هنرمند نقش داشته باشم حتما حضور خواهم داشت و اگر حتی لازم باشد کاری برای بهبود چیزی یا کسی انجام دهم، حتما قدم برمی‌دارم؛ البته اگر حضور من تاثیرگذار باشد؛ نه اینکه  فقط حضور داشته باشم

 

نازنین بیاتی

 

با فیلم اولی ها کار می کنم
 
فرشته‌ها با هم می‌آیند کار اول کارگردانش بود و فقط فکر کنم فیلمنامه شما را جذب کرد؟

نه. بالاخره پدر آقای حامد محمدی، منوچهر محمدی هستند و خودشان هم  پیش‌زمینه قوی برای انجام این نوع کارها از قبل داشتند. حامد محمدی، فیلمنامه‌های خیلی خوبی مثل طلا و مس و حوض نقاشی را در کارنامه‌اش دارد و کارهای قوی اینها به شما کمک می‌کرد که مطمئن باشید یک کار خوب دیگر در پیش است. من دوست دارم با کارگردان‌هایی که فیلم بلند اول‌شان را می‌سازند، کار کنم. آنها جوان هستند با کلی از ایده‌های نو و تازه که شاید این تجربه‌ها برای نسل ما تازگی بیشتری داشته باشد.

تفریحاتم هنری است
 

بیزینس دیگری  هم دارید؟

- بله. یک کار دیگری هم انجام می‌دهم.

 

وقت‌های بیکاری‌ چه می‌کنید؟

- تفریحاتم از فضای هنر زیاد دور نیست؛ کتاب می‌خوانم، فیلم می‌بینم یا نقاشی می‌کنم.

 

نازنین بیات

 

از صحبت‌های‌تان می‌شود حس کرد که به نقاشی علاقه زیادی دارید؟

- نقاشی را از کودکی شروع کردم و دیپلم من گرافیک بود. از 22 سالگی هم شروع به بازیگری کردم. قبل از فیلم دربند دغدغه زیادی برای بازیگری نداشتم اما وقتی شنیدم آقای شهبازی برای فیلم جدیدشان تست می‌گیرند وسوسه شدم تا من هم شانس خودم را امتحان کنم.

من فیلم «نفس عمیق» را از ایشان دیده بودم و واقعا شیوه فیلمسازی آقای شهبازی را دوست دارم. تست‌های آقای شهبازی حدود  یک‌ماه طول کشید. تست عجیبی بود و ایشان  تمام ریزه‌کاری‌ها‌یی که خیلی‌ها فکرش را هم نمی‌کنند، کنترل می‌کرد و تحت نظر داشت.

در این بازار که هر روز یک بازیگر جدید وارد می‌شود، چه باید کرد؟

 

- در حال حاضر شرایط به شکلی شده که خیلی‌ها  دنبال نابازیگر هستند؛ خیلی ماندگار شدن در این روزها سخت است؛ چون هر روز یک بازیگر جدید وارد بازار کار می‌شود. دنیای سینما در قدیم بسیار محدود‌تر بود و ماندگار بودن آسان‌تر ولی حالا فقط باید خیلی محتاط باشید و فیلمی را بازی کنید که بعدها بتوانید از آن دفاع کنید.
 

علایقت چیست و چه چیزهای پررنگی در زندگی شما وجود دارد؟

- کاری که دوست دارم آن را در زندگی‌ام پررنگ‌تر کنم، نقاشی کردن است. به عنوان یک طراح لباس دوست دارم یک جایی را بگیرم و با یک گروه جوان و خلاق شروع به کار کنم. تئاتر دیدن، سینما رفتن و نقاشی کردن تنها کارهایی است که دوست دارم انجام دهم.

خصوصیت اخلاقی شما از دید دوستان‌تان چیست؟

- بیشتر دوستانم می‌گویند مهربانم اما کسی که از خودش تعریف نمی‌کند.   

 

نازنین بیات

 

کمدی بد بازی نمی‌کنم

فیلم کمدی هم به شما در این مدت پیشنهاد شده است؟

- بله؛ البته اگر درباره‌اش چیزی نگویم، بهتر است. پیشنهاد شد و به‌قدری ضعیف بود که آن را رد کردم؛ البته بعدها در خبرها متوجه شدم که این فیلم ساخته شده ولی هنوز اکران نشده است.

در نقش‌هایی که بازی کردید؛ فرشته‌ها با هم می‌آیند متفاوت‌تر از بقیه بود؟
 

- نقش من در فرشته‌ها با هم می‌آیند متفاوت‌تر از دیگر نقش‌هایم بود. سری اولی که در دفتر آقای محمدی با ایشان درباره فیلم صحبت کردیم و موضوع فیلم را به من گفت (مادری که می‌خواهد سه‌قلو به دنیا بیاورد.) من واقعا متعجب و خوشحال شدم. گفتم: پس من هستم، حال و هوای آن را خیلی دوست داشتم. آقای محمدی راهنمایی‌های بسیار خوبی در طول فیلم می‌کردند. در صحنه‌ای که نرگس حالش بد می‌شود من و دیگر بچه‌های صحنه خیلی اصرار داشتیم که زمان مردن را بیشتر کنیم ولی ایشان گفت من نمی‌خواهم اشک تماشاگر را بیشتر از این دربیاورم و همین میزان کافی است. بیشتر می‌خواهم آدم ها با حال خوب از سینما بیرون بروند. یک تجربه جالبی که من در سینما داشتم این بود که یکی از تماشاگران بعد از اتمام فیلم گفت چه عجب که بعد از مدت ها ما یک فیلم خوب دیدیم و با لب خندان بیرون آمدیم. این پفک به دل‌مان چسبید. این فیلم یک قصه کوچک و شیرین زناشویی بود که شاید همه آن را می‌پسندند.

 

نازنین بیات

 

تغییر نکرده‌ام

نظر اطرافیان درباره این تغییرات در شما چه بود؟
 

- من آنقدر‌ها هم که می‌گویید تغییر نکرده‌ام. من در دنیای خودم تغییر کرده‌ام نه در دنیایی که با دوستان و خانواده‌ام می‌گذرانم.  دوستان قدیمی من می‌گویند از وقتی که بازیگر شدی تغییر نکردی و خودت را برای‌مان نگرفتی؛ فقط تجربه‌ات در این کار بیشتر شد؛ حتی با دوستانم گرم‌تر هم شدم. خیلی راحت همه جا می‌روم، اتوبوس و مترو سوار می‌شوم و با مردم زندگی می‌کنم. خوبی‌اش این است که دیگر مانند قبل وقت بطالتی ندارم. بیشتر زمانم به کتاب خواندن و فیلم دیدن می‌گذرد. در ضمن پدرم بعد از این سال‌ها فکر می‌کند که دیگر من یک دختر مستقل شده‌ام و راهم را پیدا کرده‌ام.

 

عکسی از نازنین بیات

 

حالم در این روزها خوب است ...

این روزها مشغول کار در یک سریال عروسکی هستم اما نه به عنوان بازیگر. اینجا به عنوان طراح لباس در حال همکاری با این گروه هنرمند هستم و از این کار لذت می‌برم و حالم در این روزها خوب است. اصولا طراحی لباس همیشه حس و حال خیلی خوبی به من می‌دهد و خیلی امیدوارم که کار خوبی شود. بعد از سال‌ها این تنها برنامه بزرگ عروسکی است که برای نمایش حاضر می‌شود. نمایش عروسکی شکرستان که کاراکترها تقریبا همان کاراکترهایی هستند که با آنها آشنا هستیم. این سریال عروسکی از شبکه دو و به کارگردانی فواد صفاریان‌پور پخش خواهد شد و سرپرست نویسندگان آقای سجاد افشاریان است.
 
فکر کنم یک نمایش فوق‌العاده شود و پنجشنبه و جمعه‌ها، روی آنتن برود. قصه‌های بامزه‌ای در آن به نمایش گذاشته شده است. با عشق کار می‌کنم و حساسیت زیادی روی پارچه‌ها دارم. بهترین کارها را دارم برایش انجام می‌دهم. من فقط در زمینه کار هنری فعالیت می‌کنم. برای تئاتر‌های مختلف طراحی لباس انجام داده‌ام اما برای کار مزون نه. در این کار شاید صداپیشگی هم انجام دهم؛ البته خیلی ترسناک است ولی دوست دارم در این کار شریک باشم. خانم آزاده معیدی‌فرد حرف زیبایی به من زد. او گفت هنگامی که شما به یک موجود بی‌جان با صدای خودتان جان می‌دهید، این کار فوق‌العاده است. یک حس عجیبی است که به یک موجود بی‌جان جان دهید.

بیوگرافی :

نازنین بیاتی (۱۵ دی ۱۳۶۸ در تهران) بازیگر اهل ایران است، وی دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است.

در اولین حضور سینمایی اش در فیلم دربند درخشید و نامزد سیمرغ بلورین از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و در رأی‌گیری از نویسندگان و منتقدان به عنوان بهترین بازیگر جشنواره سی و یکم فیلم فجر انتخاب شد.

 

عکسی از نازنین بیات

 

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران