چاپ این صفحه

زولیران چیست؟

تعداد بازدید : 753
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۷/۱

کاربرد زولیران در دندانپزشکی بسیار زیاد است و جز مواد پر کاربرد و مهم دندانپزشکی می باشد. در واقع این ماده کمک می کند تا حفره دندان پس از این تخلیه شد به صورت موقت پر گردد. این کار باعث می شود تا از قرارگیری ذرات غذا و آلودگی ها در حفره دندان جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل کاربرد زولیزان در دندانپزشکی را عنوان کنیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

زولیران چیست؟

همانطور که گفته شد زولیران برای پر کردن حفره دندان کاربرد دارد و هنگامی که حفره دندان تخلیه شد با استفاده از این ماده پر کاربرد در دندانپزشکی پر می شود و از پر شدن حفره دندان به وسیله و غذا و آلودگی ها جلوگیری می کند. این ماده پر کننده موقت از اوژنول و زینک اکساید است و باعث ضدعفونی و ترمیم بافت های آسیب دیده لثه می شود.

زولیران چیست؟

طریقه استفاده از زولیران

همانطور که متوجه شدیم کاربرد زولیران در دندانپزشکی بسیار زیاد است و برای استفاده از آن لازم است تا در ابتدا حفره دندان به خوبی تراشیده شود و از این طریق تمام مواد موجود در حفره دندان تخلیه می شود. این ماده دارای قدرت تحمل زیادی در مقابل فشار است و به همین دلیل هم به عنوان یک ماده ترمیمی در دندانپزشکی کاربرد فراوانی دارد.

اما اوژنول چیست؟

لازم است که بدانید اوژنول یک مولکول فنولی طبیعی است که در گیاه های به مانند دارچین، گل میخک و برگ های خلیج پیدا می شود. این ماده به عنوان ضد عفونی موضعی به عنوان ضدعفونی‌کننده و در آماده‌سازی دندان‌ها با اکسید روی برای ریشه‌زایی و کنترل درد استفاده می‌شود. این ماده دارای خواص ضد التهابی، عصبی، ضد تب، آنتی اکسیدان، ضد قارچی و ضد درد است.

کاربرد اوژنول

اوژنول یا Eugenol یکی از اعضای کلاس فنیل پروپانوئید است و یک مولکول قابل توجه چند منظوره می باشد و به عنوان یک عامل کاربردی در چندین محصول استفاده می شود و کاربرد های زیادی داروسازی، کشاورزی، عطر، عطر و طعم، لوازم آرایشی و سایر صنایع دارد و در دندانپزشکی هم کاربرد دارد.

کاربرد زولیران در دندانپزشکی

کاربرد زولیران در دندانپزشکی

اکنون که با این ماده ترمیمی آشنا شدید، لازم است که با کاربرد زولیران در دندانپزشکی آشنا شوید. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، از این ماده در دندانپزشکی برای پر کردن موقت دندان استفاده می شود. این ماده در زمان خیلی کم که حدود سه تا چهار دقیقه است بر روی دندان سفت می شود. با توجه به همین موضوع نیاز به سرعت عمل دندانپزشکان دارد. ماده ترمیمی زولیران در برابر حرارت و مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. به همین دلیل اگر از این ماده ترمیمی برای پر کردن حفره دندان شما استفاده شود، هیچ نگرانی بابت جویدن نداشته باشید و نیاز به هیچ گونه مراقبت خاصی نیست.

مراحل استفاده از زولیران در دندانپزشکی

در بسته های موجود در زولیران مایع اوژنول و پودر زینک اکساید قرار دارد. سپس این دو ماده مخلوط می شود که یک مایع روان ایجاد می شود و به راحتی می توان آن را جدا کرد و سپس در حفره دندان استفاده شود و این ماده خیلی سریع سفت می گردد و دندانپزشک باید این مورد را در نظر بگیرد. خیلی از دندانپزشکان از این ماده به عنوان لاینر استفاده می شود. از لحاظ نسبت مخلوط نمودن این دو ماده نیز باید در نظر داشت که هر 30 گرم از زینک اکساید، می بایست با 18 میلی لیتر اوژنول ترکیب شود البته این مورد با توجه به طول کانال می تواند با نسبت های گوناگون مخلوط گردد. توجه داشته باشید که از این ماده در جای خنک و دور از نور نگهداری شود.

مشخصات زولیران

مشخصات زولیران

  • یک سمان با پایه اوژنول و زینک اکساید می‌باشد.
  • به عنوان یک ماده و یا پرکننده موقت بعد از آماده سازی دندان و تراشیدن قسمت‌های پوسیده دندان کاربرد دارد.
  • خاصیت روان شدگی و قدرت تحمل فشاری آن در زیر مواد ترمیمی فوق‌العاده است به همین دلیل به عنوان لاینر، عایق حرارتی و شیمیایی محسوب می‌گردد.
  • زمان شروع سخت شدن ۳ تا ۴ دقیقه بعد از اختلاط صورت می‌گیرد.
  • مایع اوژنول هم موضعی محل زخم را ضدعفونی نموده و درد های ریشه دندان را از بین می برد.
  • ضد التهاب بودن و خاصیت ضد قارچی و آنتی اکسیدانی

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با “کاربرد زولیران در دندانپزشکی” آشنا کنیم چرا که بر این باوریم در راستای توسعه ­ی خدمات دندانپزشکی سهیم هستیم همچنین اگر شما متخصص گرامی به دنبال دریافت بهترین تجهیزات دندانپزشکی می­باشید، می­توانید از وبسایت دنتی دنتال اقدام به سفارش نموده و یک خرید عالی با پشتیبانی بی­نظیر را داشته باشید

چاپ این صفحه