وروجک در رحم مادران دیابتی

دیابت بارداری شایع‌ترین اختلال متابولیک دوران بارداری و غربالگری در این نوع دیابت موضوع مورد اختلاف در جوامع مختلف است. همراه شدن دیابت با بارداری عوارض متعددی برای مادر و جنین به همراه دارد، تا جایی که در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به تغذیه و رشد بیش از حد کودک شود.

 

وروجک در رحم مادران دیابتی

دیابت بارداری شایع‌ترین اختلال متابولیک دوران بارداری و غربالگری در این نوع دیابت موضوع مورد اختلاف در جوامع مختلف است. همراه شدن دیابت با بارداری عوارض متعددی برای مادر و جنین به همراه دارد، تا جایی که در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به تغذیه و رشد بیش از حد کودک شود.

بیماری دیابت، بیماری شایع، قابل كنترل و مزمن است. مواد غذایی بعد از مصرف در بدن به صورت قند (گلوكز) در می‌آید و از این قند برای تولید انرژی استفاده می‌شود.
انسولین هورمونی است كه در بدن از غده لوزالمعده (پانكراس) ترشح شده و موجب ورود قند به سلول و استفاده از آن می‌شود. اگر انسولین كم باشد یا نتواند خوب كار كند، قند وارد سلول نشده و سلول گرسنه می‌ماند و در نتیجه كار بدن دچار اشكال می‌شود، از طرفی قند خون بالا رفته وقند خون بالا می‌تواند مانند سم عمل كرده و به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب برساند.
3 نوع عمده دیابت، نوع 1، نوع 2 و بارداری وجود دارد. در دیابت نوع 1، بدن می‌تواند انسولین تولید كند و یا بسیار كم تولید می‌كند، به همین دلیل در این نوع دیابت، حتما باید انسولین تزریق شود تا نیاز بدن تامین شود. لازم به ذكر است كه انسولین ازهورمون‌های حیاتی بدن است.
در دیابت نوع 2  بدن به مقداركم انسولین تولید می‌‌‌كند یا بدن می‌تواند به طور كامل از انسولین تولید شده استفاده كند (مقاومت به انسولین). در اغلب این بیماران نیاز به مصرف قرص‌های پایین آورنده‌ی قندخون ودر تعدادی از آن‌ها نیز نیاز به مصرف انسولین وجود دارد.
دیابت بارداری نیز به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار، در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری، تقریباً در ۴ درصد از بارداری‌ها بروز می‌کند. 
دیابت، به طور کلی، می‌تواند برای روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد. در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین شود. ناهنجاری‌های مادرزادی، در قلب شایع است. در طی سه ماهه دوم و سوم بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به تغذیه و رشد بیش از حد کودک شود.
داشتن نوزاد بزرگ و با وزن بالا، خطر زایمان‌های سخت را افزایش می‌دهد؛ مثلاً نوزادهای بزرگ اغلب برای تولد نیاز به عمل سزارین دارند و اگر به طور طبیعی متولد شوند، خطر آسیب به ناحیه شانه آن‌ها وجود دارد و وزن بالای نوزاد همچنین باعث تاخیر در زمان زایمان و خطرات کمبود اکسیژن برای مغز نوزاد می‌شود.
همچنین وقتی جنین بیش از حد تغذیه شود و در نتیجه به دنبال آن سطح انسولین خونش افزایش یابد، پس از زایمان، احتمال افت شدید قند خون در نوزاد وجود دارد، زیرا دیگر آن مقادیر بالای قند را از خون مادر دریافت نخواهد کرد و نوزاد نیاز به درمان اورژانسی پیدا می‌کند.
اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا، اختلال چربی های خون، زندگی کم تحرک (فعالیت بدنی ناکافی)، مصرف دخانیات و سن از عوامل خطر بروز دیابت نوع 2 به شمار می‌روند.
بسیاری از زنانی که دیابت بارداری در آن‌ها بروز می‌کند، هیچ یک از عوامل خطر شناخته شده ابتلا به دیابت بارداری را ندارند.
سن بالای 25 سال، داشتن اضافه وزن قبل از بارداری، سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت (اگر مادر و پدر یا برادر و خواهر شما دیابت داشته باشند.)، سابقه تولد نوزاد بیش از ۴ کیلوگرم در گذشته، سابقه تولد نوزاده مرده در گذشته، سابقه ابتلا به دیابت بارداری در بارداری قبلی میزان خطر دیابت بارداری را در دفعه بعد ۲ تا ۳ برابر می‌کند، وجود قند در ادرار، اختلال تحمل گلوکز و اختلال در گلوکز ناشتا (در این شرایط قند خون بالا است، ولی به حدی بالا نیست که بتوان آن را دیابت در نظر گرفت. به این حالت مرحله پیش از دیابت گفته می‌شود)، از عوامل خطر ابتلا به این نوع دیابت محسوب می‌شود.

منیع:تندرست نیوز

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران