جنین در رحم شروع به یادگیری زبان مادری می‌کند

یادگیری زبان بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند در دوران کودکی شکل می گیرد، از دوران جنینی آغاز می شود. نتایج تحقیقات نشان داده است کودکان در زمانیکه چند ساعت از عمرشان گذشته باشد، قادرند بین صدای زبان مادری و زبان خارجی تفاوت قائل شوند.

جنین در رحم شروع به یادگیری زبان مادری می‌کند

زبان مادری؛ این تعبیر را برای زبانی که در هنگام تولد آموخته ایم به کار می بریم. اما طبق تحقیقات دانشمندان، می شود اینطور نتیجه گرفت که زبانی که در رحم مادر آن را آموزش می بینیم همان زبان مادری ماست. دوران جنینی دوران تکوین توانایی هایی است که فرزند انسان بعد از تولد به آنها نیاز دارد. هر چند که در بدو تولد ناتوان به نظر می رسد، اما زمینه هر کدام از این توانایی ها در بازه های زمانی مختلف در دوران جنینی شکل می گیرد. یکی از این توانایی ها که وجه تمایز انسان و حیوان هم هست، زبان است. یادگیری زبان بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند در دوران کودکی شکل می گیرد، از دوران جنینی آغاز می شود. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده است کودکان در زمانیکه چند ساعت از عمرشان گذشته باشد، قادرند بین صدای زبان مادری و زبان خارجی تفاوت قائل شوند.

جنین از هفته دهم شکل گیری، شروع به تکان دادن دست و پایش می کند و از هفته بیست و سوم می تواند صداهای محیط پیرامون خود را بشنود و در بعضی مواقع به این صداها واکنش نشان می دهد. مزه غذاهایی که مادر میل می کند را احساس می کند و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. و همه این ها او را برای زندگی در دنیای بیرون از رحم آماده می کند. مکانیسم های مغز و حواس مربوط به شنیدن در سه ماهه دوم بارداری شروع به شکل گیری و تکامل می کنند. به همین جهت توصیه می شود در این مقطع از بارداری با آواز خواندن، صحبت کردن و قصه گفتن برای جنین با او از این طریق ارتباط برقرار شود.

شاید جالب باشد بدانید که صدای حروف صدادار (vowel sounds) در صحبت مادر بلندترین واحد برای جنین محسوب می شود و تمرکز جنین روی آنها خواهد بود. در فارسی شش حرف صدادار ساده و دو حرف صدادار مرکب هست. سه حرف از شش حرف صدادار ساده، کوتاه و سه حرف دیگر آن بلند هستند: حروف صدادار ساده کوتاه عبارتند از فتحه، کسره و ضمه، حروف صدادار ساده بلند نیز عبارت است از آ (A)، ای (I)، او (U). و کلماتی که شامل این حروف باشند تاثیر بیشتری روی نوزاد خواهند داشت. در نتیجه مادر است که می تواند اولین تاثیر ها را بر مغز نوزاد بگذارد و مغز او را تحت تاثیر اطلاعاتی که در اختیارش می گذارد قرار دهد. تجربه نشان داده نوزاد بعد از تولد قادر به یادآوری صداها و طعم های خاصی از درون رحم خواهد بود.

از اواخر سه ماهه دوم کودک شروع به شنیدن صداهای پیرامون می کند، صداهای اصلی که در این مقطع می شنود صدای قلب مادر، تنفس، صحبت و پمپاژ خون و صداهای دستگاه گوارشی است. صداهای خارج از بدن مادر را هم تا حدودی می شنود. جنین صداهای خاصی از زبان مادر را پیش از تولد یاد می گیرد. با این حال گرچه که آموزش به کودک متولد نشده ممکن است اما شواهد کمی مبنی بر طولانی مدت بودن و مفید بودن اثر آن وجود دارد.

با تمام اینها گوش دادن روزانه به موسیقی موتزارت کودک شما را نابغه موسیقی نمی کند، اما باعث آرامش او خواهد شد. هنگامیکه موسیقی پخش می کنید، ممکن است ضربان قلب جنین درون رحم بالا رود و شروع به حرکت بیشتر کند. کمی بعد از تولد پاسخ او به آهنگی که درون رحم شنیده است می تواند مشهود باشد.

همانطور که گفته شد تنها صدا نیست که در رحم به یاد خواهد آورد، غذاهایی که مادر مصرف می کند بر طعم مایع آمنیوتیک تاثیر دارد و کودک طعم های مختلفی که تجربه کرده را بعد از تولد به یاد خواهد آورد. به طوریکه بررسی نشان داد که مادری که در سه ماهه آخر بارداری به میزان زیادی آب هویج مصرف کرده باشد، کودک سرلاک(غلات) با طعم هویج را ترجیح می دهد بنابراین اگر می خواهید کودکتان از دامنه وسیعی از طعم ها و غذاها لذت ببرد، هنگام بارداری رژیم غذایی متنوعی داشته باشید.

محققان با بررسی چهل نوزاد 30 ساعته دختر و پسر از طریق تخمین تمایل آنها در دریافت صداها به این نتیجه رسیدند که کودکان به حروف صدادار در زبان مادری و زبان خارجی واکنش نشان می دادند. به این صورت که زمان مکیدن پستانک با کشیدن سیمی به سمت کامپیوتر بررسی شد و واکنش کودک به صداها ارزیابی شد. مکیدن طولانی تر یا کوتاه تر برای صداهای آشنا و غیرآشنا، گواهی بر یادگیری است زیرا بیانگر این است که نوزادان می توانند بین صداهای شنیده شده در رحم تفاوت قائل شوند.
در این بررسی کودکان زمانی که حروف صدادار زبان خارجی را می شنیدند بیشتر شروع به مکیدن می کردند تا زمانی که زبان مادری شان را می شنیدند. همچنین محققان بیان می کنند که  نوزادان بهترین یادگیری را دارند و دریافت اطلاعات آنها می تواند بینشی نسبت به یادگیری در آینده ایجاد کند. همچنین به دنبال درک این مطلب هستند که چه معجزه ای در کودکی رخ می دهد که بزرگسالان از آن محروم هستند؛ گرچه کنجکاوی کودکان را نباید نادیده گرفت.


سه روش برای یادگیری جنین درون رحم وجود دارد:


یادگیری توسط تجربه:
کودکان با صداهای آشنا و موسیقی که در رحم شنیده بودند، بعد از تولد آرامش پیدا می کنند و با آن ارتباط برقرار می کنند. همانطور که ممکن است با سر و صدای موتور ماشین درصورتی که که یادآور حرکت یا صدای بدن شما باشد آرامش پیدا کنند.

 

یادگیری با تکرار: به عنوان مثال در صورتی که مکررا صدای آلارم  را در رحم شنیده باشد، بعد از تولد  از شنیدن آن صدا وحشت زده نخواهد شد.

 

یادگیری از طریق ارتباط: کودک می تواند با تجربیات خاص شما  ارتباط برقرار کند به طوری که در صورت احساس آرامش با قطعه ای موسیقی، کودک نیز با آن قطعه احساس آرامش می کند.

 

منبع: جایروس-سایت تخصصی پزشکی و دارو

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران