4اشتباهی که در توالت انجام می‌دهید.

۴ اشتباهی که در توالت انجام می‌دهید


بعضی از افراد وقتی که وارد توالت می‌شوند، وسایلی مانند مجله، روزنامه، کتاب یا حتی موبایل را با خودشان به داخل توالت می‌برند. با این‌حال، این عادت اصلا درست نیست و همه ما باید استفاده از چنین وسایلی را به خارج از توالت موکول کنیم. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در حالت نشسته برای مدت طولانی در توالت، فشار بیش از حدی را به قسمت پایینی راست‌روده وارد می‌کند. اگر رگ‌های این قسمت از راست‌روده متورم شوند، متاسفانه به هموروئید مبتلا می‌شوید.

به گزارش بهداشت نیوز: بعضی از افراد وقتی که وارد توالت می‌شوند، وسایلی مانند مجله، روزنامه، کتاب یا حتی موبایل را با خودشان به داخل توالت می‌برند. با این‌حال، این عادت اصلا درست نیست و همه ما باید استفاده از چنین وسایلی را به خارج از توالت موکول کنیم. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در حالت نشسته برای مدت طولانی در توالت، فشار بیش از حدی را به قسمت پایینی راست‌روده وارد می‌کند. اگر رگ‌های این قسمت از راست‌روده متورم شوند، متاسفانه به هموروئید مبتلا می‌شوید.


۱. بیش از حد می‌نشینید

بعضی از افراد وقتی که وارد توالت می‌شوند، وسایلی مانند مجله، روزنامه، کتاب یا حتی موبایل را با خودشان به داخل توالت می‌برند. با این‌ حال، این عادت اصلا درست نیست و همه ما باید استفاده از چنین وسایلی را به خارج از توالت موکول کنیم. توجه داشته باشید که قرار گرفتن در حالت نشسته برای مدت طولانی در توالت، فشار بیش از حدی را به قسمت پایینی راست‌روده وارد می‌کند. اگر رگ‌های این قسمت از راست‌روده متورم شوند، متاسفانه به هموروئید مبتلا می‌شوید.
در بسیاری از موارد، هموروئید معمولا در عرض یک هفته از بین می‌رود، اما درعین حال می‌تواند مشکلاتی مانند خارش و درد به‌ وجود بیاورد که حتی باعث خون‌ریزی شود. در ضمن، اگر هر گونه لکه‌ای از خون روشن در مدفوع یا دستمال توالت مشاهده کردید، حتما باید این مساله را به پزشک اطلاع بدهید. پزشک می‌تواند مساله را بررسی کند تا مطمئن شود که شما به سرطان کولون یا دیگر بیماری‌های جدی مبتلا نیستید.

۲. بیش از حد به خودتان فشار می‌آورید

فشار آوردن به بدن و خصوصا نیم‌تنه پایین برای خارج کردن مدفوع، نه‌تنها به رگ‌های خونی این ناحیه فشار می‌آورد، بلکه خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند به فیشر مقعدی (شقاق مقعد) منجر شود. شانس شکل‌گیری این مشکل در مواقعی که مدفوع به صورتِ سفت و پهن با فشار از بدن خارج می‌شود نیز بالا است. بنابراین، برای این‌که مدفوع خودتان را نرم کنید و خارج‌سازی آن را راحت‌تر کنید، فیبر دریافتی روزانه را افزایش بدهید، مقدار زیادی مایعات بنوشید و فعالیت بدنی را جدی بگیرید. فعالیت بدنی منظم، تحرکات عضلانی در روده‌ها را نیز قوی‌تر می‌کند.

۳. به مدفوع خودتان دقت نمی‌کنیم

نگاه کردن به مدفوع می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد، اما مشاهده آن واقعا می‌تواند به شما بگوید که درون بدن‌تان چه می‌گذرد. مدفوع نرم و صاف، نشانه داشتن دستگاه گوارش سالم است، اما اگر مدفوع شدیدا سفت و زبر باشد، یعنی این‌که شما باید میزان فیبر و مایعات دریافتی روزانه را بیشتر کنید. مدفوعی که شدیدا رقیق باشد نیز می‌تواند به یکی از این چند علت ایجاد شود: مسمومیت غذایی خفیف، عدم تحمل بعضی از مواد غذایی، و بیماری‌های جدی‌تر مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک. مدفوع بیش از حد سبک نیز که روی آب شناور می‌ماند، به‌علت جذب نامطلوب مواد مغذی یا وجود گاز بیش از حد در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. اگر هم مدفوع بیش از حد نازک (مانند مداد)‌ باشد، می‌تواند ابتلا به سرطان کولون را به شما نشان بدهد. پس اگر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید، حتما به وضعیت مدفوع خودتان دقت کنید و علائم عجیب را به پزشک اطلاع بدهید.

۴. ادرار بدبو را نادیده می‌گیرید
اگر در آخرین وعده غذایی‌تان از مارچوبه استفاده کرده‌اید، غیرعادی نیست که ادرارتان بوی بدی به خودش بگیرد. درواقع، اسیدهای خاصی در مارچوبه وجود دارند که در فرآیند هضم به گوگرد تجزیه می‌شوند و بوی بسیار بدی به‌ وجود می‌آورند. بعضی از مواد غذایی و داروها مانند مکمل‌های ویتامین هم می‌توانند همین حالت را ایجاد کنند. با این‌ حال، اگر ادرار بیش از حد بدبو باشد، می‌تواند مشکلاتی مانند بیماری کبد، بیماری‌های مثانه، بیماری دیابت کنترل‌نشده، اختلال‌های متابولیک، عفونت مجرای ادراری و... را نشان بدهد.

 

منبع: سلامتیسم

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران