آیا مصرف ماهی در مادران باردار برای کودکانشان مفید است؟


آیا مصرف ماهی در مادران باردار برای کودکانشان مفید است؟


تاکنون مشخص شده است که زنان باردار باید از خوردن ماهی، مخصوصا ماهی سوشی، خودداری کنند، زیرا تصور می­شود جیوه برای رشد کودک مضر ­باشد.اما بر طبق یک مطالعه جدید، مصرف ماهی در طول دوران بارداری ممکن است واقعا خطرات مربوط به جیوه را خنثی و رشد کودک را بهبود بخشد.

براساس یافته های پیشین محققان، زنان باردار باید مصرف ماهی­شان را به دو بار در هفته محدود کنند. این­کار به این علت است که اثراتی از جیوه در محیط اقیانوس یافت شده که بوسیله ماهی­ ها جذب شده­ اند.

مطالعات پیشین ارتباط مستقیمی بین مصرف ماهی و مشکلات رشد در دوران جنینی و کودکی نشان نداده­ اند، اما متخصصان هشدار داده­ اند که سطح بالائی از جیوه در زنان باردار می­تواند باعث بوجود آمدن چنین مشکلاتی شود.

محققین در دانشگاه­های رچستر و اولستر و هم­چنین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش جمهوری سیشل، داده­ های مطالعه رشد کودکان اهالی سیشل را بررسی کردند. براساس این مطالعه، ۸۹۰۰۰ نفر از ساکنین جزایر سیشل واقع در اقیانوس هند، ۱۰۰ برابر بیشتر از ساکنین اروپا و آمریکا ماهی مصرف می­کنند.

بیشتر از ۱۵۰۰۰ مادر و کود در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. محققین، رشد کودکان را از طریق یک سری از آزمایشات ارتباطی، رفتاری و مهارت­ های حرکتی از محدوده سنی ۲۰ ماهگی تا ۲۰ سالگی فرزندان  مورد بررسی قرار دادند. همچنین، نمونه­ هایی از موی سر مادران در طول دوران بارداری به­ طوری که بتوانند میزان تاثیر جیوه را اندازه­ گیری کنند، جمع­ آوری کرده بودند.

با این­حال، هیچ ارتباطی بین مصرف ماهی در بین مادران باردار و تاثیر منفی برروی رشد دوران کودکی پیدا نشد.  با این­ وجود، کودکان مادران با سطوح بالاتر امگا-۳، اسید چرب یافت شده در ماهی، برروی تعدادی از آزمایشات نسبت به مادرانی که سطح کمتری از امگا-۳ داشتند، عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

 

منبع: سلامتی

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران