چاپ این صفحه

هیت کریر دندانپزشکی چیست؟

تعداد بازدید : 696
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۲

هیت کریر دندانپزشکی چیست؟

دندانپزشکی جز رشته های مهم و حساس پزشکی است و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ابزار و تجهیزات دندانپزشکی پیشرفت کرده است. این رشته دارای ابزار و تجهیزات ظریف و مهمی می باشد. در این مقاله قصد داریم یکی تا یکی از ابزار کاربردی و مهم دندانپزشکی به نام هیت کریر دندانپزشکی را نام ببرید. همچنین برخی از تجهیزات دندانپزشکی که کاربردی و مهم را معرفی کنیم.

هیت کریر دندانپزشکی

این ابزار از استیل فرانسوی است و به همین دلیل در برابر آسیب دیدگی و زنگ زدگی کاملا مقاوم است و دارای انواع مختلفی می باشد. این ابزار برای آماده سازی کانال با قطع کردن گوتا کاربرد دارد که البته امروزه گوتا کاتر یکی از ابزار های است در دندانپزشکی باعث استفاده آسان و راحت این روش شده است و جایگزین هیت کریر دندانپزشکی شده است. با استفاده از گوتا کاتر امکان سوزاندن و آسیب به بافت داخل و اطراف دهان بیمار به صفر می رسد.

هیت کریر دندانپزشکی

گوتا پرکا چیست؟

همانطور که متوجه شدیم هیت کریر دندانپزشکی در روش گوتا پرکا کاربرد دارد و شاید برایتان سوال باشد که گوتا پرکا چیست؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم، شکل دهی و پاکسازی کانال ریشه مساله بسیار مهمی است و در درمان ریشه نقش مهمی را ایفا می کند. به این دلیل که با نفوذ و ورود هر گونه آلودگی به درون حفره های دندانپزشکی باعث از بین روفتن روند درمانی می شود. با توجه به این موضوع دندانپزشکان برای پر کردن ریشه دندان از یک ماده طبیعی به نام گوتا پرکا استفاده می کنند که با بدن سازگاری داشته باشد.

نحوه عملکرد گوتا کاتر

گوتا کاتر جایگزین مناسبی برای هیت کریر دندانپزشکی است و سرعت عمل و دقت کار را بالا می برد. نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که، بعد از تخلیه ریشه و پر کردن آن به وسیله گوتا پرکا باعث می شود تا از نفوذ ماده های خارجی به درون ریشه جلوگیری شود. اکنون به وسیله دستگاهی به نام گوتا کاتر قسمت اضافی گوتا پرکا را جدا می کنیم. کاربرد اصلی گوتا کاتر همین است. این دستگاه با طراحی هندپیس باعث می شود تا دست دندانپزشک سازگارتر و راحتتر باشد.

نحوه عملکرد گوتا کاتر

طریقه کار دستگاه گوتا کاتر

برای این که این دستگاه کار کند لازم است، با فشار دادن شاسی بر روی هندپیس جریان برای داغ کردن سر سوزن لحظه ای آماده می شود. سپس هندپیس را به درون دهان بیمار برده و سر سوزن را در محلی که گوتا قرار دارد، برده و سپس با فشار دادن شاسی سر سوزن داغ می شود و در نتیجه آماده برش می گردد. پس از این که گوتا برش داده شد، دکمه را رها می کنیم. به این طریق سوزن سریع خنک می شود و هندپیس بدون این که باعث ایجاد آسیب در دهان شود خارج می گردد.

نکاتی که در استفاده از دستگاه گوتا کاتر باید رعایت کنید:

از آنجایی که این دستگاه جایگزین خوبی برای هیت کریر دندانپزشکی شده است لازم است که برای استفاده از آن چندین نکته را در نظر بگیرید:

برای نصب سر سوزن ها به هندپیس دقت کنید که هر دو پین های سر سوزن ها در جای خود، درون نوک هندپیس قرار گیرند.

توجه داشته باشید که سرسوزن حین کار چون به دمای استریل می رسد، نیازی به استریل کردن ندارد. برای استریل کردن، انتهای سوزن سرقلم گوتا کاتر را با محلول های ضدعفونی کننده طبق دستور العمل مربوط انجام دهید. توجه داشته باشید که محلول به داخل هندپیس راه پیدا نکند چون باعث سولفاته شدن محل اتصالات و درنتیجه قطعی جریان می شود.

بعد از هر بار استفاده سرسوزن را کاملا از باقیمانده گوتا پاک نمایید تا برای دفعات بعدی آماده باشد. برای این کار میتوان از یک تکه سیم ظرفشویی یا پارچه نخی استفاده کرد. از ایجاد هرگونه تغییر در شکل سرقلم جدا خودداری نمایید چون در روند ایجاد گرما در آن اخلال ایجاد خواهد شد.

بعد از اتمام کار یا در مواقع حمل دستگاه، حتما سر سوزن ها را جدا کنید.

توجه داشته باشد که سرسوزن گوتاکاتر را به مدت زیاد داغ نشود زیرا داغ ماندن سرسوزن برای مدت طولانی به آن آسیب می زند.

چه نکاتی برای خرید دستگاه گوتا کاتر باید توجه کنیم؟

  • نوع دستگاه اولین پارامتر است که با توجه به شرایط کاری مطب یعنی توجه به تعداد اندو درون مطب خود با سیم یا بیسیم بودن دستگاه خود را انتخاب کنید.
  • توجه به ایمنی، از دستگاه هایی با ایمنی بالا استفاده کنید.
  • توجه به گارانتی محصول. از وجود خدمات پس از فروش و گارانتی شرکت ارایه دهنده دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  • نوع باتری، باتری های لیتیوم آیون حرارت بسیار بالاتری را نسبت به باتری های نیکل کادمیوم تامین میکند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “هیت کریر دندانپزشکی چیست؟” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید

 

چاپ این صفحه