ریواس در بارداری؛ عوارض و فواید مصرف ریواس در دوران بارداری چیست؟

مصرف متعادل گیاه ریواس در بارداری مفید بوده و در تامین نیازهای غذایی مادر و جنین موثر است. البته لازم است این را هم بدانید که مصرف بیش اندازه ریواس در دوران بارداری می‌تواند باعث جلوگیری از جذب کلسیم و در نتیجه منجر به پوکی استخوان گردد.

ریواس در بارداری؛ عوارض و فواید مصرف ریواس در دوران بارداری چیست؟

مصرف متعادل گیاه ریواس در بارداری مفید بوده و در تامین نیازهای غذایی مادر و جنین موثر است. البته لازم است این را هم بدانید که مصرف بیش اندازه ریواس در دوران بارداری می‌تواند باعث جلوگیری از جذب کلسیم و در نتیجه منجر به پوکی استخوان گردد.

گیاه ریواس

ریواس گیاهی است چندساله و ریزوم دار که ارتفاع آن گاها تا یک متر نیز می‌رسد. برگ‌های آن پهن و به حالت رزت می‌باشد که دارای دمبرگ‌های نسبتا طویلی هستند. گل‌های این گیاه به صورت گل آذین خوشه مرکب در بالای ساقه گل دهنده‌اش یا ریزوم دیده می‌شوند. ریزوم پس از رشد، گوشتی و چوبی می‌شود که از جوانه‌های آن، ساقه‌های هوایی و برگ‌های پهن به وجود می‌آید. نوع دیگر ساقه در ریواس ساقه‌های هوایی است که به حدود 1 متر نیز می‌رسد. خوشرنگی (قرمز ارغوانی) ساقه‌های گیاه به جذابیت آن می‌افزاید.

برخی منابع ریواس را جز سبزیجات با طعم ترش و برخی در گروه میوه‌ها دسته بندی کرده‌اند و به علت داشتن طعم ترش غالبا به صورت پخته و شیرین شده با شکر مصرف می‌شود. ریواس از قدیم به ویژه در کشورهای آسیایی بیشتر به عنوان گیاهی دارویی مصرف می‌شده است و ریشه خشک شده آن از داروهای چینی بوده است. اما امروزه علاوه بر استفاده دارویی و درمانی از خواص ریواس، از آن به شکل‌های مختلف مربا، سوپ، خورش، تارت، کیک و … استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب با خواص ،مضرات و فواید خوردن ریواس در بارداری بیشتر آشنا شوید.

 

خواص ریواس

طبیعت گیاه دارویی ریواس سرد است، برخی خواص دارویی آن عبارتند از: رفع دل به هم خوردگی، درمان یرقان، وسواس، تب‌بر، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کلیه، تقویت معده و روده، درمان کم خونی، دیابت و فشار خون، نفخ شکم و رطوبت زیاد و تقویت سیستم بدن.

 

فواید مصرف ریواس در بارداری

ارزش تغذیه‌ای ریواس بسیار بالا بوده، ریواس غنی از مواد مغذی است و در ضمن کالری بسیار پایینی دارد. ریواس غنی از فیبر و ویتامین c بوده، در آب آن، پروتئین، قند، کربوهیدرات، کلسیم، ویتامین های A و B، سدیم و پتاسیم وجود دارد و به دلیل همین ارزش غذایی بالا، خوردن این گیاه در بارداری البته به مقدار متعادل به تامین نیاز غذایی در دوران بارداری برای مادر و جنین کمک می‌کند. در ضمن به خاطر داشته باشید که ریواس برای پخت تنها به جوش کوتاهی نیاز دارد و اگر این مدت اضافه شود، خراب شده و از ارزش غذایی آن به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای استفاده از خواص این گیاه در بارداری در پایان تهیه خورش، به آن اضافه شود.

بیشتر بدانید: آیا با تمامی خواص ریواس آشنایید؟

مضرات مصرف ریواس در بارداری

یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است. یکی از اصول استفاده از خواص دارویی گیاهان برای بیماری‌های مختلف این است که همه گیاهان دارویی کاملاً بی‌خطر نیستند و برای استفاده بیشتر و بهره‌گیری از خواص دارویی آنها، باید ابتدا برخی از اطلاعات اساسی مانند خواص، ترکیب شیمیایی آن گیاه و عوارض جانبی مصرف آنها را بدانیم و بشناسیم.

به طور کلی اگرچه ترکیبات موثر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی رقیق‌تر و در نتیجه اثرات جانبی آن‌ها کمتر است، اما همچنان باید در استفاده از داروهای گیاهی با احتیاط عمل کرد، به ویژه در دوران بارداری که سلامت جنین ممکن است در خطر قرار بگیرد و از آن مهمتر برخی از گیاهان باعث سقط جنین می‌شوند.

مصرف بیش از اندازه ریواس در بارداری و به طورکلی زیاده‌روی در مصرف آن، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی اکسالیک اسید که برابر با ۴۶۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم می‌باشد باعث جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم توسط بدن می‌شود و باعث پوکی استخوان می‌شود. مقدار مجاز مصرف اکسالیک اسید در روز ۱۰ گرم برای بزرگسالان و ۳ تا۴ گرم برای کودکان می‌باشد؛ که این مقدار برابر است با چندین کیلوگرم ریواس، درنتیجه در صورت مصرف متعادل آن، ریسک ابتلا به پوکی استخوان به دلیل مصرف ریواس بسیار کم خواهد بود. همچنین مصرف بیش از حد مجاز اکسالیک اسید موجود در ریواس، باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش و کلیه‌ها نیز می‌شود. بنابراین مصرف و خوردن غذاهای حاوی ریواس، در بارداری مضر نبوده ولی بایستی تعادل رعایت شود.

منبع:سایت ستاره

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران