مادران باردار چاق، پسرانی با ضریب هوشی پایین تر خواهند داشت

چاقی مادر در دوران بارداری بر مسیر رشد و نمو فرزند پسر در سال های آتی تاثیر دارد

 

مادران باردار چاق، پسرانی با ضریب هوشی پایین تر خواهند داشت

 چاقی مادر در دوران بارداری بر مسیر رشد و نمو فرزند پسر در سال های آتی تاثیر دارد

، محققان علوم پزشکی در دانشگاه تکزاس در آستین اعلام کردند رشد و نمو و ضریب هوشی در پسرانی که مادرانشان در دوران بارداری، چاق بوده اند مختل می‌شود.
محققان آمریکایی می‌گویند چاقی مادر در دوران بارداری بر مسیر رشد و نمو فرزند پسر در سال‌های آتی تاثیر دارد و مهارت‌های حرکتی را در پسران پیش دبستانی و ضریب هوشی را در پسران دوران راهنمایی تخریب می‌کند.
گروهی از محققان تغذیه و پژوهشگران سلامت محیط در دانشگاه تکزاس در آستین و دانشگاه کلمبیا دریافتند که تفاوت‌های بین این فرزندان پسر، با پسرانی که مادران چاق ندارند، قابل ملاحظه است. محققان تعداد ۳۶۸ مادر و کودکان آن‌ها را که از نظر اقتصادی و اجتماعی، شبیه بودند مطالعه کردند و آن‌ها را در دوران بارداری مادر، در سن سه و سپس در سن هفت سالگی، مورد بررسی دوباره قرار دادند.
محققان در سن هفت سالگی کودکان دریافتند آنانی که مادرانشان در دوران بارداری چاق بودند به میزان ۵ نمره یا بیشتر، نسبت به دیگر همسالان خود دچار نقصان ضریب هوشی هستند.
دکتر الیزابت وایدن استادیار دانشگاه تکزاس می‌گوید در واقع این بررسی نشان می‌دهد که چاقی مادر باردار، بر وضعیت مغزی کودکان در سنین پیش دبستانی و نیز در سنین دوره راهنمای، تاثیر منفی می‌گذارد.
عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست. افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.
محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است. برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می‌کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آن‌ها افزایش نیافته است. باید گفت که چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است. کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می‌دهد، امری اجتناب ناپذیر است.
در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می‌یابد. در این حالت اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است؛ بنابراین تولید انرژی کاهش می‌یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.

منبع سایت قطره

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

اردیبهشت 1403
ش ی د س چ پ ج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران