سن:29 وضعیت تاهل:متاهل تعداد فرزند:١ پرسش: سلام خسته نباشيد، نوزاد من الان ٢٢ روزشه و فقط ...

تعداد بازدید : 816
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲

سوال شما

سن:29
وضعیت تاهل:متاهل
تعداد فرزند:١
پرسش:
سلام خسته نباشيد، نوزاد من الان ٢٢ روزشه و فقط شير خودم رو ميخوره .. روزا اكثرا خوابه اما خوابش سبكه و خيلي كم شير ميخوره .. شايد هر دو يا سه ساعت و به مقدار كم .. اما شبا بيداره و مدام شير ميخواد شايد چند ساعت پشت سر هم كه وسط ش خواباي خيلي كوتاه در حد ده دقيقه داره .. به خاطر همين بعد از دوبار كه از هر دو سينه خورد وقتي شير نمياد خيلي گريه ميكنه اگه هم بهش ندم گريه وحشتناكي ميكنه نميدونم واقعا سير نميشه يا چون درد داره با شير خوردن ميخواد اروم شه .. وزن گيري ش خوب بود و وزن موقع تولد ٣٥٠٠ بود و اخرين ويديت كه چهارشنبه بود ٣٩٠٠ شده بود .. موقع دفع باد معده و مدفوع خيلي زور ميزنه و خودش رو ميپيچونه قرمز ميشه و بعضي وقت ها گريه ميكنه .. يكي از چشماشم ترشح داره كه دكتر گفت با چاي بشورم و ماساژ بدم ..
ميشه درباره اين حالت ها پسرم توضيح بديد كه طبيعي يا نه ؟ ممكنه دلپيچه باشه ؟ بهش دارو ميدن ؟ من جوشنده نعناع ميخوردم كه امروز توي نت ديدم موقع شير دهي خوب نيست .. زايمانمم طبيعي بوده . بعضي وقت هم شير بالا مياره .. سكسكه هم ميكنه. بعضي وقت ها گريه ش خيلي وحشتناكه و با هيچي اروم نميشه اما تا سوار ماشين ميشه خوابش ميبره .. و از كجا بفهمم ممكنه به شير يا پروتيين گاوي خساسيت داشته باشه اخه روزي دو تا سه ليوان شير ميخورم . لطفا راهنمايي كنيد .

پاسخ

سلام ،

علایمی که گفتید میتواند مربوط به کولیک نوزادی باشد،درد و بی قراری و گریه های شدید در بچه هایی که مبتلا به کولیک هستند معمولا از بعد از ظهر به بعد بیشتر میشود.

طول گریه نوزاد ممکن است بین 15 دقیقه تا چندین ساعت متغیر باشد. آرام کردن او کار دشواری است.

• همان طور که گریه می کندٰ. ممکن است با دفع گاز و مدفوع نوزاد آرام شود.

• گریه های شدید و منظم بخصوص به هنگام عصر، که بدین سبب “کولیک عصر” نامیده می شود.

• این نوع گریه از حدود 2 هفتگی نوزاد آغاز می شود.

فعلا مصرف لبنیات گاوی و گوشت گاو رو قطع کنید و به شیر دهی ادامه بدید،بهترین جایگزین گوشت بوقلمون و شترمرغ هست

حجم وعده های شیرش رو کم کنید و دفعاتشو افزایش بدید فاصله حدود دو ساعت بین وعده ها مطلوبست

وقتی که آرام هست شکمش را با روغن در جهت عقربه های ساعت به شکل U وارونه، ماساژ بدید دست و روغن نباید سرد  باشد،روی یک حوله تمام بدن یا فقط شکم وی را با استفاده از یک روغن طبیعی یا روغن بچه ماساژ دهید. برای ماساژ شکم، می توانید کمی روغن زیتون روی شکم شیرخوار بریزید و با انگشت شست از اطراف ناف شروع کنید. فرض کنید که می خواهید دوایری را با انگشت رسم کنید و به تدریج که از ناف دور می شوید دوایر بزرگتری را بکشید. دقت کنید که خیلی به شکم کودک فشار نیاورید. این کار را می توانید با خواندن یک لالایی یا شعر و یا گوش دادن به موسیقی آرام نیز انجام دهید.

از خوردن کلم، گل کلم، حبوبات، سیر، کافئین، تخم مرغ، تربچه، پياز و همين‌طور ادويه‌جات و سایر مواد تحریک کننده برای چند روز اجتناب کنید. (اگر گریه کودک پس از ورود دوباره یک غذا مجددا شروع شود، خواهید دانست که این غذا مسؤول ناراحتی کودک است.) آجیل ، بادام زمینی، مركبات، شكلات، گوجه فرنگي، قهوه، غذاهاي دريايي هم ممکن است برای نوزاد ایجاد حساسیت نماید.

مصرف جوشانده‌هاي گياهي حاوي مخلوطي از بابونه، شاه پسند، شيرين بيان، رازيانه و بادرنجبويه توسط مادر گريه را در شيرخواران دچار كوليك كاهش ميدهد. فراموش نكنيد كه در استفاده از داروهاي گياهي به صورت سنتي هميشه خطر آلودگي و عفونت وجود دارد.

مطمئن شوید که حین شیردهی هوا وارد دهان کودک نمی شود.

 هنگام شيرخوردن مواظب باشيد فقط نوك سينه داخل دهان كودك نباشد، بلكه كل هاله سينه در دهان كودك قرار بگيرد، با اين كار هنگام شيرخوردن هواي كمتري وارد معده كودك مي‌شود.

قنداق کردن شل میتواند در آرام کردن کودکتان موثر باشد

گرم کردن شکم با حوله هم کمک کننده است،صدای وسایلی مثل جاروبرقی و سشوار و هواساز کودک را آرام میکند،راه رفتن تند و ماشین سواری بخاطر تکان های ملایم باعث حرکت گاز در روده میشود و با دفع گاز و مدفوع بچه آرام میشود

به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک دارو به بچه ندهید برخی داروها عوارضی مثل توقف تنفس دارند

کولیک معمولا تا ماه چهارم تولد خودبه خود بهبود می یابد

نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال

پاسخ سوالات بر اساس تاریخ پرسش سوال

فروردین 1403
چ پ ج ش ی د س
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
یک زن وبسایت تخصصی بهداشت و سلامت زنان و مادران