دوران بارداری خوب با "ورزش و تغذیه مناسب"

ایسنا/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این که دوران بارداری در زنان یک دوره پر تنش محسوب می شود، گفت: زنان باردار با اصلاح سبک زندگی از طریق اصلاح سبک عادات غذایی و آگاهی از فعالیت ورزشی در دوران بارداری می توانند یک دوره بارداری خوب با افزایش ایمنی بدن، کاهش درد هنگام زایمان، عزت نفس و کاهش استرس و افسردگی را تجربه کنند.

دوران بارداری خوب با "ورزش و تغذیه مناسب"

ایسنا/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این که دوران بارداری در زنان یک دوره پر تنش محسوب می شود، گفت: زنان باردار با اصلاح سبک زندگی از طریق اصلاح سبک عادات غذایی و آگاهی از فعالیت ورزشی در دوران بارداری می توانند یک دوره بارداری خوب با افزایش ایمنی بدن، کاهش درد هنگام زایمان، عزت نفس و کاهش استرس و افسردگی را تجربه کنند.

دکتر حامد رضایی‌نسب در گفت و گو با ایسنا، در خصوص فعالیت ورزشی و تغذیه زنان در دوره بارداری، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان باردار دارای اضافه وزن هستند و این آمار در ایران نزدیک به ۳۵ درصد است. پس اگر زنان پیش از بارداری یا در دوران بارداری دچار اضافه وزن شوند، دچار اختلالاتی خواهند شد که اولین اثر منفی اضافه وزن در این دوران، مرگ و میری مربوط به مادر و جنین است.

وی با بیان این که اضافه وزن ممکن است مشکلات قلبی عروقی را برای یک زن باردار در بر داشته باشد، گفت: همچنین دیابت بارداری بین زنان باردار که دارای اضافه وزن هستند، شایع است که آمار نشان می دهد این بیماری پس از بارداری نیز تداوم خواهد داشت و به مرور زمان، فرد به دیابت نوع ۲ دچار خواهد شد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: فشار خون بالا، پره اکلامپسی - اختلال خطرناک در فشار خون، کارکرد کلیه و دستگاه عصبی مرکزی است که ممکن است از هفته بیستم بارداری تا هفت روز پس از زایمان رخ دهد- و اختلال در حالت ظاهری و  ساختار بدنی زن باردار نیز از دیگر اثرات منفی اضافه وزن در یک زن باردار به شمار می روند.

وی با بیان این که همچنین چاقی مادر می تواند ناهنجاری های مادرزادی، عصبی و قلبی را برای نوزاد به دنبال داشته باشد، افزود: آن چه باید به عنوان یک اصل تاثیرگذار در کاهش اضافه وزن در زنان باردار بپذیریم، "افزایش بهبود فعالیت حرکتی" و "تغذیه سالم و مناسب مادر" در دوران بارداری است.

رضایی نسب عنوان کرد: زنان باردار باید سبک زندگی خود را در راستای سبک زندگی سالم که شامل تغذیه مناسب و علمی است، تغییر دهند؛ افزایش وزن در زنان باردار ناشی از عدم تعادل بین انرژی دریافتی و مصرفی است، ضمن این که باید این مهم را نیز مدنظر داشت که آگاهی و نگرش زنان باردار نسبت به اصول تغذیه، پایین است. پس این مادران ابتدا باید دانش تغذیه ای خود را بالا برده و عادات غذایی غلط در دوران بارداری را نیز اصلاح کنند. اما آن چه در راستای تغذیه می تواند به زنان باردار کمک کند و برای کنترل وزن و همچنین سلامتی آن ها و جنین اهمیت دارد، استفاده از مواد غذایی مفید از جمله موادی است که به دریافت خوبِ کلسیم کمک کنند زیرا همین کلسیم به شکل گیری  استخوان ها و دندان های جنین کمک می کند. همچنین زنان باردار باید مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه جات را در اولویت غذایی خود قرار دهند.

وی گفت: مصرف غلات و فیبرهای مهم که حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند و همچنین مصرف چربی های غیر اشباع، کربوهیدرات های ارگانیک با شاخص قندی پایین و مواد غذایی حاوی آهن از دیگر مواردی است که باید در لیست تغذیه ای یک زن باردار قرار بگیرند.

عضو خوزستانی بنیاد ملی نخبگان کشور همچنین بیان کرد: زنان باردار باید از مصرف مشروبات الکی، استعمال سیگار و مواد مخدر دوری کنند. ضمن این که یک مادر باردار باید از موادی که دارای کافئین بالا هستند نیز کمتر استفاده کند تا در دوران بارداری دچار اختلال نشود.

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی از حالت کم تحرک به حالت تحرک بالا در زنان باردار نیز عنوان کرد: یک نگرش اشتباه در کشورهای توسعه نیافته و در حال  توسعه وجود دارد که زنان باردار را از نظر تفکر و دیدگاه به سمتی هدایت کرده است که دوران بارداری را کم تحرک تجربه می کنند و این زنان نیز دوران کم تحرک را ترجیح می دهند، در حالی که یک تفکر بسیار اشتباه و دیدگاه غیرعلمی است.

رضایی نسب افزود: باید طرز تفکر در خصوص کم تحرکی در دوران بارداری را در زنان تغییر دهیم و آگاهی آن ها را در زمینه فواید و اثرات مفید ورزش در این دوره را افزایش دهیم. زنان باردار باید آگاه شوند که فعالیت ورزشی در دوران بارداری نه تنها مشکلی برای آن ها ایجاد نمی کند، بلکه دارای فواید مهمی است. پس نباید از تحرک و ورزش به عنوان یک مورد ترس آور و استرس زا در دوران بارداری یاد شود.

وی بیان کرد: زنان در دوران بارداری باید فعالیت ورزشی را با نظر پزشک خود و متناسب با شرایطی که دارند، انجام دهند. تقریبا در شش ماه اول بارداری، شدت فعالیت حرکتی باید در حد متوسط باشد و زنان باردار می توانند به آب درمانی، تمرینات در آب، تمرینات هوازی کم خطر و تمریناتی که به سرعت گردش خون در اندام ها کمک می کنند، بپردازند. ورزش می تواند از ابتلا به واریس در دوران بارداری، مشکلات قلبی عروقی، فشار خون، دیبات بارداری و از همه مهمتر از عارضه و اختلال پره اکلامپسی جلوگیری کند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که دوران بارداری در زنان یک دوره پر تنش محسوب می شود، عنوان کرد: زنان باردار با اصلاح سبک زندگی از طریق اصلاح سبک عادات غذایی و آگاهی از فعالیت ورزشی در دوران بارداری می توانند یک دوره بارداری خوب با افزایش ایمنی بدن، کاهش درد هنگام زایمان، عزت نفس و کاهش استرس و افسردگی را تجربه کنند.

ایسنا

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

خرداد 1399
پ ج ش ی د س چ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
اپلیکیشن تقویم بارداری و قاعدگی دانلود