چاپ این صفحه

تربیت بچه های بااعتماد بنفس

تعداد بازدید : 447
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۸/۲۰

کودک با اعتماد بنفس چه ویژگی هایی دارد؟ چطور می توانیم کودک با اعتماد بنفس تربیت کنیم؟ اگر شما هم کودکی دارید که می خواهید دارای شخصیتی قوی باشد در درجه اول باید روی اعتماد بنفس او کار کنید.در این مقاله به راه های تقویت شخصیت کودک و ارائه روش هایی برای  تربیت کودک با اعتماد بنفس پرداخته شده است.

روش های تربیت کودک با اعتماد بنفس

1.والدینی با اعتماد بنفس بالا : برای تربیت کودک با اعتماد بنفس ضروری ترین و اولین شرط این است که خود والدین دارای سطح چشمگیری از اعتماد بنفس باشند. ( رطب خورده کی تواند منع رطب کند ).

2. با کودک خود بازی کنید: وقتی پدر و مادر با وجود مشغله های زندگی امروزی، برای کودک خود وقت می گذارند و با او بازی می کنند این اقدام آنها باعث میشود تا کودک به این نتیجه برسد که: من اینقدر ارزشمند هستم که برای من وقت می گذارند/ من دوست داشتنی هستم / من آدم مهمی هستم.

تربیت کودک با اعتماد بنفس

نکته: در حین بازی با کودک انتخاب نوع بازی، قانون گذاری بازی و مکان بازی را به عهده کودک بگذارید تا حس نکند که پدر مادر تسلط بر بازی دارند و او خود را تحت سلطه نداند و از بازی خسته نشود چراکه کودک حس تعهد و مسئولیت پذیری را همپای افزایش اعتماد بنفسش می پذیرد.

3. توجه و پرورش استعداد های کودک: هر انسانی برای انجام کاری به جهان آمده و طی آن خداوند به هر فردی استعداد و توانایی منحصربفردی داده است ( هر کسی را بهر کاری ساختن ). به علایق و استعداد های کودکتان توجه کنید و اصولی و سنجیده آنها را کشف کنید و پرورش دهید. با این کار حس ارزشمندی و مفید بودن و لذت از زندگی برای کودک بیشتر می شود و همین امر موجب افزایش اعتماد بنفس او می شود.

نکته: شاید کودک شما در درس های مدرسه متوسط یا ضعیف باشد و نتواند همیشه نمره های عالی و دلخواه شما را کسب کنند ولی در عوض در انجام ورزش یا کارهای فنی و هنری قوی باشد پس اصلا عادلانه و منطقی نیست که او را در تنگنا بگذارید که از علایق خود بگذرد و صرفا به کسب نمره عالی در مدرسه بپردازد.

همچنین بخوانید: هوش و یادگیری کودک

4. رقابت ممنوع: کودک تان را تحت فشار قرار ندهید که مانند خواهر و برادرش و یا مانند دوست و همکلاسی اش، رفتار کند یا مانند آنها بازی کند و مانند آنها لباس بپوشد. کودک را در استرس محیط رقابتی قرار ندهید تا دچا خود کم بینی و مقلد بودن همیشگی نکند. با رفتارتان به او بیاموزید که تنها کسی که کودک حق دارد با او رقابت کند دیروزش است و او باید هر روزش متفاوت تر و بهتر از روز قبلش باشد در هر بعدی از زندگی اش.

5. موفقیت هایش را برایش یاد آوری کنید: اگر کودک شما کارهای قابل قبول و مهمی انجام داد در درجه اول با واکنش های مناسبتان نشان دهید که کارهای او را دیده اید و نسبت به آنها بی تفاوت نیستید مثلا می توانید از او بخواهید ساز مورد علاقه خود را در جمع بنوازد یا کاردستی جدید خود را به بقیه نشان دهد و نحوه ساختش را بگوید یا اینکه اگر اهل داستان نویسی و قصه گویی است قصه جدیدش را در مهمانی بخواند و یا کاپ ها،مدال ها، لوح های تقدیر، جوایز او را به دیوار نصب کنید و از او برای اینهمه موفقیت تشکر کنید و در جمع میهمانی ها از شایستگی ها و موفقیت های او تعریف و تمجید کنید تا با این کارتان بقیه هم تشویق شوند که برای کودک شما ارزش قائل باشند و اورا بعنوان کودکی موفق و ارزشمند ببینند.

تربیت کودک با اعتماد بنفس

6. به کودکتان مسئولیت بدهید: از او بخواهید که بخشی از کارهای خانه را انجام دهد مثلا تخت خوابش را هر روز مرتب کند و این وظیفه شخصی اوست یا اینکه برای رفتن به پیکنیک یا مسافرت او موظف است که اسباب بازی و وسایل مورد نیازش را به انتخاب خودش جمع کند چون با این اقدامات در درجه اول او مفت خور و تنبل بار نمی آید و اینکه با اتمام انجام مسئلیت ها حس اعتماد بنفس و قدرت و استقلال به او دست می دهد.

 نکته : شدت و مقدار محول کردن این مسئولیت ها بستگی به این دارد که کودک شما در چه رده سنی قرار دارد و اینکه دادن وظایف به کودک متناسب با توانایی های او باشد تا او وظیفه گریز نود و احساس حکمرانی از جانب شما به او دست ندهد.

7. کودک را تشویق کنید تا به راحتی با شما احساساتش را بروز دهد: ( برای داشتن فرزندی با اعتماد به نفس، به او بیاموزید احساساتش را به راحتی بیان کند. این به معنای انفجار در هر گره‌ی احساسی نیست بلکه به معنای ایجاد تعادل بین توصیف احساس و کنترل آن است. او باید بتواند در صورت نیاز سرپوشی روی احساساتش بگذارد اما نه آنقدر محکم که نتواند آن را بردارد. این سرپوش باید در موقعیت مناسب مثلا هنگام دویدن (گاهی دویدنِ دیوانه‌وار فشار زیادی را از روی شما بر می‌دارد)، یا در صحبت با یک دوست صمیمی برداشته شود.

چاپ این صفحه