چاپ این صفحه

استرس موجب کدام بیماری های قلبی می شود؟

تعداد بازدید : 728
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۳۰

استرس می تواند موجب مشکلات قلبی خاصی شود از جمله:

1_ ایسکمی قلبی


ایسکمی زمانی رخ می دهد که شریان ها قادر به رساندن خون کافی به عضله قلب نباشند. علائم ایسکمی شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی و کاهش انرژی می شوند که نهایتاً می تواند منجر به حمله قلبی شود.

 

2_ آریتمی قلبی

 

استرس همچنین می تواند موجب آریتمی یا ضربان قلب نامنظم شود. 

3_ کاردیومیوپاتی استرس
 

کاردیومیوپاتی استرس، که سندرم قلب شکسته نیز نامیده می شود، می تواند موجب ضعیف شدن ناگهانی عضله ی قلب شود. در این شرایط، بطن چپ قلب شروع به ضعیف شدن می کند و تغییر شکل می دهد. علائم کاردیومیوپاتی استرس، شبیه به علائم حمله قلبی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه هستند. کاردیومیوپاتی استرس، در زنان شایع تر است. استرس احساسی، عامل 47%  از موارد کاردیومیوپاتی استرس می باشد، در حالیکه استرس فیزیکی موجب 42% از موارد کاردیومیوپاتی استرس می شود. 

به گفته ی دکتر نادر افشاری متخصص قلب: افتادگی دریچه میترال رابطه ی مستقیمی با استرس دارد و میتوانند باعث افزایش میزان استرس در فرد شده تا حدی که منجر به حمله پانیک شود.

استرس و بزرگ شدن قلب در زنان
 

اگر استرس طولانی مدت باشد و یا به طور مکرر رخ دهد، می تواند عواقب جسمی و روانی زیادی به دنبال داشته باشد. استرس مزمن، منجر به فشار خون بالا، آترواسکلروزیس و تشکیل پلاک های خطرناک در شریان های کرونری می شود. این شرایط موجب حمله های قلبی و تغییراتی در مغز می شود که می تواند فرد را مضطرب یا افسرده کند.

طبق نظر متخصصین، زنان بیشتر در معرض استرس قرار دارند و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کاردیومیوپاتی استرس هستند. تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی ناشی از عادت ماهیانه، بارداری و یائسگی موجب آسیب پذیری زنان در برابر استرس می شود.

علاوه بر این، فشارهای اجتماعی بر روی زنان برای ایفای نقش های همسر، مادر، سرپرست و مدیر خانواده در کنار داشتن یک شغل تمام وقت، زمان بسیار کمی برای مراقبت از نیازهای جسمی و عاطفی زنان باقی می گذارد. استرس می تواند سطح هورمون هایی همچون کاتکولامین ها را در مغز افزایش دهد که به طور مستقیم بر روی عملکرد عضله قلب و عروق، تأثیر منفی می گذارد.

چاپ این صفحه