ویتامین‌هایی که جنین شما را قد بلند و باهوش می کند

مادران باردار در دوران بارداری به برخی ویتامین‌ها نیاز دارند تا سلامت جنین و رشد آن کامل شود.


ویتامین‌هایی  که جنین شما را قد بلند و باهوش می کند 


مادران باردار در دوران بارداری به برخی ویتامین‌ها نیاز دارند تا سلامت جنین و رشد آن کامل شود.
در دوران بارداری مادران باردار و جنین نیاز به ویتامین هایی دارند تا سلامت هر 2 حفظ شود و جنین رشد خوب و مناسبی داشته باشد.
در اینجا به چند ویتامین مورد نیاز دوران بارداری اشاره می کنیم.

این ویتامین حیاتی در ماه اول بارداری را فراموش نکنید
یکی از ویتامین های ضروری خانم ها در دوران بارداری فولیک اسید است، این ویتامین نقش مهمی در سلامت جنین دارد و کمبود آن منجر به زایمان زودرس، اختلال در تکامل لوله عصبی جنین و کم وزنی او می شود و متخصصان توصیه می کنند که خانم ها فولیک اسید را از یک تا سه ماه پیش از بارداری شروع کنند تا از نقص در جنین جلوگیری کند.
بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که خانم های قرص فولیک اسید را در کنار رژیم غذایی این ویتامین از گروه B  مصرف کنند، خانم های باردار برای تامین این ویتامین باید موادغذایی استفاده کنند که حاوی فولات ( شکل طبیعی فولیک اسید) است.
موادغذایی چون مانند سبزیجات برگ سبز تیره، کلم‌بروکلی، چغندر، حبوبات به ویژه نخود و عدس ، آب پرتقال ، جوانه گندم، سویا، بادام و بادام زمینی حاوی فولات هستند.

ویتامینی برای خلاصی از ویار بارداری
بسیاری از خانم ها در دوران بارداری دچار تهوع و استفراغ می شوند و برخی متخصصان ویتامین B6 را برای کاهش تهوع به ویژه ویار  صبحگاهی تجویز می کنند البته باید توجه داشت که مصرف مکمل ویتامین B6 باید با تجویز پزشک باشد زیرا مصرف بیش از اندازه آن خطر آسیب‌ رسیدن به بافت‌های عصبی بدن و جنین در حال رشد را به همراه دارد.
سبزیجات تازه، گوشت و غلات سبوس دار منابع غنی ویتامین B6 هستند.


 

ویتامینی که مغز و استخوان جنین را شکل می دهد
ویتامین D نیاز ضروری بدن ماردران بارداری برای جذب کلسیم محسوب می شود،اگر بدن با کمبود این ویتامین مواجه شوند، استخوان ها و دندان نوزاد خوب تشکیل نمی شوند. زنان بارداری باید روزانه IU 200  ویتامین  D مصرف کنند، این ویتامین در رشد مغز، دستگاه ایمنی و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک و ام‌اس در جنین و فشارخون بالا و مسمومیت بارداری در مادران باردار جلوگیری می کند.ویتامین در D شیرغنی شده، ماهی تن، زرده تخم‌مرغ و روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون است، همچنین مادران باردار می توانند در معرض آفتاب قرار بگیرند تا این ویتامین در بدن آنها تشکیل شود.

کلسیم نیاز ضروری جنین برای رشد استخوان و دندان
مادران باردار باید روزانه 1200 میلی گرم کلسیم دریافت کنند، کمبود کلسیم از افزایش فشارخون و پوکی استخوان در مادران جلوگیری می کند، همچنین استخوان ها و دندان جنین با کلسیم بدن مادر تشکیل می شود، شیر و لبنیات کم‌چرب، سبزیجات برگ سبز تیره ازجمله کلم‌پیچ، غذاهای دریایی، اسفناج، کرفس، جعفری، شلغم از منابع کلسیم در موادغذایی هستند.

ویتامینی که از مسمومیت بارداری جلوگیری می کند
برای ویتامین C کافی است تا یک عدد میوه حاوی ویتامین C یا یک لیوان آب میوه مثل پرتقال را مصرف کنید تا نیاز روزانه شما به این ویتامین تامین شود.بر اساس گفته های برخی محققان کمبود ویتامین C عامل مسمومیت بارداری است و این ویتامین را می توانید با مرکبات، کیوی، فلفل دلمه‌، فلفل شیرین، انبه و گوجه‌فرنگی تامین و سلامت خود و جنینتان را تضمین کنید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران