این مادران نوزادان باهوش‌تری به دنیا می‌آورند.

دکتر معصومه هلالی زاده فارغ التحصیل دکتری فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران با اشاره به نتایج یک مطالعه روی نوزادان متولد شده از زنانی که در طول دوره بارداری به طور پیوسته فعالیت ورزشی انجام می دادند، گفت: نوزادان این زنان از سایر کودکان باهوش تر بودند و آمادگی قلبی عروقی بالاتری داشتند.

این مادران نوزادان باهوش‌تری به دنیا می‌آورند.

 

دکتر معصومه هلالی زاده درباره تاثیر فعالیت های ورزشی در دوران بارداری، با اشاره به توصیه های انجمن زنان و زایمان آمریکا در سال ۲۰۰۲ گفت: راهنمای جدید این انجمن در مورد ورزش در دوران بارداری و پس از زایمان، دوران بارداری را زمانی مهم و حساس برای تغییر و اصلاح شیوه زندگی معرفی و با صراحت به مادران باردار توصیه کرده است که اگر پیش از بارداری فعال بوده اند، در این دوران به فعالیت خود ادامه داده و اگر پیش از آن فعال نبوده اند، برای تأمین سلامت خود و فرزند، برنامه اصولی فعالیت ورزشی متناسب با سطح آمادگی و سلامت جسمی را تحت نظر پزشک و فیزیولوژیست ورزشی آغاز کنند.

وی ادامه داد: تعیین وضعیت تندرستی زنان در سال های آتی زندگی، در گرو اصلاح عادات آنان طی دوران بارداری است. در این راهنما ذکر شده است که هیچ دلیل مبنی بر تأثیر منفی فعالیت ورزشی اصولی در دوران بارداری وجود ندارد و زنان باردار باید پیش از بارداری، طی بارداری و پس از آن فعالیت ورزشی مستمر داشته باشند.

علاوه بر این، توصیه های کاربردی مفیدی برای تمرین ورزشی در گروه های خاص شامل زنان مبتلا به دیابت، چاقی و پرفشاری خون و ورزشکاران رقابتی و حرفه ای ارائه شده است.

فارغ التحصیل دکتری فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران در مورد تأثیر انجام فعالیت های ورزشی اصولی در دوران بارداری بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر نیز گفت: چاقی و اضافه وزن مهم ترین چالش جسمانی در دوره بارداری هستند و بهترین راه جلوگیری از مبتلا شدن به اضافه وزن در این دوران، ورزش منظم است.

ورزش همچنین سبب می شود که پس از زایمان، بدن زودتر شکل طبیعی و عادی خود را بازیابد، چاقی شکمی سریع تر از بین برود و سینه ها دچار افتادگی نشوند.

وی یادآور شد: تحرک بدنی، سبب فعالیت بهتر دستگاه های تنفس، گوارش و گردش خون و رفع مشکل یبوست و تسریع خون رسانی به تمام قسمت‌های بدن به‌خصوص پاها خواهد شد. علاوه بر این، نقش ورزش در تأمین سلامت روانی، اعتماد به نفس و آرامش فکری مادر در دوران بارداری انکارناپذیر است.

به گفته هلالی زاده، فعالیت ورزشی منظم مادر در دوران بارداری، به ویژه فعالیت های هوازی، باعث اکسیژن رسانی بهتر به سلول های جنین به خصوص در سلول های مغزی و کاهش ریسک اختلالات مغزی پیش از تولد و هنگام تولد می شود.

او با اشاره به نتایج یک مطالعه روی نوزادان متولد شده از زنانی که در طول دوره بارداری به طور پیوسته فعالیت ورزشی انجام می دادند، گفت: نوزادان این زنان از سایر کودکان باهوش تر بودند و آمادگی قلبی عروقی بالاتری داشتند.

وی در مورد بهترین فعالیت های ورزشی در دوران بارداری نیز توضیح داد:

انجام هر فعالیت ورزشی با شدت متوسط مانند شنا، یوگا، پیاده روی تند، حرکات موزون و ایروبیک کم شدت مفید است. در میان انواع فعالیت ها، پیاده روی تنها ورزشی است که مادران باردار در هر مرحله بارداری، می توانند آن را شروع کنند و تا زمان زایمان از مزایای آن بهره مند شوند.

او گفت: فعالیت بدنی با منعطف ساختن مفاصل لگن و تقویت عضلات فعال در موقع زایمان، بدن را برای زایمان سریع‌تر و راحت‌تر آماده می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده زنانی ‌که در دوران بارداری منظم فعالیت ورزشی دارند، پس از زایمان به داروی مسکن کمتری نیاز دارند.

 

منبع: salamati.ir

 

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران