۵ روش برای تنظیم تیروئید

نشانه‌های عملکرد نادرست تیروئید می‌تواند با تغییرات وزن، دمای بدن، احساسات و حتی مشکل بینایی همراه باشد.


 ۵ روش برای تنظیم تیروئید


همانطور که می‌دانید یک غده کوچک در پشت گردن شما قرار دارد که به تنهایی کارهای زیادی انجام می‌دهد. این غده همان غده تیروئید است که کارکرد صحیح آن برای سلامت بدن بسیار ضروری است.
همانطور که می‌دانید یک غده کوچک در پشت گردن شما قرار دارد که به تنهایی کارهای زیادی انجام می‌دهد. این غده همان غده تیروئید است که کارکرد صحیح آن برای سلامت بدن بسیار ضروری است. نشانه‌های عملکرد نادرست تیروئید می‌تواند با تغییرات وزن، دمای بدن، احساسات و حتی مشکل بینایی همراه باشد. اگر احساس کردید که این غده به درستی کار نمی‌کند باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. همیشه روش‌هایی برای اطمینان از کارکرد صحیح غده تیروئید در بدن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ۵ روش برای تنظیم طبیعی غده تیروئید را بیان کنیم.
 

کلم زیادی مصرف نکنید:


بله کلم یک ماده جادویی است. شکی نیست که این ماده غذایی خوشمزه سرشار از مواد مغذی و مفید است. اما اگر بخواهید هر روز از آن استفاده کنید، تیروئید شما ممکن است آسیب ببیند. کلم جزو خانواده‌ای از سبزیجات است که شامل گواتروژن‌ها (Goitrogens) می‌باشد. این ماده عملکرد صحیح تیروئید را سرکوب می‌کند. این ماده نه تنها در کلم بلکه در موادی همچون بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و کلم پیچ نیز یافت می‌شود. اگر در مصرف خام این سبزیجات زیاده‌روی کنید، گواتروژن‌ بیشتری دریافت می‌کنید. شما می‌توانید کلم را بخارپز کرده یا کمی تفت دهید اما سرخ نکنید. شما می‌توانید کمی جلبک دریایی به اسموتی‌های خود اضافه کنید. گواتروژن‌ می‌تواند مانع از دریافت ید در بدن شود، بنابراین مصرف جلبک دریایی سطح ید مورد نیاز بدن را افزایش خواهد داد.


خود را با اعتدال درمان کنید:


شکر، الکل، کافئین و تمامی مواد خوشمزه‌ای که روزانه مصرف می‌کنید می‌تواند آسیب جدی به تیروئید وارد کند. همچنین این مواد می‌توانند سطح کورتیزول را افزایش دهند. کورتیزول هورمون مرتبط با استرس است و سطح بالای آن می‌تواند تبدیل هورمون‌های تیروئید برای انجام کارهای مفید بدن را مختل نماید. بنابراین زمانی که سطح هورمون کورتیزول افزایش پیدا می‌کند، عملکرد تیروئید سرکوب خواهد شد. اگر دوست دارید از این مواد مصرف کنید، بهتر است مصرف پروتئین خود را بالا ببرید. محصولات حیوانی همچون گوشت، تخم مرغ یا پنیر حاوی آمینواسیدهایی همچون تیروزین است که به تولید هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کند. مصرف موادی که سلنیوم بالایی دارند همچون آجیل‌ها و دانه‌ها نیز می‌تواند عملکرد تیروئید را بهتر کند. همیشه به یاد داشته باشید که مصرف مواد غذایی را در حالت اعتدال نگه دارید.

 

بهتر است از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی استفاده کنید:

اینگونه دستگاه‌ها نه تنها باعث ایجاد طعم بهتری در آب می‌شوند بلکه می‌توانند موادی همچون کلر و فلورید که وارد آب می‌شوند را کمتر نمایند. این مواد باعث ایجاد اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌شوند. شما می‌توانید از یک فیلتر کربنی استفاده کنید. فیلتر‌های کربنی مقدار کلر و فلورید آب را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید فلورید کمتری به بدن شما وارد شود می‌توانید یک خمیردندان عاری از فلورید انتخاب کنید.


از تمرینات یوگا بهره‌مند شوید:

تنها مصرف مواد غذایی یا نوشیدن آب به غده تیروئید شما کمک نمی‌کند. برخی از تمرینات یوگا نیز می‌تواند در اینکار به شما کمک کند. موقعیت‌ها و ژست‌هایی که در تمرینات یوگا به کار می‌رود می‌تواند به حمایت و تحریک عملکرد غده تیروئید به شما کمک کند. خم کردن و انقباض ناحیه پشت گردن ( جایی که غده تیروئید واقع شده است) می‌تواند جریان و گردش خون در اطراف غده تیروئید را تحریک کند.


از سوزن نترسید:

طب سوزنی جزو مواردی است که در درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در مورد عملکرد غده تیروئید خود نگران هستید، بهتر است به سراغ طب سنتی بروید. طب سوزنی می‌تواند به گردش جریان خون و مواد مغذی در اطراف جایی که سوزن وارد بدن می‌شود کمک کند. نقاط فشار بخش مهمی از طب سوزنی محسوب می‌شود زیرا می‌تواند تغییراتی در بخش‌های دیگر بدن ایجاد کند. مثلا برای درمان تیروئید می‌توانید سوزن را در ناحیه ریه ۷ (نقطه‌ای در داخل مچ دست زیر انگشت شست) و روده بزرگ ۴ (نقطه نرم بین انگشت شست و انگشت اشاره) فرو ببرید. البته اینکار باید توسط یک فرد متخصص صورت گیرد.

 

منبع: مجله سلامت

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران