چاپ این صفحه

ارتودنسی دندان های پسرم و اطلاعات مفید قبل از ارتودنسی دندون هاتون

تعداد بازدید : 437
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۶/۲۰

اطلاعات مفید که قبل ارتودنسی کودکان باید بدانید

اگر کودک شما دارای دندانهای کج و کوله یا فک ناهمتراز می باشد، به یک بهتر است قبل از 15 سالگی به متخصص ارتودنسی کودکان مراجعه کنید.در ادامه دلایل این موضوع و اصلی ترین سوالاتی که در این رابطه وجود دارد را برای شما از زبان دکتر مهریزی متخصص ارتودنسی و دارای بورد تخصصی آورده ایم. در بخش نظرات نیز میتوانید تمامی سوالات خود را مستقیما با ایشان مطرح کنیدو یا سوالات دیگران را مشاهده کنید.

نمونه ارتودنسی دندان کودکان
در این مقاله سعی داریم سوالاتی که از متخصص دارید را جواب بدهیم و راهنمای خوبی برای والدین کودکان که نیاز به ارتودنسی دارند باشیم.

انواع براکت ارتودنسی 

امروزه تعدادی از تجهیزات در دندانپزشکی استفاده زیادی دارند. اما براکت ها هنوز هم ابزار اصلی برای یکدست کردن دندان ها و درست کردن طرز قرارگیری دندان ها روی همدیگر می باشند. براکت از طریق فشار آوردن به دندان ها و فک عمل می کند تا آنها را به جایگاه مطلوب جابجا کند.
براکت ها مانند گذشته از فلزهای درخشان ساخته نمی شوند. اکنون گزینه های بسیار بیشتری در دسترس هستند. قبلا دندان ها کاملا با بند و فلز پوشانده می شدند. اما امروزه، همه دندان ها به صورت مستقیم به یکدیگر وصل می شوند.

راهنما : نمونه درمان های ارتودنسی کودکان را در این لینک ببینید.

براکت ها ممکن است از این مواد ساخته شوند:

  • فولاد ضدزنگ
  • سرامیک
  • پلاستیک
  • ترکیبی از مواد مختلف

چنین چیزی می تواند ظاهری نامرئی یا به رنگ دندان را برای براکت ها فراهم کند. در زمان مناسب، سیم را می توان از موادی مانند نیکل ، تیتانیوم یا مس تیتانیوم درست کرد. این مواد ممکن است دوام بیشتری داشته باشند و نسبت به سیم های فولادی به تنظیم کمتری نیاز دارند.
اکنون می توانید قالب های کاملا نامرئی را نیز پیدا کنید. اینها می توانند دندان ها را بدون نیاز به بریس و سیم های قدیمی کاملا یکدست کنند.

تجهیزاتی که در ارتودنسی استفاده می شوند

  1. تد سیستم: وسایل مهار موقتی TAD پیچ های کوچکی هستند که 6 تا 12 میلیمتر طول و 1.2 تا 2 میلیمتر عرض قطر دارند. زمانی که لازم باشد، آنها را به صورت موقتی به استخوان داخل دهان متصل می کنند تا نقطه ای ثابت را فراهم آورده و از آنجا به دندان ها فشار وارد کنند.
  2. تد سیسیم ها کنترل بیشتری را بر روی دندان ها وارد می کنند. آنها در درمان ارتودنسی بسیار بیشتر از قبل رایج شده اند.
  3. بندهای لاستیکی: بندهای لاستیکی با نام بندهای کشدار نیز شناخته می شوند. آنها زمانی استفاده می شوند که نیروی بیشتری برای جابجایی دندان و فک ها به مکان درست خود مورد نیاز می باشد. شما حتی می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید.
  4. سرپوش: بعضی افراد می توانند از سرپوش استفاده کنند. این وسیله از پشت سر به براکت ها متصل می شود و قابلیت جابجایی نیز دارد. درست مانند بندهای لاستیکی، سرپوش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فشار بیشتری بر روی دندان ها و فک ها مورد نیاز است. اگر به سرپوش نیاز باشد، آن را معمولا باید در طول شب و موقع خوابیدن یا در خانه استفاده کنید.
  5. نگه دارنده ها: از نگه دارنده ها در زمان برداشتن براکت ها استفاده می شود تا دندان ها در جای خود باقی بمانند. قرار گرفتن دندان ها در جای خود به زمان نیاز دارد.

سوالات متداول در مورد ارتودنسی کودکان

آیا دندانپزشک کودکان می تواند به جای متخصص ارتودنسی کودکان خدمات ارائه دهد؟

بله. بسیاری از دندانپزشک ها آموزش ارتودنسی نیز دیده اند. با این حال، اگر به درمان گسترده نیاز باشد، شاید بهتر باشد به سراغ متخصص ارتودنسی کودکان بروید. ارتودنتیست ها سه تا چهار سال تحصیلات و آموزش پیشرفته را دریافت می کنند. چنین شخصی در یکدست کردن دندان ها، درست کردن طرز قرارگیری دندان ها بر روی یکدیگر یا مشکلات مربوط به فک آموزش می بیند.

چرا فرزندم را پیش متخصص ارتودنسی کودک ببرم؟

دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که چه هنگام کودک خود را پیش متخصص ارتودنسی کودکان ببرید. انجمن آمریکایی ارتودنتیست ها و انجمن آمریکایی دندانپزشکان پیشنهاد می دهند که همه کودکان در سن 7 سالگی به ارتودنتیست ها مراجعه کنند. این سن می تواند مشکلات فک و دندان های در حال ظهور را به خوبی تشخیص دهد. بیشتر کودکان بین سنین 9 تا 14 سالگی چنین درمان هایی را دریافت می کنند.دکتر احسان ابوئی مهریزی دارای تخصص در امر ارتودنسی کودک و نوجوانان در امر زیباسازی لبخند و درمان سابقه بسیار زیادی دارد

متخصص ارتودنسی کودکان پیشنهاد می دهند که مشکلات دندان کودکان خود را زمانی حل کنید که هنوز در حال رشد می باشند. به محض توقف رشد آنها، درمان ممکن است طولانی تر و به کار بیشتری نیاز داشته باشد.

سن مناسب برای ارتودنسی کودکان ؟

هیچ سن مشخصی وجود ندارد. برنامه درمانی به نیازهای شخصی بستگی دارد. برای مثال، کودکانی که یکی از دو ردیف دندان های آنان جلو آمده اند حتی قبل از ظهور دندان ها خدمات دریافت می کنند.
کودکان دیگر ممکن است در سن 6 یا 7 سالگی سراغ دکتر ارتودنسی کودکان بروند، حتی اگر تمامی دندان های بچگی خود را از دست نداده باشند.

هدف از درمان سریع این است که از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود. چنین کاری محیط بهتری را برای بیرون آمدن و رشد دندان ها فراهم می آورد. بیشتر کودکان که به ارتودنسی زودهنگام نیاز دارند بعد از آن نیز به براکت و کار اضافی نیاز خواهند داشت تا فرآیند اصلاح دندان ها و طرز قرارگیری آنها بر روی یکدیگر کامل شود.

بهترین سن برای ارتودنسی کودک

بهترین سن حدود 12 سالگی است،در این سن دندانهای شیری به دائمی تبدیل میشوند و رشد قابل توجهی در بدن کودکان و نوجوانان وجود دارد اما بعضی مشکلات فک نیاز به درمان زودهنگام دارند مثلا در 8 یا 10 سالگی برای شروع ارتودنسی بعضی کودکان دیر است.به طور معمول کودک از 6 سالگی باید به متخصص ارتودنسی کودک مراجعه کند.

 

چه غذاهایی برای کودکان دارای براکت ممنوع می باشند؟

براکت ها بسیار حساس هستند. شکستن بخشی از آن می تواند باعث رشد دندان در جهت اشتباه و طولانی تر شدن درمان شود. هر چیزی که سفت، چسبنده و جویدنی می باشد را نباید مصرف کرد، شامل:

  • یخ
  • آجیل
  • ذرت بو داده
  • شکلات سخت
  • آدامس
  • آبنبات جویدنی
  • مواد صمغ دار

کودکان تا چه مدت از براکت استفاده کنند؟

مدت زمان درمان متفاوت است. جواب این سوال به مشکل، نحوه همکاری کودک و رشد وی بستگی دارد. معمولا بیشتر مردم براکت ها را از 18 تا 36 ماه استفاده می کنند.
در حالت ایده آل، کودک شما باید برای همیشه نگه دارنده را استفاده کند، حتی اگر در هر هفته یک بار مورد استفاده قرار گیرد. البته چنین چیزی ممکن است عملی نباشد. دندان ها مانند بقیه بدن هستند و بدن تغییر می کند. به محض اینکه کودک شما استفاده از نگه دارنده را ادامه ندهد، تغییرات اندکی را باید برای دندان ها انتظار داشت.همچنین برای کودکانی که قرار داشتن سیم ها و براکت های دندانی برای آنها سخت است میتوان با استفاده از ارتودنسی متحرک بهم ریختگی دندان ها آنها را بطور کامل درمان کرد که تنها تفاوت آن طولانی تر شدن دوره درمان است که با توجه به سن کودک مشکلی برای کودک وجود ندارد و تقریبا تعداد بالایی از کودکان و والدین از این نوع درمان استقبال میکنند.

هزینه ارتودنسی کودکان چقدر است؟

بیشتر متخصصین برنامه های پرداختی مختلفی را به شما پیشنهاد می دهند و می توانید هزینه را در طول دوره درمان و بدون سود بیشتر پرداخت کنید. قبل از شروع درمان از متخصص خود بخواهید تمامی هزینه ها را برای شما توضیح دهند.
دکتر ارتودنسی کودک می توانند به شما کمک کنند تصمیم درست را برای خود و کودکان خود اتخاذ کنید.
بعضی از دندانپزشک های عمومی خدمات ارتودنسی کودکان را نیز ارائه می کنند و ممکن است بتوانند نیازهای شما را با قیمتی کمتر از ارتودنتیست ها برطرف کنند.
تصمیم گیری در مورد درمان ممکن است چندان آسان نباشد، اما یک لبخند زیبا می تواند تفاوت زیادی را در ظاهر و اعتماد به نفس افراد ایجاد کند.

هزینه و لیست تعرفه ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در سال 98

اولین مشاوره ارتودنسی کودکان در کدام سن می باشد ؟

طبق توصیه انجمن ارتودنتیست های امریکا اولین ویزیت کودکان تا سن شش و هفت سالگی انجام شود. پس از این سن ویزیت های دوره ای کودک بصورت سالیانه یا طبق نظر متخصص ارتودنسی کودک توصیه می شود.
هرچند بیشتر کودکان در این سن نیاز به درمان ندارند اما بعضی مشکلات فک و دندان هستند که نیاز به درمان های زود هنگام دارند ، مشاوره و درمان های پیشگیری نقش تعیین کننده ای ، در زیبایی ، سلامت دهان و دندان در آینده خواهد داشت.

بطور کلی درمان های ارتودنسی کودکان ساده، کم هزینه تر و کوتاه تر از بزرگسالان می باشند.لازم به تذکر است که بعضی متخصصین درمانهای زودهنگام را انجام نمی دهند و ترجیح میدهند درمان در سن بالاتر انجام شود که باعث می شود کودک از منافع درمان زودهنگام محروم شود. ارتودنسی کودک مقوله ای حساس است که باید حتما به متخصص و کسی که تجربه و سابقه بسیار دارد مراجعه شود.

اما متخصص ارتودنسی می تواند آینده دندان های کودک شما را بسازد.

دکتر مهریزی بهترین متخصص ارتودنسی کودکان با سابقه طولانی ، تخصص و تجربه و بهره گیری از تحصیلات آکادمیک در زمینه ارتودنسی کودکان یکی از برترین مراکز درمان ناهنجاری های فک و دندان را دارا می باشد. تمامی مراحل توسط متخصص انجام میشود.

یک درمان ارتودنسی خوب برای کودکان چه ویژگی هایی دارد؟

اولین هدف برای کودکان ایجاد نظم دندان ها و زیبایی لبخند است.دومین خصوصیت درمان خوب سلامت دندان ها ، لثه و مفصل فک در درازمدت می باشد. سومین ویژگی جفت شدن صحیح دندانها بعد از درمان است و در آخر ثبات نتایج درمان در بلندمدت برای کودکان تاثیر ویژه ای دارد.

چرا ارتودنسی کودک برای پزشکان آسان تر است؟

استخوان و اتصال دندان ها در کودکان در سنین پایین تر به آرواره محکم و سفت نشده است و آسان تر از بزرگسالان میتواند شکل بگیرد و درمان شود همچنین درمان در کودکان مدت زمان کمتری طول می کشد.

طبق تحقیق موسسه پزشکی ارتودنتیست های آمریکا حدود 75% افراد نیاز به درمان های فک و صورت دارند اما تنها 35% از این جمعیت سراغ درمان در کودکی ، نوجوانی یا بزرگسالی می روند پس توصیه ما این است که برای کودکان و نوجوانان از ارتودنسی پیشگیری کمک بگیرید.

نکود

مراقبت های پس از ارتودنسی اطفال

اغلب کودکانی که این عمل را در خصوص دندان های خود انجام می دهند در روزهای نخست نمی توانند دندان های خود را به راحتی تمیز کنند اما پس از چند روز به نحوه تمیز کردن دندان ها عادت کرده و دیگر مشکلی نخواهند داشت. برخی افراد نیز درخصوص مسواک زدن دندان های خود پس از نصب براکت ها مشکل دارند که متخصص نکات لازم و شیوه صحیح زدن مسواک را عنوان خواهد کرد.

چاپ این صفحه