روشی نوین برای تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه در پی رشد و تکثیر سلول‌های غیرطبیعی در قسمت پایین رحم بوجود می آید، بیماری که چهارمین سرطان شایع در زنان است.


روشی نوین برای تشخیص سرطان دهانه رحم


سرطان دهانه در پی رشد و تکثیر سلول‌های غیرطبیعی در قسمت پایین رحم بوجود می آید، بیماری که چهارمین سرطان شایع در زنان است.
سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است و یکی از عوامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود، آماری ناامیدکننده که بیش از پیش اهمیت غربالگری را برجسته می‌کند.

تشخیص صد‌در‌صد سرطان دهانه رحم با روش جدید

وجود عفونتی به اسم ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) در زنان یکی از راه‌های شناسایی سرطان دهانه رحم است، به تازگی راهی جدید با هزینه مناسب و دقت بالا برای تست 100 درصد سرطان دهانه رحم به وجود آمده است.

روش‌های غربالگری کنونی برای تشخیص HPV با استفاده از تست پاپ اسمیر –نمونه برداری از سلول های دهانه رحم- انجام می‌شود که خیلی دقیق نیست.

دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن به جای بررسی کدهای ژنتیکی بیمار برای نشانه های مشخصی از ویروس HPV، رویکرد دیگری پیدا کردند، این روش روی اپی ژنتیک تمرکز دارد که توسط آن، ژن‌ها به طور دقیق و سازو کارهای داخل بدن بدون دستکاری DNA بررسی می‌شوند.

این روش برای هزاران زن 25 تا 65 سال در کانادا انجام شده است که نتایج صد در صدی را داشته است، این روش موفق به پیش‌بینی صد در صد 8 نوع مختلف سرطان دهانه رحم شده است.

تست پاپ اسمیر تنها 25 در صد از سرطان ها را تشخیص می‌دهد اما این تست 50 درصد از سرطان ها را تشخیص می دهد، روش مبتنی بر اپی ژنتیک نه تنها دقیق‌تر از پاپ اسمیر است بلکه ممکن است ارزانتر از آن هم باشد، محققان در تلاش هستند تا بعد از به پایان رساندن این پروژه آن را تجاری‌سازی کنند.

 

باشگاه خبرنگاران

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران