چاپ این صفحه

درمان پا به شدت متورم به چه صورت است؟

تعداد بازدید : 687
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۳

درمان پا به شدت متورم

اولین کار، فشرده کردن پا می باشد. این کار می تواند به بافت فشار آورده و به حرکت مایع به سمت وریدهای عمقی تر (که می تواند از پاها خارج شود) کمک کند. مانند اینکه یک اسفنج مرطوب را فشار دهید تا مایع از آن خارج شود. این کار معمولاً با جوراب های فشاری یا واریس انجام می شود. فشرده سازی، حتی فقط برای چند روز، می تواند تفاوت زیادی در وضعیت بسیاری از بیماران ایجاد کند.

با این حال، تورم در برخی افراد، چنان زیاد می باشد که نمی توانند جوراب های فشاری را استفاده کنند، یا برخی افراد به دلیل مشکلات کمر و سایر مشکلات جسمی، به راحتی نمی توانند جوراب های فشاری را  بپوشند. در این حالت، می توانند با باندهای فشرده سازی غیر الاستیکی چند لایه، شروع کنند. این باندها را می توانید پس از ۳ یا ۴ روز در کلینیک ورید تعویض کنید. این روند چند بار تکرار می شود. در برخی موارد، می توان به جای باندها، از جوراب های فشرده سازی درجه بندی شده یا فرم دیگری از فشرده سازی، مانند باندهای Circaid Velcro استفاده کرد.

درمان پا به شدت متورم

با این حال هدف این است که فرد بتواند یک جوراب فشاری را در خانه بپوشد. با این وجود ممکن است این پروسه چند هفته طول بکشد. در صورت وجود زخم، می توان از Unna Boot تا زمان بهبودی زخم پوستی استفاده کرد. فشرده سازی با کاهش تورم در پا، باعث تسریع بهبود زخم می شود. جلسات فیزیوتراپی به صورت دستی، که برای تخلیه لنفاوی انجام می شوند، و درمان احتقان در برخی موارد، می توانند کمک کننده باشند. برای بیمارانی که تورم زیادی دارند، استفاده از “تمام موارد بالا” برای کنترل تورم و کاهش علائم مانند درد و مشکلات پوستی ضروری می باشد.

بیمار باید درک کند که این فشرده سازی را باید طولانی مدت انجام دهد، بنابراین یادگیری نحوه استفاده از جوراب های فشاری، حتی اگر چند ماه طول بکشد بسیار مهم می باشد.

تورم پا ناشی از نارسایی مزمن وریدی

یک عامل اصلی تورم پا در بسیاری از افراد، نارسایی وریدی می باشد. این امر منجر به جمع شدن خون در قسمت پایین ساق پا و سپس مایع در بافت ها می شود.

اگر نارسایی وریدی را درمان کنید، میزان مایعات جمع شده در پاها (که منجر به تورم پا شده اند) کاهش می یابند. این امر در بسیاری از بیماران تفاوت زیادی ایجاد می کند. در مراکز تخصصی ورید انواع روش های درمانی از جمله Closurefast RFA، VenaSeal و Varithena انجام می شود. تمام روش ها توسط FDA تأیید شده اند و شواهد بالینی قابل توجهی در مقالات پزشکی منتشر شده است.

منبع...

چاپ این صفحه