چاپ این صفحه

درب ضد حریق چیست؟

تعداد بازدید : 568
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۵/۲۸

درب ضد حریق ، دربی است که از شعله ور شدن آتش جلوگیری می کند و در برابر حرارت تا حدود 4 ساعت مقاومت می کند.چهار چوب و روکش درب هر دو از فولاد بوده و از ورق آهن و پشم سنگ و پوشش رنگ نسوز و یراق آلات ساخته می شود . لاستیک درزگیر نسوز اطراف در را احاطه کرده و از وارد شدن دود سمی و حرارت جلوگیری میکند . محل نصب این در ها غالبا در پاگرد ها و پله های اضطراری است .

تفاوت درب ضد سرقت و درب ضد حریق
در ساختمانها برای تامین فرصت و زمان مورد نیاز برای افراد جهت فرار از آتش سوزی و همچنین برای محافظت از سازه و اجزای ساختمان از درب ضد حریق استفاده می شود. اين دربها به دلیل نوع عملکردشان باید بدون هر گونه قفل و عامل نگه دارنده ای باشد تا در هنگام وقوع حادثه به سادگی باز شده و بتوان از آن گریخت به طور کلی چهارچوب درب ضد حریق از نوع ورق آهنی الکتروگالوانیزه با ضخامت ۲ میلی متر و لنگه های آن از ورق الکتروگالوانیزه با ضخامت 1.5 میلی متر می باشد و داخل درب با پشم سنگ به صورت فشرده پر شده که تا حدود 2 ساعت و با دمای 1200 درجه سانتی گراد قابلیت ضد حریق را دارد، اطراف درب با  لاستیک درزگیر نسوز پوشانیده شده است و جهت جلوگیری از ورود دود در حرارت بالا، دود سمی تولید نمی کند پس فضای مناسبی برای جلوگیری از نفوذ حرارت و آتش به سایر بخش ها است.
برای ساخت درب ضد سرقت از ورقه فلزی، قفل، یراق آلات (دستگیره، درکوب، چشمی، قفل پستچی) و همچنین ورقه ام دی اف با روکش طبیعی و گاه مصنوعی استفاده می‌شود و باید ویژگی های دیگری از قبیل آتش پاد بودن، عایقی برای گرما و سرما، رطوبت و صدا نیز باشند، درب ضد سرقت علاوه بر این که امنیت خانه را در برابر سرقت تأمین می کنند و بايد در برابر وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی همچون زلزله و آتش سوزی مستحکم هستند.

منبع:

https://rasandarb.ir/blog/11/%D8%AF%D8%B1%D8%A8-%D8%B6%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%82

چاپ این صفحه