اضافه شدن ۳ واکسن جدید برای کودکان در کشور

 

اضافه شدن ۳ واکسن جدید برای کودکان در کشور

 

 

دکتر سیدمحسن زهرایی در «کارگاه کشوری بیماری های قابل پیشگیری با واکسن» در هتل پرسپولیس شیراز، گفت: یک نوبت واکسن در سن 4 ماهگی به منظور بالابردن سطح ایمنی کودکان تزریق می شود، البته واکسن خوراکی نیز حذف نخواهد شد.

وی افزود: اگرچه تزریق این واکسن از سال 94 در کشور آغاز شد اما به خاطر مشکلات کمبود آن، نیمه سال 95 متوقف گردید که از تابستان امسال طبق رایزنی ها در 4 ماهگی برای کودکان تزریق می شود.

دکتر زهرایی یادآور شد: واکسن تزریقی دیگری به نام «پنوموکوک» که برای پیشگیری از عفونت هایی مانند گوش، سینوزیت و موارد شدیدی که حتی به مرگ منجر می شود اهمیت بسیاری دارد نیز نیمه دوم امسال به سایر موارد اضافه می گردد، به طوری که سه نوبت در 2، 4 و 6 ماهگی برای نوزادان تزریق می شود. واکسینه کردن کودکان در این زمینه از انتقال عفونت ها به بزرگسالان هم پیشگیری می کند.

این مسئول وزارت بهداشت گفت: منابع اعتباری مربوط به این واکسن مصوب شده و مذاکرات مربوط به آن در حال انجام است که نیمه دوم امسال به نتیجه می رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه «روتاویروس» مهمترین عامل اسهال های منجر به بستری کودکان زیر 5 سال در کشور است، امیدواریم با به نتیجه رسیدن پیگیری ها، نیمه دوم امسال به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه، واکسن «روتاویروس» هم برای کودکان اضافه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در سالیان گذشته میلیون ها نفر در جهان به دلیل بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست می دادند که در حال حاضر از طریق واکسن، این مرگ و میرها قابل پیشگیری است و فرهنگ پیگیری آن توسط خانواده ها نهادینه شده، به حدی که حتی اگر یک روز واکسن فرزندانشان به دلیل مشکلاتی به تعویق بیفتد، دست به اعتراض و حتی شکایت می زنند.
دکتر عبدالرسول همتی افزود: ایمن سازی یکی از مهمترین مداخلات بهداشتی است که توجه به آن با وجود پیشرفت های فعلی ضروری است و به دلیل شیوع بیشتر بیماری های غیرواگیر، مشکلات واگیردار را فراموش می کنند در حالی که هنوز بیماری هایی از قبیل آنفلوآنزا در صورت عدم پیشگیری می تواند مسئله ساز شود.

دکتر حمید بختیاری کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز یادآور شد: توجه به بیماری های واگیر اهمیت بسزایی دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه فعالیت های قابل توجهی انجام داده و در مواقع بحرانی هم اکیپ هایی از دانشگاه به بررسی و کنترل اوضاع می پردازند.

منبع:خبر آنلاین

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران