چاپ این صفحه

بچه ها من فکر میکردم برای ویتامین D تنها راهش خوردن مکمل هاست ولی فهمیدم که راههای طبیعی و آسونتری هم داره

تعداد بازدید : 513
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۵

ویتامین D در چه غذاهایی است؟

ویتامین D از سایر مواد مغذی متفاوت است، زیرا بدن می تواند با کمک نور آفتاب مقادیر زیادی ویتامین D سنتز کند، بنابراین ویتامین D یک ماده مغذی نیست. اگر افرادی به اندازه ی کافی آفتاب بگیرند، به دریافت ویتامین D از مواد غذایی نیاز ندارند.

ویتامین D دو شکل اصلی دارد. ویتامین D2 از مواد غذایی گیاهی در رژیم غذایی تامین می شود. ویتامین D3 از مواد غذایی حیوانی رژیم غذایی و سنتز در پوست فراهم می شود. هر دو شکل ویتامین از نظر این که باید قبل از عمل کردن فعال شوند، شبیه هستند.

تبدیل متابولیکی ویتامین D

کبد پیش ساز ویتامین D را می سازدکه به پوست رفته و با کمک اشعه ی ماورای بنفش خورشید به پیش ساز دوم تبدیل می شود. سپس کبد و بعد کلیه ها پیش ساز دوم را رای تولید ویتامین فعال تغییر می دهند. ویتامین D چه با نور آفتاب ساخته شده باشد و چه از مواد غذایی تامین شده باشد، به تغییر در کبد و کلیه ها نیاز دارد تا فعال شود. بیماری های کبدی و کلیوی ممکن است در تغییر شکل پیش ساز به ویتامین D فعال اختلال ایجاد کنند و موجب بروز نشانگان کمبود ویتامین D شوند.

کمبود ویتامین D

اگرچه کمبود ویتامین D شایع است، اما نشانه های بارز کمبود آن نسبتا نادر می باشد. عواملی که در کمبود ویتامین D دخالت دارند شامل پوست تیره، مصرف شیر مادر بدون مصرف مکمل، فقدان نور آفتاب و عدم مصرف شیر غنی شده است.

شیوع بیماری کمبود D یعنی راشیتیسم در سراسر دنیا به شدت بالاست و بیش از نیمی از کودکان را در کشورهایی مثل چین، مغولستان، مناطقی مثل صحراهای آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین تحت تاثیر قرار داده است. کمیته ی DRI برای پیشگیری از راشیتیسم و حمایت از سلامت مطلوب استخوان، پیشنهاد می کند که تمام نوزادان، کودکان و نوجوانان 15 میکروگرم ویتامین D در روز مصرف کنند.

نوجوانان که اغلب به جای شیر غنی شده نوشیدنی های گازدار مصرف می کنند نیز ممکن است در ساعات روز فعالیت های داخل منزل مانند بازی های کامپیوتری را به فعالیت های خارج از خانه ترجیح دهند. چنین نوجوانانی اغلب دچار فقدان ویتامین D می شوند و استخوان های آنها تراکم مورد نیاز برای پیشگیری از اتلاف استخوانی در سال های بعدی زندگی را پیدا نخواهد کرد.

در بزرگسالان معدنی شدن ضعیف استخوان منجر به بیماری دردناک استئومالاسی می شود. هر گونه نقصی در سنتز کافی ویتامین D یا تامین آن از مواد غذایی سبب از دست رفتن کلسیم استخوان می گردد که می تواند منجر به شکستگی ثانویه به دلیل بروز استئوپروز (کاهش تراکم استخوان) شود. مصرف ساده ی مکمل ویتامین D میتواند به راحتی جان سالمندانی که ممکن است دچار افتادن و شکستگی استخوان شوند، نجات دهد. همچنین با افزایش سن خطر کمبود ویتامین D افزایش می یابد.

چاپ این صفحه