۱۰ نکته برای حفظ سلامت مادر‌ان باردار


۱۰ نکته برای حفظ سلامت مادر‌ان باردار


بارداری معنای جدیدی به زندگی می‌بخشد. احساس حمل یک روح کوچک در درون مادر بسیار باشکوه است. با این حال، مادران در دوران بارداری بایستی یک سری نکات را رعایت کنند تا از لحاظ جسمی و روحی سالم بمانند.

در دوران بارداری مادر به راهنمایی‌های یک پزشک باتجربه نیاز دارد. پزشک می‌تواند شما را راهنمایی کند تا اعتمادبه‌نفس خود را در دوران بارداری و زایمان حفظ کنید.

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند سلامتی خود را در دوران بارداری حفظ کنید:

۱- یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

مواد غذایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید، تأثیر مستقیمی بر روی سلامت جنین دارد. طبق گفته متخصصین، یک فرد باردار باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشد.

یک رژیم غذایی سالم باعث وزن متعادل و بهبود توسعه مغز جنین می‌شود و همچنین خطر ابتلا به بسیاری از نقایص هنگام تولد را کاهش می‌دهد.

لازم نیست که به اندازه دو نفر غذا بخورید، بلکه باید غذاهای سالم مصرف کنید. یک رژیم غذایی مناسب باید شامل مقدار زیادی مغز، سبزی، میوه‌ و ماهی تازه باشد تا بدن بتواند به اندازه کافی پروتئین، ویتامین سی، کلسیم، آهن و چربی دریافت کند.

۲- مکمل‌های ضروری را مصرف کنید

بدن فرد باردار علاوه بر مواد مغذی نیاز به برخی مکمل‌ها دارد. شما می‌توانید به صورت جداگانه از قرص‌های آهن و اسیدفولیک استفاده کنید. این دو مکمل برای دوران بارداری بسیار ضروری هستند. اسیدفولیک برای جلوگیری از نقص لوله عصبی و آهن نیز برای رشد کلی کودک ضروری است. همچنین ویتامین دی و کلسیم برای رشد استخوان‌ها و امگا ۳ برای رشد و توسعه مغز جنین لازم است.

۳- از خوردن مواد غذایی خاصی خودداری کنید

برای محافظت از خود و کودک متولد نشده خود در برابر باکتری‌ یا عفونت‌های انگلی، باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنید. تغییرات هورمونی در بدن باعث هوس برخی غذاها می‌شود، اما باید مراقب باشید که هر مواد غذایی را نخورید.

غذاهایی که حاوی مواد تشکیل‌دهنده سمی هستند، تهدیدی برای سلامتی مادر و نوزاد به شمار می‌آیند و موجب بروز عوارضی در هنگام تولد نوزاد می‌شوند.

برخی از مواد غذایی که باید در هنگام بارداری از آن‌ها اجتناب شود، عبارت‌اند از شیر غیرپاستوریزه، غذاهای نیم‌پز، هر نوع پنیر نرم، گوشت کم پز، تخم‌مرغ خام، ماهی‌هایی که حاوی مقدار بالایی جیوه هستند و جوانه‌های خام. همچنین از خوردن غذاهای نگهداری شده در یخچال و غذاهای دریایی دودی اجتناب کنید.

۴- به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم در دوران بارداری سلامت مادر و همچنین نوزاد را تضمین می‌کند. ورزش به کاهش بسیاری از مشکلات شایع در بارداری مانند یبوست، گرفتگی عضلات پا، تورم مچ پا، کمردرد و خواب بد کمک می‌کند.

به علاوه فعالیت بدنی، مادران را برای زایمان راحت‌تر، مداخلات درمانی و درد کمتر در هنگام زایمان آماده می‌کند. همچنین ورزش باعث برگشت سریع‌تر فرم بدن مادر به حالت اولیه می‌شود.

۵- تمرینات کف لگن را انجام دهید

تمرینات کف لگن یا کگل برای تقویت عضلات مثانه، واژن و مقعد بسیار عالی است. این تمرین به نوبه خود باعث زایمان راحت‌تر و بهبود سریع‌تر مادر پس از تولد کودک می‌شود. همچنین این تمرین از ادرار بی‌اختیار جلوگیری می‌کند.

عضلات کف لگن خود را سفت کنید (عضلاتی که از آن‌ها برای جلوگیری از جریان ادرار استفاده می‌کنید). مطمئن شوید که پا، باسن یا عضلات شکم خود را حرکت نمی‌دهید.پس از سفت کردن تا ۵ بشمارید و سپس به مدت ۵ ثانیه شل کنید.این ورزش را ۳ بار در روز انجام دهید و در هر بار ۱۰ مرتبه این کار را تکرار کنید.

۶- خواب و استراحت کامل داشته باشید

در دوران بارداری علاوه بر داشتن ورزش و رژیم غذایی مناسب، استراحت و خواب کافی نیز بسیار حیاتی است.

بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود که می‌تواند منجر به خستگی و فرسودگی مادر شود. برای غلبه بر خستگی، باید به نیاز بدن خود گوش دهید و استراحت کافی داشته باشید.

۷- استرس خود را کنترل کنید

استرس در دوران بارداری طبیعی است؛ اما باید سطح استرس خود را کنترل کنید. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود. این هورمون‌ استرس می‌توانند بر سلامت جنین تأثیر منفی بگذارد.

استرس شدید در مادر باعث کم شدن جریان خون به کودک و در نتیجه نرسیدن مواد مغذی کافی به کودک می‌شود. به علاوه استرس می‌تواند باعث خستگی و ضعف مادر شود که به نوبه خود بر خواب مادر نیز تأثیرات منفی می‌گذارد.

برای کاهش استرس می‌توانید از همسر، دوستان و نزدیکان خود کمک بگیرید و در مورد مشکلات و ترس‌های خود با آن‌ها صحبت کنید. همچنین مدیتیشن و نفس عمیق می‌تواند استرس شما را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.

۸- سیگار نکشید

زنان باید قبل، در حین و بعد از بارداری از سیگار و دود آن خودداری کنند. سیگار کشیدن باعث مشکلاتی مانند تهوع و استفراغ (هنگام صبح)، حاملگی خارج رحمی، خونریزی واژینال در مادر و تولد زودرس و وزن کم جنین در هنگام تولد می‌شود.

۹- از مصرف الکل خودداری کنید

هر میزان الکلی که یک زن باردار مصرف می‌کند، از طریق جریان خون به رحم و جنین می‌رسد. از این رو مهم است که در دوران بارداری از مصرف الکل خودداری شود. نوشیدن زیاد الکل در دوران بارداری می‌تواند بر رشد و سلامت جنین در بدو تولد تأثیر بگذارد.

در واقع، مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به سندرم الکل جنین شود که باعث ظاهر غیرطبیعی، قدکوتاه، وزن کم، سر کوچک، هوش پایین و سایر مشکلات در نوزاد می‌شود.

۱۰- به صورت سرخود دارو مصرف نکنید

حتی برای سردرد، سرماخوردگی یا یبوست به صورت سرخود دارو مصرف نکنید و حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند به جنین شما آسیب برسانند؛ بنابراین اگر در دوران بارداری به دارو نیاز پیدا کردید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه‌حل را برای امنیت شما و کودکتان پیشنهاد دهد.

 

منبع: سلامتی

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران