فیبروم سینه چیست؟

فیبروم سینه یا فیبروآدنوم نوعی تومور خوش خیم بوده که در سینه زنان تشکیل می شود.


فیبروم سینه چیست؟


فیبروم سینه یا فیبروآدنوم نوعی تومور خوش خیم بوده که در سینه زنان تشکیل می شود. در این مطلب قصد داریم با علت، علائم و راه های درمان این فیبروم بیشتر آشنا شویم.
وجود توده در سینه، اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما همه توده‌ها و تومور‌ها سرطانی نیستند. یکی از این تومور‌های خوش خیم، فیبروم سینه یا فیبروآدنوم نام دارد. اگرچه این فیبروم خطرناک نیست، با این حال نیاز به درمان دارد. 

فیبروآدنوم نوعی تومور غیر سرطانی بوده که معمولا در سینه زنان زیر ۳۰ سال پیدا می‌شود. این تومور متشکل از بافت سینه و بافت استرومال (بافت محافظ) یا بافت پیوندی است که می‌تواند در یک یا هر دو سینه تشکیل شود. 

برخی از این فیبروم‌ها بسیار کوچک بوده به طوری که نمی‌توان آن‌ها را حس کرد. اگر فیبروم بزرگ باشد، شکل و حالت آن را می‌توانید تشخیص دهید. این تومور، می‌تواند در زیر پوست حرکت کند و معمولا کمی سفت است.

 علت ایجاد فیبروم سینه

علت دقیق پیدایش فیبروم سینه مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که هورمون‌هایی مانند استروژن، نقشی مهم در رشد و پیدایش این تومور‌ها ایفا کنند. همچنین مصرف قرص‌های ضد بارداری قبل از سن ۲۰ سالگی، نیز احتمال ابتلا به فیبروم سینه را افزایش می‌دهد. 

این تومور‌ها ممکن است در دوران بارداری، رشد پیدا کنند. در زمان یائسگی، این تومور‌ها اغلب کوچک می‌شوند و ممکن است خود به خود از بین بروند. 

برخی از بیماران گزارش کرده‌اند که عدم مصرف غذا و نوشیدنی‌هایی مانند چای، شکلات، نوشابه و قهوه در بهبود علائم این بیماری تاثیر داشته‌اند. هرچند این ارتباط، از لحاظ پزشکی ثابت نشده است.

انواع فیبروم سینه

دو نوع فیبروم سینه وجود دارد: فیبروم ساده و فیبروم پیچیده

تومور‌های ساده احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهند و زمانی که در زیر میکروسکوپ قرار می گیرند، شکل آنها در همه جا یکسان به نظر می‌رسد. 

تومور‌های پیچیده حاوی اجزای دیگری مانند ماکروکیست‌ها هستند. این کیست‌ها بسیار بزرگ بوده و بدون میکروسکوپ نیز دیده می‌شوند. همچنین این تومور‌ها حاوی رسوب کلسیم نیز هستند.

فیبروم سینه پیچیده، احتمال ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش می‌دهد. زنان مبتلا به فیبروم سینه پیچیده، تقریبا یک و نیم برابر بیشتر از دیگر زنان، در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

نحوه تشخیص فیبروم سینه

پزشک ابتدا سینه را به صورت فیزیکی معاینه کرده و آن‌ها را با دست لمس خواهد کرد. پس از آن ممکن است برای شما سونوگرافی پستان یا ماموگرافی را تجویز کند. در سونوگرافی سینه، بیمار بر روی یک تخت دراز کشیده، سپس پزشک، دستگاهی به نام مبدل را بر روی پوست سینه حرکت داده و تصویری از سینه بر روی صفحه نمایش ایجاد خواهد شد. ماموگرام نوعی تصویر برداری با اشعه ایکس بوده که در طی آن، سینه‌ها میان دو سطح مسطح فشرده می‌شوند.

در نهایت ممکن است از بیوپسی برای نمونه برداری از بافت سینه استفاده شود. در این روش با استفاده از یک سوزن، بافت کوچکی از تومور را برداشته و برای تعیین نوع فیبروم، آن را به آزمایشگاه می‌فرستند.

راه های درمان فیبروم سینه

اگر به فیبروم سینه مبتلا هستید، لزوما نیاز نیست که این فیبروم برداشته شود. با توجه به علائم جسمی، سابقه خانوادگی و نگرانی‌های شخصی، می‌توانید با پزشک خود درباره برداشتن این تومور مشورت کنید. فیبروم سینه رشد نمی‌کند و قطعا سرطانی نیست. بنابراین می‌توانید با آزمایش‌های بالینی و آزمایش‌هایی مانند ماموگرام و اولتراسوند، آن‌ها را تحت کنترل داشته باشید. 

برداشتن فیبروم معمولا بستگی به موارد زیر دارد:

اگر شکل طبیعی پستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

اگر باعث بروز درد می‌شود

اگر نگران سرطانی شدن آن هستید

اگر سابقه خانوادگی در سرطانی شدن فیبروم دارید

اگر نتایج بیوپسی مشکوک باشند

 

منبع: ستاره

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران