آزمایشات غربالگری قبل از تولد

آزمایشات غربالگری قبل از تولد یک اصطلاح کلی است که شامل انواع آزمایشاتی است که پزشک ممکن است به شما توصیه کند در طول بارداری انجام دهید.

آزمایشات غربالگری قبل از تولد یک اصطلاح کلی است که شامل انواع آزمایشاتی است که پزشک ممکن است به شما توصیه کند در طول بارداری انجام دهید.

برخی از آزمایشات غربالگری قبل از تولد برای تعیین این که آیا کودک احتمالاً دارای شرایط خاص سلامتی یا ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون است، انجام می شود.

احتمالا پزشک در اولین ملاقات این آزمایشات را به شما معرفی می کند، زیرا بیشتر آن ها در سه ماهه اول و دوم انجام می شود.

این نوع آزمایش غربالگری فقط می تواند خطر یا احتمال وجود یک شرایط خاص را بررسی کند و به طور قطعی تایید کننده وجود یا عدم وجود ناهنجاری نیست. این آزمایشات غیر تهاجمی بوده و انجام آن به همه توصیه می شود.

هنگامی که نتایج مثبت است، آزمایشات تشخیصی بیشتر (که برخی از آن ها ممکن است تهاجمی تر باشند) می تواند پاسخ های قطعی تری را به شما و پزشک ارائه دهد.

سایر آزمایشات غربالگری قبل از زایمان روش های معمولی است که به دنبال مسائل بهداشتی که ممکن است شما، بارداری یا کودک شما را تحت تأثیر قرار دهد، درخواست می شود. یک نمونه از این آزمایش ها، آزمایش تحمل گلوکز است که دیابت بارداری را بررسی می کند که اتفاقاً قابل کنترل است.

به افراد بارداری که خطر بیشتری برای داشتن فرزند با شرایط خاص دارند، معمولاً آزمایشات غربالگری اضافی ارائه می شود. به عنوان مثال اگر در مناطقی زندگی کرده اید که سل فراگیر است، ممکن است پزشک آزمایش پوستی سل را تجویز کند.

 

آزمایش غربالگری قبل از تولد چه زمانی انجام می شود؟

آزمایش های غربالگری سه ماهه اول ممکن است از 10 هفته آغاز شود. این تست ها معمولاً شامل آزمایش خون و سونوگرافی هستند. آن ها رشد کلی کودک شما را آزمایش می کنند و بررسی می کنند که آیا کودک شما در معرض بیماری های ژنتیکی مانند سندرم داون قرار دارد یا خیر.

آن ها همچنین کودک شما را از نظر ناهنجاری های قلبی، فیبروز کیستیک و سایر نگرانی های مربوط به رشد بررسی می کنند.

برخی آزمایشات غربالگری فوق العاده زودرس همچنین می توانند جنسیت کودک شما را تعیین کنند. به طور خاص، آزمایش خونی که می تواند به شما بگوید آیا شما یک پسر یا دختر دارید، آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) است.

خون گیری NIPT در همه مطب های پزشکی در دسترس نیست و ممکن است ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما بسته به سن و سایر عوامل خطر، آن را ارائه نکند. اما اگر به این گزینه علاقه مند هستید، حتماً بپرسید!

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم ممکن است بین هفته های 14 تا 18 باشد. این تست شامل آزمایش خون است و بررسی می کند که آیا شما در معرض خطر داشتن فرزند با سندرم داون یا نقص لوله عصبی هستید یا خیر.

سونوگرافی آنومالی که به تکنسین ها یا پزشکان اجازه می دهد تا با دقت به آناتومی کودک نگاه کنند، معمولاً بین هفته های 18 تا 22 انجام می شود.

اگر هر یک از این آزمایشات غربالگری نتایج غیرطبیعی را نشان دهد، ممکن است نیازمند پیگیری یا انجام آزمایش های تشخیصی تکمیلی باشید که اطلاعات دقیق تری در مورد کودک شما به پزشک می دهند.

آزمایشات غربالگری سه ماهه اول

سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک در رحم استفاده می شود.

این آزمایش برای تعیین اندازه و موقعیت کودک شما و یافتن هرگونه ناهنجاری احتمالی در ساختار استخوان ها و اندام های در حال رشد کودک استفاده می شود.

سونوگرافی خاصی به نام سونوگرافی NT بین هفته های یازدهم و چهاردهم بارداری انجام می شود. این سونوگرافی تجمع مایعات را در پشت گردن کودک شما بررسی می کند.

وقتی مایعات بیش از حد طبیعی باشد، این بدان معنی است که خطر ابتلا به سندرم داون بیشتر است، اما قطعی نیست.

آزمایشات اولیه خون

در طی سه ماهه اول پزشک آزمایش غربالگری مرحله اول را تجویز می کند.

از این آزمایشات برای اندازه گیری سطح برخی مواد در خون شما استفاده می شود. یعنی پروتئین پلاسما-A مرتبط با بارداری و هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی.

سطوح غیرطبیعی هر یک به معنی خطر بالاتر ناهنجاری کروموزومی است.

در اولین ویزیت قبل از تولد، ممکن است برای شما آزمایش خون درخواست شود. در این آزمایش بررسی می شود که آیا شما در برابر سرخجه ایمن شده اید. همچنین از نظر کم خونی و ابتلا به بیماری هایی مثل سیفلیس، هپاتیت B و HIV بررسی می شوید.

همچنین برای بررسی گروه خونی و فاکتور Rh شما از آزمایش خون استفاده می شود که سازگاری Rh شما با کودک در حال رشد را تعیین می کند. شما می توانید Rh مثبت یا Rh منفی باشید.

اکثر افراد Rh مثبت هستند. اما اگر Rh منفی باشید، بدن شما آنتی بادی تولید می کند که در حاملگی بعدی تأثیر می گذارد.

وقتی ناسازگاری Rh وجود دارد، به اکثر زنان در 28 هفته و چند روز پس از زایمان، گلوبولین ایمنی Rh تزریق می شود.

ناسازگاری در صورتی اتفاق می افتد که یک زن Rh منفی داشته باشد و کودک او Rh مثبت باشد. اگر زن Rh منفی باشد و نوزادش مثبت باشد، به تزریق نیاز دارد. ولی اگر کودک او Rh منفی باشد، نیازی نیست.

توجه: هیچ راه غیر تهاجمی برای تعیین گروه خونی کودک شما تا قبل از تولد وجود ندارد.

 

نمونه برداری از پرزهای جفتی

نمونه گیری پرزهای کوریونی (CVS) یک آزمایش غربالگری تهاجمی است که شامل برداشتن تکه کوچکی از بافت جفت است. پزشک شما ممکن است این آزمایش را به دنبال نتایج غیر طبیعی حاصل از آزمایش غیرتهاجمی قبلی انجام دهد.

این تست معمولاً بین هفته های 10 و 12 انجام می شود و برای آزمایش ناهنجاری های کروموزومی، مانند سندرم داون، و شرایط ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک استفاده می شود.

دو نوع CVS وجود دارد. یک نوع آزمایش از طریق شکم که به آن آزمایش ترانس شکمی گفته می شود و یک نوع آزمایش از طریق دهانه رحم که آزمایش ترانس دهانه رحم نامیده می شود.

آزمایش برخی از عوارض جانبی مانند گرفتگی یا لکه بینی را به همراه دارد. همچنین کمی خطر برای سقط جنین وجود دارد. این یک آزمون اختیاری است یعنی اگر نمی خواهید مجبور به انجام آن نیستید.

تست های غربالگری سه ماهه دوم

سونوگرافی

در طی سه ماهه دوم، از سونوگرافی دقیق تری که اغلب به آن آنومالی اسکن جنین گفته می شود، برای ارزیابی دقیق کودک از سر تا پا برای هر گونه مشکل رشد استفاده می شود.

آزمایش خون

آزمایش غربالگری کواد مارکر یک آزمایش خون است که در سه ماهه دوم انجام می شود. این تست می تواند به پزشک شما کمک کند تا در صورت افزایش خطر حمل کودکی با سندرم داون، نقص لوله عصبی و ناهنجاری های دیواره شکم، مورد را به شما گوشزد کند. این تست چهار پروتئین جنین را اندازه گیری می کند.

دقت تشخیص آن برای سندرم داون و سایر موارد کمتر از آزمایش غربالگری مرحله اول و دوم است.

غربالگری گلوکز

آزمایش غربالگری گلوکز، دیابت بارداری را بررسی می کند. بیماری که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود. معمولاً موقتی است و پس از زایمان برطرف می شود.

این آزمایش غربالگری گلوکز برای همه کاملاً استاندارد است، چه شما در معرض خطر بالایی باشید یا نه. توجه داشته باشید: حتی اگر قبل از بارداری دیابت نداشته باشید، می توانید به دیابت بارداری مبتلا شوید.

دیابت بارداری می تواند نیاز احتمالی شما به زایمان سزارین را افزایش دهد. زیرا نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری معمولاً بزرگتر متولد می شوند. همچنین ممکن است کودک شما در روزهای پس از زایمان قند خون پایینی داشته باشد.

آمنیوسنتز

در طی آمنیوسنتز، مایع آمنیوتیک را برای آزمایش از رحم شما خارج خواهند کرد. مایع آمنیوتیک در دوران بارداری کودک را احاطه کرده است. این مایع شامل سلول های جنین با همان ترکیب ژنتیکی کودک و همچنین مواد شیمیایی مختلفی است که توسط بدن کودک تولید می شود.

آزمایش آمنیوسنتز برای ناهنجاری های ژنتیکی، مانند سندرم داون و اسپینا بیفیدا انجام می شود. آمنیوسنتز ژنتیکی معمولاً پس از هفته 15 بارداری انجام می شود. در این موارد ممکن است آمنیوسنتز تجویز شود:

  • آزمایش غربالگری نتایج غیر طبیعی را نشان داده
  • شما در حاملگی قبلی دچار ناهنجاری کروموزومی شده اید
  • شما 35 سال یا بیشتر سن دارید
  • شما سابقه خانوادگی یک اختلال ژنتیکی خاص دارید
  • شما یا شریک زندگیتان ناقل شناخته شده یک اختلال ژنتیکی هستید

 

با دکتر خود صحبت کنید

آزمایشات غربالگری قبل از تولد می تواند منبع مهمی از اطلاعات برای افراد باردار باشد. در حالی که بسیاری از این آزمایشات معمول هستند، اما برخی دیگر می توانند یک تصمیم شخصی تر باشند.

اگر مطمئن نیستید که باید تحت غربالگری قرار بگیرید یا احساس اضطراب دارید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین می توانید درخواست کنید که به یک مشاور ژنتیک ارجاع شوید.

مشاور ژنتیک می تواند شما را راهنمایی کرده و از خطرات احتمالی آگاه سازد تا تصمیم بهتری بگیرید. مرکز ژنتیک پزشکی سیتوژنوم در حال حاضر مشاوره ژنتیک تلفنی رایگان در اختیار شما عزیزان قرار داده است تا بتوانید راحت تر با مشاور ارتباط برقرار کنید.

 

میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران