چگونه مصرف ویتامین‌ سبب افزایش چاقی می‌شود؟

ویتامین‌ها باید به میزان مورد نیاز مصرف شوkد زیرا استفاده بیش‌ازحد سبب افزایش اشتها شده و می‌تواند فرد را چاق‌تر کند. عدم استفاده از ویتامین‌ها نیز می‌تواند توانایی مقابله با ویروس‌ها و میکروب‌ها را در بدن کاهش دهد.

چگونه مصرف ویتامین‌ سبب افزایش چاقی می‌شود؟

 
ویتامین‌ها باید به میزان مورد نیاز مصرف شوkد زیرا استفاده بیش‌ازحد سبب افزایش اشتها شده و می‌تواند فرد را چاق‌تر کند. عدم استفاده از ویتامین‌ها نیز می‌تواند توانایی مقابله با ویروس‌ها و میکروب‌ها را در بدن کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایران دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند که این آمار یک فاجعه است؛ این در حالی است که ۴۰ سال پیش، بیشترین میزان چاقی در کشور به حدود ۲ میلیون نفر می‌رسید اما این آمار در سال ۱۳۹۴ به ۱۱ میلیون نفر رسید؛ نکته تأسف‌بار این است که در ۴ سال گذشته این آمار به‌شدت افزایش‌یافته و امسال آمار افرادی که اضافه‌ وزن دارند به بیش از ۳۰ میلیون نفر رسیده است و این می‌تواند آمار سلامتی افراد را تا حدود زیادی در معرض خطر قرار دهد.

تغییر سبک زندگی و اشتهای زیاد دو عامل اصلی برای چاقی به‌ حساب می‌آیند. تغییر نوع غذاهای مصرفی و ورود فست فودها به زندگی اجتماعی زمینه ایجاد چاقی را فراهم می‌آورد اما نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که افراد چاق مدام به فکر خوردن چیزی هستند که اشتهای آن‌ها را کاهش دهند.

رفتن به سمت گرفتن رژیم غذایی از آن دست‌ برنامه‌هایی است که بیشتر افرادی که اضافه‌وزن دارند برای یک‌بار هم که شده آن را تجربه کرده‌اند.

مریم محمودی متخصص تغذیه در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: استفاده از هر رژیم غذایی برای آنکه فرد را به کاهش وزن ایده آل برساند مفید نیست زیرا ممکن است برخی بیماری‌ها را نیز به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: بهترین رژیم می‌تواند در طول هفته نیم تا یک کیلو از وزن فرد را کاهش دهد و کاهش بیش از این میزان نشان می‌دهد که آن رژیم اصولی نیست و می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه گرفتن رژیم غذایی با سن و میزان فعالیت فرد رابطه مستقیم دارد، اضافه کرد:‌ تغذیه باید شامل همه گروه‌های مواد غذایی باشد و در رژیم سالم باید حتماً کربوهیدارت‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، املاح معدنی و آب لحاظ شود.

محمودی افزود: نیاز هر فرد به مواد غذای میزان و حجم آن را مشخص می‌کند و در کنار آن باید فعالیت‌های بدنی فرد مورد توجه قرار گیرد. در چنین شرایطی مصرف و یا حذف خودسرانه برخی از مواد می‌تواند عوارضی را برای فرد ایجاد کند.

وی در ادامه اضافه کرد: ویتامین‌ها نیز باید به میزان مورد نیاز مصرف شود زیرا استفاده بیش‌ازحد سبب افزایش اشتها می‌شود و می‌تواند فرد را چاق‌تر کند. عدم استفاده از ویتامین‌ها نیز می‌تواند توانایی مقابله با ویروس‌ها و میکروب‌ها را در بدن کاهش دهد.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه مصرف چیپس و پفک می‌تواند سبب افزایش وزن شود، اضافه کرد:‌ فست فودها از مضرترین غذاها به‌حساب آمده و مصرف زیادان می‌تواند چاقی کاذب ایجاد کند.

 محمودی اضافه کرد: کاهش وزن باید اصولی انجام شود و نباید رژیم‌های خودسرانه گرفت برخی اوقات افراد رژیم‌های سخت می‌گیرند که این موضوع می‌تواند سبب شل شدن عضلات و ایجاد ترک روی پوست شود و عوارضی مانند کم‌خونی را ایجاد می‌کند.

وی به رژیم‌های تک‌محصولی نیز اشاره‌کرده و افزود: گاهی این رژیم‌ها می‌تواند در مدت محدود وزن فرد را تا حدود زیادی کاهش دهد اما عوارض زیادی را در طولانی‌مدت به همراه خواهد داشت.

این متخصص یا اشاره به اینکه میزان مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند باید با سن او نیز مطابقت داشته باشد، اضافه کرد: بسته به سن افراد میزان مواد دریافتی و پروتئین‌های فرد متفاوت است و در دوران نوجوانی و جوانی میزان مواد پروتئینی افزایش و در دوران سالمندی میزان مواد پروتئینی کاهش پیداکرده و میزان سبزی‌ها افزایش می‌یابد.

وی رژیم غذایی را در ایجاد نشاط و شادابی مهم دانسته و افزود: تأمین میزان کالری موردنیاز بدن می‌تواند فرد را برای زندگی سالم آماده کند و عملکرد افراد را در طول روز افزایش دهد.

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

آبان 1398
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930