می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟

آیا تا به حال شده است که در ادرار خود خون دیده باشید؟ آیا می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟ در این خبر به شما نشانه‌های خون در ادرار را با شما به اشتراک می‌گذاریم.


می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟


آیا تا به حال شده است که در ادرار خود خون دیده باشید؟ آیا می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟ در این خبر به شما نشانه‌های خون در ادرار را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟
 یک متخصص طب اورژانس با اشاره به برخی علل بروز سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری و وجود خون در ادرار، راهکارهایی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها تشریح کرد.

 سنگ در کلیه به دنبال ته‌نشین شدن نمک‌های اسیدی و معدنی ایجاد می‌شود، گفت: حرکت سنگ بسیار دردناک است، اما معمولا آسیبی به کلیه‌ها و مجاری ادراری وارد نمی‌کند. سابقه فامیلی، سن بالای ۴۰ سال، مذکر بودن، کاهش مایعات بدن، رژیم پر پروتئین و قند و سدیم، وزن بالا، بیماری‌های گوارشی و جراحی و بعضی بیماری‌ها باعث افزایش تشکیل سنگ‌های کلیوی می‌شوند.

 علائمی چون درد بسیار شدید پشت و زیر دنده‌ها، کشیده شدن درد به زیر شکم، کشاله ران و بیضه‌ها، درد در حین ادرار کردن، ادرار صورتی، قرمز و قهوه‌ای، تیره و بدبو بودن ادرار، تهوع و استفراغ، احساس دائمی ادرار و دفع بیش از حد ادرار و تب و لرز همزمان با عفونت در افراد مبتلا به سنگ‌های کلیوی مشاهده می‌شود. دردهای ناشی از سنگ‌های کلیوی اغلب موجی و کم و زیاد شونده هستند. باید توجه کرد که در صورت تشدید علائم و یا بروز علائمی چون درد بسیار شدید و غیرقابل تحمل که همراه با تهوع و استفراغ، تب و لرز، خون در ادرار و یا عدم دفع ادرار است، باید به پزشک مراجعه کرد.

در اغلب مواقع درمان سنگ کلیه به مصرف مایعات، نوشیدن روزی بین دو تا سه لیتر آب، مصرف ضد دردها و داروها محدود می‌شود، گفت: برای پیشگیری از ابتلا به سنگ‌های کلیوی مصرف مایعات به صورت مکرر و در طول روز، مصرف موادی چون ریواس، چغندر، بامیه و ...و مصرف غذاهای با مواد پروتئینی و نمکی کم مانند حبوبات، مصرف مواد حاوی کلسیم توصیه می‌شود. البته باید در مصرف مکمل‌های دارای کلسیم احتیاط شود.

می‌دانید نشانه خون در ادرار چیست؟

عفونت مجاری ادراری چیست؟


 عفونت در هر قسمت از دستگاه ادراری، از کلیه تا پیشاب‌راه را شامل می‌شود. احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری در زنان، افرادی که فعالیت جنسی زیادی دارند، افرادی که از وسایل جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، بعد از قاعدگی، در افراد مبتلا به ناهنجاری‌های دستگاه ادراری، دارای انسداد در دستگاه ادراری، ایمنی پایین و استفاده از سوند ادراری بیشتر است. مصرف زیاد آب و مایعات (نه مایعاتی که باعث تحریک مثانه میشود) در درمان عفونت مجاری ادراری کمک کننده خواهد بود.

 عفونتهای مجاری ادراری با علائمی چون احساس دفع ادرار دائمی و شدید، سوزش در حین ادرار کردن، دفع مکرر و کم حجم ادرار، تیرگی ادرار و وجود خون در آن، بوی بسیار تند و زننده ادرار، درد لگن در زنان و درد رکتوم و مقعد در مردان همراه است. البته در عفونت‌های کلیوی، تب و لرز ، کمر درد، تهوع و استفراغ نیز مشاهده می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری مواردی چون، مصرف زیاد مایعات بخصوص آب، شستشوی ناحیه تناسلی بانوان از جلو به عقب، ادرار کردن بعد از تماس جنسی و پرهیز از مصرف اسپری و دئودورانت‌های زنانه که باعث تحریک پیشاب‌راه می‌شود، پیشنهاد می‌شود.

وجود خون در ادرار
او درباره وجود خون در ادرار که گاهی اوقات در افراد دیده می‌شود، نیز گفت: علی‌رغم ترس عمومی که در خصوص وجود خون در ادرار وجود دارد، در بسیاری از موارد این موضوع مشکل خاصی نیست و خود به خود بهبود می‌یابد. ورزش سنگین و بعضی از داروها می‌توانند از علل بروز این ضایعه باشند، اما با توجه به اینکه علل مهم دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد، قطعا ویزیت پزشک و بررسی‌های بیشتر لازم است. رنگ قرمز یا صورتی ادرار نشان‌دهنده وجود خون در ادرار است که می‌تواند به دلیل عفونت کلیه و مجاری ادراری، سنگ کلیه و مثانه، پروستات بزرگ شده، بیماری‌های کلیوی، آسیب کلیوی، بیماریهای مادرزادی و سرطان نیز باشد.

 اصولا درمان مستقیمی برای وجود خون در ادرار یا هماچوری وجود ندارد و درمان بیماری زمینه‌ای که مسبب آن بوده مد نظر قرار میگیرد. درنتیجه اگر بیماری خاصی پیدا نشود، عملا به درمان خاصی نیاز نیست. پیشگیری از بیماریهای زمینهای مانند عفونت، سنگ و سرطان عملا از بروز این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

منبع:الودکتر

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران