نشانه های ابتلا به سندروم پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان به شمار می آید. به طوری که تخمین زده می شود این مشکل در حدود 10% از خانم های در سنین باروری رخ می دهد.

نشانه های ابتلا به سندروم پلی کیستیک


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان به شمار می آید. به طوری که تخمین زده می شود این مشکل در حدود 10% از خانم های در سنین باروری رخ می دهد. مهمترین مشخصه این اختلال وجود تخمدان های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است. در این سندرم سطح هورمون های زنانه (نظیر استروژن، پروژسترون، LH و FSH) دچار عدم تعادل شده و باعث افزایش هورمون های مردانه (آندروژن ها) و هورمون انسولین می گردد. همین امر موجب بروز علایمی نظیر بی تظمی های قاعدگی، موی زاید، آکنه و چاقی می شود.
 

نشانه های ابتلا به سندروم پلی کیستیک چیست ؟

بی نظمی و کاهش سیکل های قاعدگی
مشکلات ناباروری
موهای زاید (هیرسوتیسم) در صورت، سینه و شکم
طاسی یا کم پشت شدن موهای سر با الگوی مردانه
آکنه (جوش صورت)، پوست چرب یا شوره ی سر
چاقی یا اضافه وزن

این بیماری در سنین مختلف می‌تواند ایجاد شود که سبک زندگی در ایجاد یا تشدید آن بسیار مؤثر است. همچنین زنانی که سابقه ژنیکی ابتلا به این بیماری را دارند بیشتر مستعد ابتلا هستند.
انجام سونوگرافی و آزمایش خون از راه‌های شناسایی این بیماری است، به هم خوردگی هورمون و عدم ترشح به موقع آن سبب مشکل در تخمک‌گذاری زنان شده و در نهایت سبب بروز سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌شود.
چاقی و پرمویی و همچنین بروز جوش‌های صورت از جمله علائم سندروم پلی‌کستیک است.

سال های قبل  برای درمان این بیماران فقط جراحی پیشنهاد می‌شد ولی در حال حاضر درمان‌های دارویی مقدم است که در ابتدا داروهای متفورمین و بعد داروهای هورمونی پیشنهاد می‌شود البته به این بیماران توصیه می‌شود که در گام نخست درمان سبک زندگی خود را تغییر داده و خواب و بیداری خود را تنظیم و از مصرف فست‌فودها بپرهیزند و همچنین تحرک و رسیدن به وزن ایده‌ال را مدنظر قرار دهند.
درمان این بیماران گاهی  تا بارداری اول هم ادامه می‌یابد و این افراد نباید انتظار داشته باشند که طی یک تا دو ماه کاملاً بیماری‌شان برطرف شود.
 

منبع : فارس

برچسب ها : پلی-کیستیک
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران