مراقبت ناکارآمد دوران بارداری عامل 50 درصدی ناشنوایی نوزادان؟!


مراقبت ناکارآمد دوران بارداری عامل 50 درصدی ناشنوایی نوزادان؟!

رضا لطفی- متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد: 50 درصد موارد ناشنوایی در ایران را می‌توان ناشی از بی‌توجهی به سلامت جنین حین دوران بارداری دانست.


رضا لطفی متخصص گوش، حلق و بینی؛ با اشاره به اینکه ناشنوایی ممکن است به صورت خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا کند، گفت: افراد مبتلا به ناشنوایی شدید با سمعک نیز متوجه هیچگونه صدایی نمی شوند. این در حالی است که افراد مبتلا به ناشنوایی متوسط، همراه با سمعک و با لب‌خوانی متوجه صحبت های دیگران می‌شوند.

لطفی با اشاره به اینکه در کشورمان 50 درصد ناشنوایی در نوزادان به دلیل مشکلات دوران بارداری است، بیان کرد: عفونت های دوران بارداری، افزایش سن مادر، ژنتیک، سابقه ناشنوایی در بستگان، کاهش وزن نوزاد، مصرف دارو و یا دخانیات در این دوران و کاهش اکسیژن در مغز نوزادان نارس باعث بروز ناشنوایی در اطفال می شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی به تاثیر ید در دوران بارداری اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تاثیرات ید در مغز جنین، کمبودش در مادر باعث بروز مشکلات حرکتی و شنوایی نوزادان می شود.

وی به دیگر دلایل ناشنوایی اشاره کرد و افزود: بیماری هایی همچون سرخجه، زردی شدید، کم‌کاری تیروئید، مننژیت و عفونت گوش نیز باعث بروز ناشنوایی در نوزادان می شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی با توجه به اینکه میزان ناشنوایی در زنان بیش از مردان است، اظهار داشت: در ایران شایعترین سن ناشنوایی در مردان بالای 40 سال و در زنان بعد از 80 سالگی است.

لطفی با اشاره به اینکه نوزاد ناشنوا به صدا هیچ عکس العملی نشان نمی دهد، تصریح کرد: اختلال در شنوایی باعث ایجاد آسیب های روحی، روانی، اجتماعی، کاهش یادگیری و اعتماد به نفس در کودکان می شود.

به گفته این متخصص، گفتار درمانی به افراد ناشنوا و یا کم شنوا در جهت تربیت شنوایی، تشخیص محرک های محیطی، توانایی تشخیص بین صداها و استفاده از کلمات و نشانه ها به صورت اشاره کمک بسزایی می کند.


منبع سلامت نیوز

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران