یزان سزارین در ایران سه برابر جهان است

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به کاهش قابل تامل استفاده از سزارین در کشور در خلال پنج سال گذشته، میانگین جهانی سزارین را ۱۵ درصد از کل زایمانها عنوان کرده و این آمار را در ایران ۴۵ درصد عنوان کرد.‎

میزان سزارین در ایران سه برابر جهان است

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به کاهش قابل تامل استفاده از سزارین در کشور در خلال پنج سال گذشته، میانگین جهانی سزارین را ۱۵ درصد از کل زایمانها عنوان کرده و این آمار را در ایران ۴۵ درصد عنوان کرد.‎

 سزارین نوعی زایمان غیرطبیعی است که در گذشته، درصورت بروز مشکل برای مادر و عدم امکان زایمان طبیعی انجام می‌شد. امروزه درخواست زایمان سزارین، به‌خصوص در بین مادران ایرانی، افزایش یافته است. پس بهتر است مادران با آگاهی بیشتری انتخاب خود را انجام دهند.

 

عمل سزارین به دنیا آوردن کودک از طریق عمل جراحی شکم و رحم مادر است. در برخی از موارد، عمل سزارین از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی می‌شود، اما گاهی شرایط به شکلی پیش می‌رود که پزشکان مجبور به انجام این عمل برای به دنیا آوردن کودک می‌شوند.

 

دکتر شهلا خسروی روز چهارشنبه در حاشیه "همایش ملی مامایی و سلامت زنان" در گفت وگو با خبرنگاران در مشهد به تداوم فعالیتهای وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین در ایران از سال ۱۳۹۳ تاکنون اشاره و بیان کرد: متخصصان زنان و زایمان و ماماها در این چارچوب با برپایی کلاسهای آمادگی برای زایمان طبیعی، نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.


وی افزود: میانگین کل موارد سزارین در بیمارستانها و زایشگاههای بخشهای دولتی و خصوصی تا سال ۱۳۹۳ در ایران ۵۷ درصد بود اما با اقدامات صورت گرفته از آن سال تاکنون این رقم به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

 

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی ادامه داد: حتی در برخی از مناطق کشور همچون حوزه جغرافیایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی میزان سزارین زنان باردار به ۴۲ درصد رسیده است.


وی شاخص طبیعی سزارین را در جهان ۱۵ درصد از کل زایمانها ذکر و بیان کرد: نگرش غلط نسبت به انجام بی‌رویه و پذیرش سزارین در ایران باید اصلاح شود. پیش از این در برخی بیمارستانهای خصوصی کشور میزان سزارین ۱۰۰ درصد از کل زایمانها را شامل می‌شد.


دکتر خسروی در ادامه به راه‌اندازی و فعالیت دو هزار "اتاق تک نفره زایمان طبیعی" موسوم به "ال.دی.آر" در سطح کشور اشاره و بیان کرد: این اتاقهای زایمان یکی از بزرگترین اقدامات حوزه مامایی در ایران است که با هزینه‌ای افزون بر ۴۲۰ میلیارد ریال ساخته شده‌اند.


وی در ادامه گفت: بر اساس آمار موجود هم‌اینک ۴۸ هزار دانش‌آموخته مامایی مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در ایران وجود دارند. ۳۳ هزار ماما از این تعداد در بخش دولتی و بقیه آنها در بخش‌ خصوصی فعالیت می‌کنند.

 

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی افزود: این ماماها در بخشهای مختلف شامل حوزه بهداشت اعم از مراکز جامع سلامت و پایگاههای بهداشتی، مراکز بهداشتی روستایی، حضور در برنامه پزشک خانواده، بیمارستان‌ها و زایشگاهها و همچنین در بخش آموزش مشغول کار و فعالیت تخصصی در حوزه زنان و زایمان هستند. همچنین ۸۰۰ ماما به عنوان عضو هیات علمی دانشگاهها فعالیت دارند.

 

وی همچنین فقدان پوشش بیمه‌ای برای بیمارانی که توسط ماماها معاینه می‌شوند یکی از چالشهای شغلی این گروه عنوان و بیان کرد: ارائه خدمات بیمه درمانی برای نسخه‌های ماماها مصوبه هیات دولت است.

 

دکتر خسروی گفت: تلاش به منظور رفع چالش فقدان پوشش بیمه برای فعالیت ماماها، از طریق مذاکره با سازمانهای بیمه‌گذار در حال انجام است.

منبع قطره

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اسفند 1402
س چ پ ج ش ی د
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران