راه غلبه بر ترس از زایمان

ترس از زایمان در بیشتر زنان، مخصوصا آنان که برای بار اول زایمان می‌کنند وجود دارد و به جنبه‌های مختلفی از فرایند زایمان بازمی‌گردد. برای غلبه بر ترس از زایمان راهکارهایی چون صحبت با پزشک یا مشاور، یادگیری تکنیک‌های آرام سازی و افزایش آگاهی در مورد زایمان وجود دارد.

راه غلبه بر ترس از زایمان

ترس از زایمان در بیشتر زنان، مخصوصا آنان که برای بار اول زایمان می‌کنند وجود دارد و به جنبه‌های مختلفی از فرایند زایمان بازمی‌گردد. برای غلبه بر ترس از زایمان راهکارهایی چون صحبت با پزشک یا مشاور، یادگیری تکنیک‌های آرام سازی و افزایش آگاهی در مورد زایمان وجود دارد.
نشانه‌های ترس از زایمان چیست؟
ترس از بارداری و زایمان، نوع خاصی از فوبیاست که طی یک اختلال اضطراب، فرد درباره یک موقعیت یا شی‌ء دچار ترسی غیرمنطقی و بی‌دلیل می‌شود. از نشانه‌های ترس از بارداری و زایمان طبیعی می‌توان به اختلالات خواب، حملات پانیک یا وحشت‌زدگی، کابوس و دوری گزینی اشاره کرد. نشانه‌های دیگر این ترس به شرح زیر هستند:
- دچار شدن به احساس ترس حتی با فکر کردن به بارداری و زایمان؛
- اضطراب و افسردگی؛
- ترس از مرده به دنیا آمدن نوزاد، تولد نوزاد با نقص‌های مادرزادی، مرگ مادر و…؛
- اصرار شدید بر زایمان سزارین.
برخی از زنان، به‌خاطر ترسی که از زایمان و بارداری دارند، از فعالیت‌های جنسی هم پرهیز می‌کنند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. از این میان، زنانی که از زایمان وحشت دارند، در هنگام بارداری اصرار به استفاده از عمل سزارین دارند یا در هنگام زایمان دچار تروما یا ضربه روانی می‌شوند و حتی در مواردی با نوزاد خود ارتباط خوبی برقرار نخواهند کرد.
جالب است بدانید که احتمال دارد مردان هم به ترس از زایمان دچار شوند. محققان دریافته‌اند که این دسته از مردان به‌شدت دچار نگرانی بابت سلامت و ایمنی نوزاد و مادرش هستند. توکوفوبیا به‌واسطۀ نگرانی‌هایی درباره زایمان کردن، تصمیم گیری، مشکلات مالی، روش‌های درمانی پزشکی، دغدغه‌های سرپرستی و رسیدگی به نوزاد و… به وجود می‌آیند.
  نشانه‌های ترس از زایمان
علل دچار شدن به توکوفوبیا یا ترس از زایمان
عوامل مختلفی وجود دارند ک باعث شدت یافتن ترس مادر از زایمان شده و توکوفوبیا را به وجود آورده است . از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- برخی تغییرات هورمونی در بدن که باعث می‌شود فرد توان کم‌تری برای تحمل اضطراب داشته باشد، می تواند دلیلی بر ترس از زایمان در زنان باشد.
- شنیدن داستان‌ها و تجربیاتی از بستگان و آشنایان نزدیک در مورد تجربه زایمان‌های بسیار دردناک و آسیب‌زا هم از عوامل ترس از زایمان در زنان می باشد.
- مبتلا بودن به فوبیاها و ترس‌های دیگری در ارتباط با موقعیت‌های پزشکی. مثل ترس از خون، آمپول و ترس از مرگ.
- سن بسیار کم مادران و قرار داشتن در جایگاه اجتماعی پایین از جمله عوامل خطری محسوب می‌شوند که آسیب پذیری روانی مادران را بیشتر کرده و می‌توانند در شدت یافتن ترس از زایمان نیز تأثیرگذار باشند.
- عزت نفس پایین، تجربه تروماها و رویدادهای آسیب‌زا در دوران کودکی و داشتن تجربۀ مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن و ابتلا به برخی اختلالات روانپزشکی مانند اضطراب و افسردگی از جمله عوامل روان شناختی هستند که می‌توانند در ترس از زایمان مؤثر باشند.
گاهی ممکن است ترس از این به وجود بیاید که زایمان به‌شکلی امن و آرام پیش نرود و عوارض و مشکلاتی مانند پره اکلامپسی یا مرگ برای فرد را به وجود آورد و همین عاملی برای ایجاد ترس در فرد شود.
  علل ترس از زایمان
راهکارهای غلبه بر ترس از زایمان:
بهترین راه از عهده زایمان برآمدن این است که یاد بگیرید از آن نترسید. ممکن است برخی زایمان ها دشوار و گاهی همراه با صدمه باشند.
اما راههای زیادی برای کنترل درد وجود دارد شما نیز مانند بسیاری از خانم های باردار آن را سپری می کنید و در انتهای روز کودک خود را بغل می گیرید. آنچه اکنون به آن نیاز دارید راهکارهایی برای از بین بردن ترس است.
علت ترس خود را پیدا کنید . مثلا اگر سابقه پزشکی سقط جنین یا مرده زایی ، زایمان دشوار بهتر است اطلاعاتی در مورد زایمان به دست آورید و اطمینان حاصل کنید که بارداریتان به خوبی پیش می رود.
نگرانی های خود در مورد زایمان ، سزارین و سلامت نوزاد را یادداشت کنید.
این افکار ترسناک را با پزشکتان مطرح کنید که وی میتواند توصیه هایی برای غلبه بر آنها به شما بدهد.
با یک روان درمانگر صحبت کنید. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که به دلیل ترس شدید از زایمان با یک روان درمانگر صحبت می کنند ممکن است نسبت به کسانی که به دنبال درمان ترس خود نبوده اند زایمان کوتاه تری داشته باشند و کمتر به سزارین نیاز پیدا کنند.
در نهایت این افکار منفی را مهار کنی. از تماشای برنامه های ترسناک تلویزیونی که در مورد زایمان است اجتناب کنید.
اگر دوستان شما بخواهند از دردهای زایمان خود بگویند از آنها بخواهید موضوع بحث را عوض کنند. مهارت های آرام سازی را فرا بگیرید و در طی چند هفته پیش از زایمان آنها را تمرین کنید.
گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران