درباره داروی ضدبارداری لوونورژسترل بیشتر بخوانید

لوونورژسترل یک داروی ضدبارداری اورژانسی است که جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده شده و هرگز نباید به‌عنوان یک روش معمول در پیشگیری مصرف شود.

 

درباره داروی ضدبارداری لوونورژسترل بیشتر بخوانید
لوونورژسترل یک داروی ضدبارداری اورژانسی است که جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده شده و هرگز نباید به‌عنوان یک روش معمول در پیشگیری مصرف شود.

به گزارش بهداشت نیوز:  لوونورژسترل قرصی است که به‌عنوان یک داروی اورژانسی جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته توسط خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگز نباید از آن به‌عنوان یک روش معمول کنترل بارداری استفاده شود.

این دارو با جلوگیری از آزاد شدن تخمک در چرخه قاعدگی عمل کرده و همچنین باعث می‌شود مخاط موجود در گردنه رحم ضخیم‌تر شده و از رسیدن اسپرم به تخمک و انجام عمل لقاح جلوگیری کند.

نکته قابل توجه در ارتباط با این دارو این است که لوونورژسترل در صورتی‌که بارداری اتفاق افتاده باشد نمی‌تواند آن را متوقف کند و همچنین نمی‌تواند به‌عنوان عاملی برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی همچون ایدز یا سوزاک باشد.

نحوه استفاده از قرص لوونورژسترل چگونه است؟

رعایت مواردی در مصرف این قرص حائز اهمیت است که می‌تواند اثربخشی آن بیشتر کند:

احتمال موفقیت این دارو تا ۷۲ ساعت پس از ارتباط جنسی است و در این بازه زمانی هر چه زودتر مصرف شود اثرپذیری آن بیشتر است.

در صورتی‌که پس از مصرف در ۲ ساعت اولیه فرد استفراغ کرد باید در اسرع وقت مجدد دارو را مصرف کند.

بعد از مصرف این دارو زمان عادت ماهیانه و میزان خونریزی تغییر می‌کند.

عوارض جانبی لوونورژسترل چیست؟

حالت تهوع یا استفراغ، درد شکم، خستگی، سرگیجه، تغییر در خونریزی رحم، حساسیت سینه، سردرد، درد شدید معده (به خصوص ۳ تا ۵ هفته پس از مصرف)، اختلالات تنفسی و .... بخشی از عوارض جانبی شایع این دارو است.

مواردی که در مصرف لوونورژسترل باید رعایت شود

این داروی ضدبارداری به‌عنوان قرص اورژانسی توصیه شده و نمی‌تواند به‌عنوان یک داروی جلوگیری‌کننده از بارداری به‌صورت مداوم استفاده شود.

مصرف لوونورژسترول بیشتر از یک‌بار در یک دوره قاعدگی توصیه نمی‌شود.

در صورت احساس هرگونه درد در قسمت‌های پایینی شکم یا هر گونه خونریزی غیرطبیعی در هفته‌های بعد از مصرف این دارو، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد چون می‌‌تواند علامت بارداری خارج رحم باشد.

تداخلات دارویی لوونورژسترل چیست؟

مصرف همزمان این دارو با کاربامازپین، گریزئوفولوین، فنی‌توئین، فنوباربیتال، پریمیدون و به خصوص ریفامپین باعث کاهش اثر بخشی لوونورژسترل می‌شوند.

منبع: آنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران