چاپ این صفحه

آیا انتقال ویروس اچ پی وی به جنین امکان پذیر است؟

تعداد بازدید : 577
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۲۳

انتقال ویروس اچ پی وی به جنین

ابتلا به HPV در دوره بارداری تاثیری بر سلامت نوزاد نخواهد داشت. در حالی که امکان دارد در طول دوره بارداری یا زایمان ویروس HPV به جنین انتقال یابد اما احتمال این پدیده اندک است. مطالعات در زمینه میزان انتقال HPV از مادر به نوزاد نتایج متفاوتی را بیان کرده اند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، محققان دریافتند که در حدود ۱۱ درصد نوزادان دارای مادر مبتلا خود نیز به این ویروس دچار شده اند. با این حال، در این زمینه به تحقیقات بیشتر نیاز است. در اغلب جنین هایی که در رحم مادر به HPV دچار هستند، ویروس بدون ایجاد مشکلات بلند مدت از بدن خارج می شود. در موارد نادر، زگیل های تناسلی می توانند به نوزاد منتقل شده و بر حلق یا تار های صوتی او رشد کنند. این بیماری با نام پاپیلوماتوز تنفسی عود کننده شناخته می شود. درمان شامل جراحی برداشت این زائده ها می شود.

پیشگیری از اچ پی وی HPV

بهترین راه های پیشگیری از ابتلا به HPV داشتن رابطه جنسی ایمن و دریافت واکسن است. دستور العمل های پزشکی در گذشته تزریق واکسن گارداسیل را برای زنان ۱۱ تا ۲۶ سال و مردان تا ۲۱ سال توصیه می کردند. دستورالعمل های جدید بیان دارند که هر دوی زنان و مردان بین ۲۷ تا ۴۵ سال که قبلا واکسن HPV را دریافت نکرده اند واجد شرایط دریافت آن هستند. این واکسن در دو یا سه نوبت تزریق دریافت می شود.

دو نوبت تزریق

دو نوبت تزریق واکسن برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه می شود. نوبت دوم تزریق ۶ تا ۱۲ ماه پس از نوبت اول انجام می شود.

سه نوبت تزریق

سه نوبت تزریق برای افرادی است که اولین نوبت را بین ۱۵ تا ۲۶ سال دریافت کرده یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

افراد جهت کسب مصونیت کامل باید تمام نوبت های تزریق را دریافت کنند. در صورت عدم دریافت یا تکمیل واکسن قبل از بارداری باید جهت دریافت یا تکمیل آن تا بعد از بارداری صبر کرد. در صورتی که سن مادر بالای ۳۰ سال باشد، باید جهت انجام همزمان آزمایش پاپ اسمیر و HPV به متخصص بیماری های زنان مراجعه کرد. در صورت ابتلا به HPV می توان درباره نیاز به هر گونه پایش یا آزمایش مخصوص با پزشک صحبت کرد.

باید به یاد داشت تقریبا تمامی افراد بالغی که از نظر جنسی فعال هستند در مرحله ای از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند. داشتن رابطه جنسی ایمن و انجام آزمایش از ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید...

چاپ این صفحه