چاپ این صفحه

راهنمای انتخاب اسم نوزاد

تعداد بازدید : 631
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳

انتخاب اسم نوزاد چه باید ها و نباید هایی دارد؟ چرا انتخاب اسم نوزاد برای همه والدین مهم است و یکی از دغدغه های والدین قبل از تولد نوزاد است. این مقاله به کمک شما آمده تا نام گذاری فرزند خود را آگاهانه تر انجام دهید.

 

 

ضرورت انتخاب نام نیک و زیبا برای نوزاد

انتخاب نام نیک یکی از حقوق فرزند است که والدین مسئول اجرای آن هستند. در دین اسلام بر انتخاب نام مناسب برای فرزند تاکید شده است چون نام هر فرد تا پایان عمرش همراه اوست و در شخصیت هر فرد موثر است.( فکر می کنید که وقتی فرزندتان را صدا می کنید چگونه به نظر می رسد: شنیدن آن خوب است یا خشن است؟ آیا با نام خانوادگی شما خوب هم آهنگ هست؟

نکته حائز اهمیت توجه به معنای اسم است، اینکه معنای منفی نام در آینده و  زندگی اجتماعی فرزندتان بسیار تأثیر گذار است. این برایمان مهم نباشد که به خاطر هم خوانی اسم با نام خانودگی یا تلفظ راحت اسم حتما پافشاری برای انتخاب نام داشته باشید.

بعضی از والدین فکر می کنند نام های طولانی تر با نام های کوتاهتر بهتر هم صدا می شوند ، در حالی که برخی دیگر برعکس فکر می کنند. و بعضی ها فکر می کنند ترکیب یک نام اول که به یک حرف صدادار با یک نام خانوادگی که با یک حرف صدادار شروع یا  ختم می شود ، معمولاً ایده خوبی نیست ، زیرا نام ها در کنار هم خوانده می شوند منبع : https://nameniko.com/).

 

انتخاب نام نوزاد

 

آشنایی با روش های انتخاب اسم نوزاد

(بعد از تولد کودک، چالش بعدی انتخاب اسم برای کودک است؛ اسم و نامی که جدید، شیرین، ساده و همزمان معنادار باشد. یکی از چیزهایی که انتخاب اسم را سخت تر می کند، دوستان و آشنایانی هستند که در این گیر و دار با پیشنهادهای خود کار شما را سخت تر می کنند. اما اگر شما به منابع و رفرنس های جامع و کامل برای انتخاب اسم پسر یا اسم دختر دسترسی داشته باشید، براحتی می توانید این مرحله شیرین را پشت سر بگذارید.
زمانی که به دنبال نام مناسب فرزند خود هستید، به یاد داشته باشید که او قرار است برای باقی عمرش با آن نام در ارتباط باشد. بنابراین قبل از تصمیم نهایی به خوبی فکر کنید و کاری کنید که کودکتان در آینده از شما سپاسگزار باشد. هیج درست و غلط و یا فرآیند خاصی برای انتخاب نام نوزاد وجود ندارد. این تنها بستگی به سلیقه و ترجیحات کسانی دارد که در این انتخاب سهیم هستند منبع: https://namnak.com/). در ادامه نکاتی رایج با توجه به فرهنگ و ذائقه امروزی جامعه مان، بعنوان راهنمای انتخاب اسم نوزاد برای شما آورده شده است تا با لحاظ این موارد، بهتر و راحت تر بتوانید انتخاب کنید تا فرزند شما همه عمرش به نامی که شما برایش انتخاب کرده اید، مفتخر باشد.

-علاوه بر تلفظ نام، توجه شود به معنای آن. تا اینکه در آینده تلفظ سخت یا نامفهومی اسم، موجب تحقیر یا تمسخر فرزندتان نشود.

– استفاده از کتاب های فرهنگ نام ها و راهنمای انتخاب اسم به تفکیک حروف الفبا.

-جستجوی آنلاین اسم در اینترنت موجب آشنایی شما با اسم های رایج و پر طرفدار می شود همچنین بسیاری از سایت های نام گذاری فرزند، دارای قابلیت تبادل نظر هستند که در آنها افراد نظر و حس خود به برخی اسم ها را بیان کرده اند.اگر نظر دیگران برایتان مهم است می توانید از نظرات کاربران این سایت ها استفاده کنید.

 

انتخاب نام نوزاد

 

– تلفظ و نگارش انگلیسی اسم را هم در نظر بگیرید تا فرزندتان در دنیای دهکده جهانی و اینترنت بتواند با افتخار و بی هیچ ابایی اسم خود را به لاتین بنویسد چون اسمش از این لحاظ هم مشکلی ندارد.

-برخی افراد تمایل دارند که اسم های خداوند و یا اسم مذهبی پیامبران و صالحان را برای فرزند خود انتخاب کنند. از نمونه ای این اسامی زیبا می توان اشاره کرد به : یکتا، متین، حنیف، محمد، امیر، علی، مجید، سعید و…

و زمانی هم بر اساس مد برخی از اسم های ترکیبی مذهبی استفاده می کنند مثل: نازنین زهرا، مهربان فاطمه، امیرحسین، محمدعلی،مجید رضا،شایسته زهرا.

-برخی افراد تمایل دارند که اسامی اصیل ایرانی و نام قهرمانان و سرشناسان تاریخ ایران را انتخاب کنند مثل: سهراب، آتوسا، آرتین، آناهیتا، کیا، کاوه، آرش، سورنا، داریوش، کوروش.

-در این میان هستند افرادی که ترکیبی از اسامی ملی و مذهبی را انتخاب می کنند مثل: آرتین محمد، نوید رضا، کیا داوود. امیرحافظ.

-نظر به اینکه کشور ایران متشکل از قومیت های مختلف کردی، مازنی، ترکیو بلوچی و… است، برخی والدین با توجه به قومیتی که خودشان اصالتا هستند، ترجیح می دهند که نام فرزندشان هم از نوع قومیت خودشان باشد مثل: وارش، روجا، پاپلی، سولماز،آلما، یاشار، زانیار، آیلین،آیسان، دیاکو، دنیز، شاهو، سوران، روژینا، ژوان.

-الهام گیری از طبیعت برای انتخاب اسم فرزند نیز جالب است مثل نام پرنده ، گل و درخت یا حیوانات زیبا: آهو، پروانه، غزال،توسکا، افرا، نارنج، نسترن، لاله.

-رود در طبیعت نماد جریان زندگی و پاکی است و کوه نماد مقاوت و پایداری است بنابرین برخی والدین  نام کوه یا رود را برای فرزندشان انتخاب می کنند مثل: سهند، البرز، سیروان

-والدینی که به آسمان شب و کهکشان علاقه مند هستند از اجرام آسمانی و سیاره ها استفاده می کنند مثل: بهرام، کیوان، ناهید، ستاره،خورشید، مهتاب.

– انتخاب نام نوزاد براساس فضایل اخلاقی هم زیباست مثل: پیمان، آرمان، جاهد،آرزو،مهربان، پناه، امید.

-برخی نام ها در سطح بین المللی محبوب و کاربردی هستند که بسیاری تمایل دارند نام فرزندشان در همه جای دنیا آشنا باشد مثل: سارا، مریم، نیک، میکائیل، بنیامین، کاملیا، ایلیا، کارن، سام.

 

انتخاب نام نوزاد

 

– هم آهنگی و هم وزنی اسم خواهر برادر ها موجب زیبایی در لفظ اسم می شود که این مورد برای بعضی والدین اولویت است مثل: متین و ثمین. ناهید و نوید، زهرا و ضحا . تهمینه و تهمورث .

نکته پایانی: شما والدین عزیزی که به فکر انتخاب نام مناسب برای فرزندت هستی، حتما سلامت و بهداشت او نیز برایت مهم است. سایت عمتک با تجربه و تخصصی که در عرضه انواع محصولات بهداشت کودک است، ارائه دهنده انواع پوشک بچه در سایز ها و برند های معتبر است. برای خرید آنلاین پوشک می توانید از این سایت اقدام کنید.

چاپ این صفحه