ویروس کرونا چه زمانی پایان خواهد یافت؟

باشگاه خبرنگاران جوان: ویروس کرونا که از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرده به دلیل شیوع بالای این ویروس هم اکنون اکثر کشور‌های جهان درگیر این ویروس هستند

ویروس کرونا چه زمانی پایان خواهد یافت؟

باشگاه خبرنگاران جوان: ویروس کرونا که از شهر ووهان چین شیوع پیدا کرده به دلیل شیوع بالای این ویروس هم اکنون اکثر کشور‌های جهان درگیر این ویروس هستند.

تنها سه پایان محتمل برای ویروس کرونا وجود دارد: اولین احتمال اینکه شیوع آن به وسیله رعایت اصول بهداشت عمومی کنترل شده و از بین برود (مانند بیماری سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد)، یک نوع واکسن برای درمان آن ساخته شود و یا مانند آنفولانزای فصلی، کرونا به بخشی از زندگی مردم تبدیل شود.

به گفته متخصصین، حالت سوم محتمل‌ترین پیش‌بینی برای آینده این ویروس می‌باشد و احتمالا ویروس کرونا هیچ موقع به‌صورت کامل از بین نخواهد رفت.
شیوع ویروس کرونا هیچ وقت تمام شدنی نیست

با توجه به نتایج تحقیقات به دست آمده توسط محققان مرکز سلامت جهانی، هر بیمار مبتلا به ویروس کرونا به طور میانگین بیماری را به ۱ تا ۳ نفر انتقال می‌دهد.

آمش آدالجا متخصص بیماری‌های مسری مرکز سلامت جانز هاپکینز شیوع این بیماری را در دسته بیماری‌های مسری پایدار قرار می‌دهد و می­‌گوید: ما در حال حاضر در ابتدای شیوع یک بیماری همه‌گیر خفیف هستیم.
کرونا نمی‌میرد بلکه فصلی و خفیف می‌شود

اگر قرار باشد ویروس کرونا از بین نرود، احتمالاً تبدیل به یک بیماری مانند آنفولانزا‌های فصلی خواهد شد. به این معنا که در زمستان شاهد گسترش آن و در فصول گرم شاید کاهش میزان ابتلا به این ویروس خواهیم بود.

آدالجا می­‌گوید: اگر به مسیر گسترش ویروس و نحوه شیوع آن و همه‌گیر شدن آن در فصل سرد دقت کنیم، می‌توانیم انتظار فصلی شدن آن را داشته باشیم. چراکه سایر گونه‌­های کرونا نیز فصلی بوده و با تغییر فصول میزان ابتلا به آن تغییر می‌کند.

او افزود: علت افزایش شیوع آنفولانزا در فصول سرد، کمک کردن هوای سرد به تشکیل یک لایه ژل مانند محافظ به دور ویروس است که ماندگاری آن را در هوا افزایش می‌دهد.

آدالجا گفت: این لایه محافظ ویروس را در مسیر انتقال از بدن یک فرد به فرد دیگر محافظت می‌کند.

به گفته آماندا سیمانک استاد دانشگاه ویسکانسین، ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک بیشتر دوام می‌آورد.

او اعتقاد دارد که، برخلاف آنفولانزا به نظر نمی‌رسد که کرونا در تمام فصول جهش داشته باشد. ژن ویروس آنفولانزا در طی فرایندی به نام رانش پادژن تغییر پیدا می‌کند و هر جهش کوچک در ویروس باعث رشد آن می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی ما را مجبور به واکنش می‌کند.
ساخت واکسن توسط شرکت‌های داروسازی

مورس و آدالجا هردو بر اهمیت ساخت واکسن برای کنترل کامل کوید_۱۹ تأکید دارند.

مورس در خصوص ساخت واکسن کوید_۱۹، گفت: فعالیت در راستای بهداشت عمومی راهی برای جلوگیری از گسترش بیماری در کوتاه مدت می‌باشد تا بتوان واکسنی برای آن یافت.

او ادامه داد: پنج شرکت داروسازی برجسته دنیا، برنامه خود برای تحقیق و گسترش راه‌‌حل‌‌های درمانی این ویروس جدید را اعلام کرده‌اند.

مورس ادامه داد: برخی از آنها مشغول ساخت واکسن با استفاده از کد ژنتیکی کرونا می‌باشند و شرکت‌های دیگر نیز مشغول بررسی داروهای موجود برای بررسی درمانی آنها برروی کرونا هستند.

این استاد دانشگاه کلمبیا افزود: وارد کردن یک واکسن به بازار از نظر تاریخی همواره کاری دشوار و زمان‌بر بوده است، برای مثال ساخت واکسن ابولا ۲۰ سال زمان برد.

اما آنتونی فائوکی، رییس مرکز سلامت در برابر بیماری‌های مسری می‌گوید که این سازمان با همکاری شرکت مدرنا، در حال ساخت سریع یک واکسن می­باشد.

مورس ادامه داد: معرفی یک واکسن، باعث کاهش تعداد افراد مستعد دریافت ویروس می‌شود.
محققان انگلیسی معتقدند پیشگیری بهترین راه پایان دادن به کروناست

همچنین محققان انگلیسی مدل‌های مختلف شیوع و پراکندگی ویروس کرونا را در کشور خود بررسی کردند و به سناریو‌های مختلفی رسیدند.

حالت اول این است اگر کشوری مثل انگلیس اقدامی برای مقابله با ویروس کرونا نداشته باشد ویروس با سرعت و حجم بالایی پخش می‌شود.

حالت دوم این است که اگر برنامه‌هایی مثل دورکاری، تعطیلی مدارس، رویداد‌های ورزشی و هنری به مدت ۴ هفته انجام شود شیوع این ویروس کاهش می‌یابد.

حالت سوم اگر برنامه‌های پیشگیرانه ۸ هفته اجرایی شود پیک بیماری نصف می‌شود و قبل از پاییز از بین می‌رود.

حالت چهارم اگر برنامه سختگیرانه‌ای مثل قرنطینه و تعطیلی کامل اجرا شود گسترش بیماری به شدت کم می‌شود، اما کرونا دوباره برمی‌گردد.
به نظر می‌رسد فاصله پیشگیرانه به مدت ۸ هفته بهترین گزینه برای کاهش هزینه‌های مقابله با ویروس کروناست.

قطره

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران